ארה"ב תובעת את פולקסווגן; עלולה להיקנס במיליארדים

בספטמבר הודיעו גופי הפיקוח הממשלתיים לראשונה כי ייתכן שיוטלו על פולקסווגן קנסות בסך יותר מ-18 מיליארד דולר בגין פרשת זיהום האוויר

סוכנות פולקסווגן בארה"ב / צילום: רויטרס
סוכנות פולקסווגן בארה"ב / צילום: רויטרס

משרד המשפטים של ארה"ב הגיש אתמול (ב') תביעה אזרחית נגד פולקסווגן בגין הפרת חוק האוויר הנקי באמצעות התקנת תוכנות לא חוקיות ששיבשו את תפקודן של מערכת בקרת הפליטות בקרוב ל-600 אלף כלי רכב.

הקנסות בגין עבירות המיוחסות לפולקסווגן, וכן ליחידות אאודי ופורשה שבבעלותה, עלולים להגיע למיליארדי דולרים, לדברי בכיר במשרד המשפטים. באופן תיאורטי ניתן להטיל על פולקסווגן בגין הפרת החוק קנסות בגובה של יותר מ-90 מיליארד דולר - 37,500 דולר על כל כלי רכב, על בסיס כתב האישום. בספטמבר הודיעו גופי הפיקוח הממשלתיים לראשונה כי ייתכן שיוטלו על פולקסווגן קנסות בסך יותר מ-18 מיליארד דולר.

"ארה"ב תדרוש מפולקסווגן את כל הסעדים ההולמים כדי לתקן את ההפרות של חוקי האוויר הנקי בארה"ב", אמר עוזר שר המשפטים של ארה"ב, ג'ון קרודן, העומד בראש מחלקות איכות הסביבה והמשאבים הטבעיים. "אנו טוענים שהם ידעו מה הם עשו. הם הפרו את החוק בכוונה תחילה, עם תוצאות משמעותיות לבריאות", הוסיף.

התביעה האזרחית ממחישה את המספר הגובר והולך של טענות נגד פולקסווגן, מאז הודתה החברה לראשונה בספטמבר כי התקינה תוכנות שמעוותות את תוצאות מערכת בקרת הפליטות בכמה מדגמי 2.0 ליטר דיזל שלה. בתביעה נטען גם כי פולקסווגן שיבשה את מערכות בקרת הפליטות ברבים מדגמי 3.0 ליטר דיזל, כולל אאודי 7Q ופורשה קאיין.

 

הודאותיה של פולקסווגן מנטרלות כמעט לחלוטין את האפשרות שהיא תוכל להגן על עצמה בבית המשפט, לדברי דניאל ריזל ממשרד עורכי הדין Sive, Paget & Riesel, המתמחה בהגנה על חברות המואשמות בפשעי איכות הסביבה.

כדי לזכות בתביעה האזרחית המדינה לא חייבת להוכיח את מידת המירמה המכוונת של פולקסווגן, אלא רק להוכיח כי אכן בוצעה מירמה, לדברי ריזל. "אני לא חושב שיש כאן הגנה כלשהי בתביעה אזרחית".

במקום זאת תנסה יצרנית הרכב לנהל משא-ומתן על הקטנת הקנס, בטענה כי הטלת סכום הקנס המרבי "תפגע אנושות בחברה ותוביל לפיטורים מסיביים", להערכת ריזל.