מו"מ מתקדם של חח"י ופרטנר להשקעה במיזם הסיבים

פרטנר מתנה השקעה של מיליוני שקלים בפרויקט בכך שתהיה תמיכה נוספת של המדינה בפרויקט ועצירת ביטול ההפרדה המבנית בבזק

איציק בנבנישתי  / צילום: תמר מצפי
איציק בנבנישתי / צילום: תמר מצפי

חברת פרטנר מנהלת מו"מ על כניסה להשקעה במיזם הסיבים האופטיים אנלימיטד, אך מציבה תנאים להשקעה של מיליוני שקלים מצדה בפרויקט. התנאים שמציבה פרטנר, בניהולו של איציק בנבנישתי, הם תמיכה נוספת של המדינה בפרויקט ועצירת ביטול ההפרדה המבנית בבזק. זאת מאחר שביטול ההפרדה ללא הגבלות אפקטיביות על בזק הוא מבחינת פרטנר איום אסטרטגי על החברה בפרט ועל כלל התחרות בשוק התקשורת.

כפי שנחשף ב"גלובס", בעלי המניות במיזם, ובעיקר חברת החשמל, הניעו מהלך לשינוי קיצוני בפרויקט שנועד בראש ובראשונה למצוא משקיעים חדשים לחברה, האצת הפריסה בצורה דרמטית ושינוי המודל השיווקי. מגעים דומים מנהלת חח"י גם עם סלקום, אך פרטנר הבהירה שהיא תהיה מוכנה להיכנס למיזם ולהשקיע. פרטנר, וכנראה גם סלקום, מבינות שבעקבות המצב שנוצר בשוק, שבו בזק מקבלת רוח גבית ממשרד התקשורת, הסיכוי להצלחת אנלימיטד אינו מותנה רק בקצב הפריסה של הסיבים על גבי תשתיות חברת חשמל. להערכן, הצלחת המיזם מותנית בכך שהמדינה תכיר בזה שללא תרומה נוספת מצדה, לא ניתן יהיה ליצור תשתית מתחרה לבזק ולהוט.

עד כה המדינה הזרימה 150 מיליון שקל כדי לתמרץ את המיזם, אבל ניהול כושל הביא אותו לעברי פי פחת בתוך שנתיים. כעת, זו תהיה משימה קשה לגייס את המדינה להזרמה נוספת. המדינה גם קבעה בעבר שאסור לפרטנר ולסלקום להיות בעלים במיזם מעבר לאחוזים בודדים בגלל החשש משיתוף פעולה ביניהן. במבט לאחור ההחלטה נראית בעייתית ביותר, כיוון שאחת הסיבות שהמיזם נתקע קשורה להיעדר שיתוף פעולה מצדן בשיווקו. אם הן יהיו שותפות בו, האינטרס המיידי יהיה לחבר אליו כמה שיותר לקוחות. השתיים משוועות לתשתית סיבים שלישית, כדי להתחרות בבזק. נושא ביטול ההפרדה המבנית בבזק מסובך לא פחות, היות שמשרד התקשורת כבר הבהיר שבכוונתו לאפשר את הביטול כבר השנה.