סין פותחת חזית חדשה במלחמתה בספקולנטים במט"ח

במאבקה לבלום את פיחות המטבע מבצעת ממשלת סין רכישות של יואן באמצעות בנקים בבעלות ממשלתית הנמצאים בהונג קונג, ומקפיצה לשיא את עלות האשראי

בורסת סין / צילום: רויטרס
בורסת סין / צילום: רויטרס

סין פתחה חזית חדשה במאבקה לבלום את פיחות המטבע, וזאת באמצעות רכישות חוץ-גבוליות שליואן, הכשלת אסטרטגיית ה-carry trade (מסחר בריביות בין מטבעות) שנמצאת עדיין בחיתוליה, והקפצת עלות האשראי לשיא.

העלייה בריבית על הלוואות בין-בנקאיות קצרות-טווח נקובות-יואן בהונג קונג (HIBOR) ממחישה כיצד התנודתיות במטבע הסיני - שבעבר הייתה בבחינת תופעה מקומית בעלת חשיבות זניחה למשקיעים בינלאומיים - מכה כעת גלים בעולם כולו באמצעות האיטרנציונליזציה של היואן. הונג קונג, השוק החוץ-גבולי הגדול ביותר של היואן, נושאת בעיקר הנטל.

כמו כן משמשת תנודתיות זו כאיתות עוצמתי למאמצים שהבנק המרכזי של סין מוכן לעשות כדי לתמוך בערכו של היואן החוץ-גבולי, הידוע כ-CNH.

ה-HIBOR על ה-CNH - המשמשת כמדד ייחוס להלוואות בין-בנקאיות חוץ-גבוליות קצרות-טווח נקובות-יואן - זינקה אתמול לשיא של 13.4%, לעומת 4% ביום שישי האחרון. זוהי הרמה הגבוהה ביותר מאז הושק מדד ייחוס זה ב-2013. הריבית לשבוע קפצה מ-7.1% ל-11.2%.

הבנק המרכזי של סין, הפועל באמצעות בנקים בבעלות ממשלתית בהונג קונג, רוכש יואן כדי לבלום את היחלשות ה-CNH ולצמצם את הפער בין היואן החוץ-גבולי, CNH, לבין היואן בסין היבשתית, הידוע כ-CNY. כך מעריכים אנליסטים.

הבנק המרכזי ממשיך לרכוש CNH ומצמצם באופן זה את היצע ה-CNH הזמין להלוואות בין-בנקאיות.

באמצעות רכישת CNH, מכשיל הבנק המרכזי את עסקאות ה-carry trade קצרות-הטווח שנועדו לקצור רווח מהיחלשות היואן. עסקאות אלה מתבצעות באמצעות רכישת CNH, המרת תקבולי ההלוואה במט"ח, ולאחר מכן פירעון ההלוואה לאחר היחלשות היואן.

"נראה שהבנק המרכזי של סין רוצה להבטיח את העלות הגבוהה של עסקאות שורט על CNH", אמר ז'ו האו, כלכלן לענייני אסיה בסניף קומרצבנק בסינגפור.

צד שני למטבע

"מצד שני, זה גם מראה כמה צפופה זירת הפוזיציה הזאת - כולם לווים CNH כדי לבצע שורט - ופירושו של דבר הוא שכיסוי השורט עלול להיות פרוע מאוד אם הוא ייצא אל הפועל".

בסוף נובמבר הגיע סך הפקדות היואן בהונג קונג ל-864 מיליארד יואן (130 מיליארד דולר) - חלקיק זעיר מהדולרים האמריקאיים הזמינים לצורכי התערבות לבנק המרכזי של סין, ממלאי יתרות המט"ח בסך 3.33 טריליון דולר העומד לרשותו. פירושו של דבר הוא כי להתערבויות קטנות יחסית בשוק החוץ-גבולי עשויה להיות השפעה משמעותית על שערי החליפין והריבית של CNH.

"מכיוון ששוק הדולר-יואן מחוץ לסין היבשתית נמצא עדיין במצב של לונג, ומכיוון שהבנק המרכזי של סין דואג לייצב את השער החוץ-גבולי זה היום השני ברציפות, הוביל הדבר הבוקר לסגירה נוספת של פוזיציות לונג על הדולר ושל פוזיציות שורט על היואן מחוץ לסין היבשתית", אמר אתמול מנסור מוהי-דין, אסטרטג שוק ב-RBS.

"כיסוי השורט הזה הוביל לזינוק חד וקצר ב-HIBOR על היואן החוץ-גבולי, בגלל שבעלי פוזיציית השורט עטו על מימון יואן חוץ-גבולי", הוסיף מוהי-דין.

כמה גורמים ארוכי-טווח תורמים גם הם לזינוק החד ב-HIBOR. פיקדונות CNH התכווצו במשך ארבעה חודשים רצופים, והירידה החלה באוגוסט לאחר שהבנק המרכזי של סין היכה בהלם את השווקים העולמיים, כשהגמיש את שער החליפין של המטבע, ואפשר לו להיחלש.

הציפיות להיחלשות היואן הלכו והתחזקו, ויבואנים זרים קיוו להשיל יואן לא-רצוי על הספקיות הסיניות שלהן, באמצעות פירעון תשלומים בגין עסקאות מסחריות. זה הוביל לזרימה חזרה של CNH לסין היבשתית וצמצם את הנזילות.

הגידול בהנפקות האג"ח של ממשלת סין בשוק האג"ח החוץ-גבולי, הידוע בכינוי שוק הדים-סאם, וכן הגידול במכירות תעודות הפיקדון על CNH מצדם של הבנקים בהונג קונג, צמצמו גם הם את היצע CNH בחודשים האחרונים.

LIBOR, המקבילה האמריקאית המוכרת יותר של ה-HIBOR הסיני, משמשת כמדד ייחוס קריטי להלוואות, ומכתיבה את שערי הריבית על מימון בהיקף של טריליוני דולרים ביום, אך ל-HIBOR אין השפעה מעשית כלשהי. הבנקים בהונג קונג אינם תלויים לצורכי מימון בהלוואות נקובות-יואן חוץ-גבולי שצמודות ל-HIBOR.