גורמים בחיזבאללה: "אנו מקבלים נשק מונחה לייזר מרוסיה"

שני מפקדים של לוחמי הארגון הלבנוני בסוריה מסרו ל"דיילי ביסט" כי מוסקבה מעבירה לארגון נשק, כולל טילים ארוכי טווח ■ למרות שטענו כי "חיזבאללה לא זקוק לנשק הרוסי" בלחימה מול ישראל, הבהירו: רוסיה נתנה "אור ירוק" לשימוש בנשק לכל מטרה

חיזבאללה / צילום: רויטרס
חיזבאללה / צילום: רויטרס

ארגון חיזבאללה מקבל תחמושת ונשק כבד מרוסיה - כך מסרו שני גורמים בארגון, המפקדים על לוחמי חיזבאללה בסוריה, לאתר האמריקני "דיילי ביסט". לדברי הגורמים, שפורסמו היום (ב'), קיים תיאום מלא בין משטרו של נשיא סוריה בשאר אסד, איראן, חיזבאללה ורוסיה. הם אף הוסיפו כי מוסקבה לא מציבה תנאים כלשהם לארגון ולא דורשת דבר בתמורה לאספקת הנשק. כמו כן, הם טענו כי הקשר הישיר בין חיזבאללה לרוסיה מתהדק.

כתב ה"דיילי ביסט", ג'סי רוזנפלד, שוחח עם המפקדים במהלך החודש האחרון ברובע הדאחייה שבדרום ביירות, מעוז חיזבאללה בבירה הלבנונית. לדבריהם, חיזבאללה מקבלת מרוסיה טילים טקטיים ארוכי טווח, רקטות מונחות לייזר ומערכות נשק נגד טנקים (נ"ט). "אנחנו בעלי ברית אסטרטגיים במזרח התיכון כעת", סיפר אחד המפקדים, שהזדהה רק כ"בכר".

לדבריו, "הרוסים הם בעלי בריתנו ונותנים לנו נשק". המפקד בכר מפקד על חמש יחידות הנלחמות בסוריה, וכוללות בסך הכול כ-200 לוחמים. לוחמיו נמצאים באזורים שונים, החל מלטקיה ואידליב שבמערב, עבור באזור הבירה דמשק וכלה בהרי הקלמון וגבול לבנון , והוא הדגיש כי התקיפות האוויריות שביצע חיל האוויר הרוסי בחודשים האחרונים שינה את אופייה של הלחימה על הקרקע, ואפשר לחיזבאללה, שנתמך בידי איראן , להתקדם בשטח.

"סביב לטקיה היה לנו מאוד קשה", טען, "ההתערבות הרוסית הקלה עלינו". המפקד בכר הוסיף כי הרוסים נעזרים במודיעין שמעבירים אנשי הארגון וברשימת היעדים לתקיפה שמגובשת בחיזבאללה. "ללא הכוח האווירי שלהם לא היינו יכולים להתקדם, והם לא היו יכולים להעניק לנו סיוע אווירי ללא המידע מהקרקע", הסביר.

גורם נוסף שעוסק בגיוס והכשרת לוחמים, כמו גם בפיקוד על יחידות מיוחדות של חיזבאללה בסוריה, והזדהה בשם הבדוי "אסיר", הוסיף כי הרוסים נסמכים בעיקר על חיזבאללה ולא על צבא סוריה בכל הנוגע לאבטחת מתקנים רוסיים במדינה. "חיזבאללה מלמד את הצבא הסורי כיצד להשתמש בהרבה מהנשקים החדשים האלה", טען, בהתייחסות לתחמושת הרוסית.

"בכל הנוגע ל ישראל , חיזבאללה לא מקשיב להוראות מאף אחד", הבהיר אסיר, בטענה כי הארגון קיבל "אור ירוק" ממוסקבה להשתמש בנשק לכל מטרה שימצא לראוי. השניים הוסיפו כי בכל הנוגע ללחימה מול ישראל, "חיזבאללה לא באמת זקוק לנשק הרוסי", והארגון מוכן לחלוטין ללחימה בחזית הדרומית תוך שימוש בנשק שהתקבל מאיראן.

לטענתו של בכר, התמיכה הרוסית בחיזבאללה הלכה והתגברה החל משנת 2012. בשנת 2014 נפגש סגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדנוב עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בביירות, ובחודש נובמבר האחרון פרסם משרד החוץ במוסקבה הצהרה רשמית שבה הובהר כי רוסיה אינה רואה בחיזבאללה ארגון טרור. גורמים ברוסיה וגורמים רשמיים בחיזבאללה סירבו להגיב לפניית ה"דיילי ביסט" לתגובה בנוגע לדיווחים.