מכירות הנקניקים צנחו - ועובדי זוגלובק ישלמו את המחיר

מאז הכרזת ארגון הבריאות העולמי כי מוצרי הבשר המעובד מכילים חומרים מסרטנים, מכירות השוק צנחו ב-25% ■ ל"גלובס" נודע כי זוגלובק מפטרת 35 עובדים, ומפעלים אחרים מצמצים את שעות העבודה

מפעל זוגלובק / צילום: איל יצהר
מפעל זוגלובק / צילום: איל יצהר

חודשיים אחרי הכרזת ארגון הבריאות העולמי (WHO) כי מוצרי הבשר המעובד והנקניקים מכילים חומרים מסרטנים, מגיעה השפעת ההכרזה על כוח-האדם בתעשייה. ל"גלובס" נודע כי יצרניות הבשר המעובד מצמצמות את העבודה במפעלים, וחלקן מפטרות עובדים.

בחודשים נובמבר-דצמבר אשתקד, החודשים שלאחר הכרזת ארגון הבריאות העולמי, צנחו המכירות של כל עולם הנקניקים (כלל מוצרי הבשר המעובד) בשיעור חד של קצת יותר מ-25%.

הנפגעת העיקרית היא חברת זוגלובקשהיא השחקנית הגדולה ביותר בשוק. בתוך חודשיים צנחו מכירותיה של זוגלובק בתחום זה ב-35% - איבוד מכירות של כ-22 מיליון שקל במחירי צרכן. זוגלובק מפטרת בימים אלה 35 עובדים.

במקביל השיקה זוגלובק מספר מוצרים חדשים בניסיון לעורר את המכירות, ובכלל זה נקניקיות ללא חומרים משמרים, אם כי גם מוצר זה נכלל בהגדרות ארגון הבריאות העולמי כמוצר בשר מעובד, על כל המשתמע מכך. לזוגלובק יש גם פעילות בתחום המאפים ותחליפי הבשר, והיא משיקה בימים אלה מקלות פלאפל, מוצר קפוא המוכן לאכילה.

מחברת זוגלובק נמסר בתגובה כי "זוגלובק נמצאת בתוכנית התייעלות מזה שנה, במסגרתה פוטרו 35 עובדים מתוך 850 עובדי החברה. לאור השקת מוצרי בשר ונקניקיות ללא חומרים משמרים לחנויות החל משבוע שעבר, אנו כבר מזהים שינוי לטובה במגמת המכירות בקטגוריה".

השחקנית השנייה בשוק, טירת צבי, המוחזקת במשותף על-ידי קיבוץ טירת צבי וקבוצת תנובה, ספגה גם היא פגיעה של 20.3% במכירות בתוך חודשיים. במחירי צרכן מדובר באיבוד מכירות של 8.7 מיליון שקל. בטירת צבי צמצמו את שעות העבודה נוכח הירידה במכירות.

בחברת מעדני יחיעם איבדו יותר מרבע מהמכירות (26.4%-), ואילו בחברת עוף טוב איבדו קרוב לרבע מהמכירות (23.6%-).

חברת מעדני יחיעם מעסיקה 160 עובדים. מפעל החברה, שעבד לרוב 6 ימים בשבוע, צמצם את העבודה ל-5 ימים בשבוע. כדי להימנע מפיטורי עובדים, הוחלט במפעל לצמצם את היקף העבודה של כלל העובדים במפעל, וכך היקף המשרה של חלקם ירד לשלושת רבעי משרה במקום משרה מלאה, והדבר בא לידי ביטוי ישיר בשכר המשולם להם. מקור במפעל של מעדני יחיעם אומר כי פעילות היצוא של המפעל כמעט ולא נפגעה.

כך או כך, לא בטוח שדי יהיה בצעדים הנוכחיים של התעשייה כדי להתמודד עם המשבר, שלפי שעה לא נראה כי הוא עומד לחלוף. הצניחה החדה במכירות צפויה לגפוע באופן קשה ברווחי היצרניות, ואם המגמה תימשך, היא גם עשויה להעביר חלק מהן להפסדים.

"עוצמת המשבר נשמרת. זה סיפור לא פשוט", אומר ל"גלובס" בכיר בתעשייה.