מחכים לקונים, מתגעגעים לתיירים: אופטימיות זהירה בטהראן

בעלי החנויות בטהראן ממתינים בקוצר-רוח ל"יום היישום" הקרב, שבו יחל המערב להסיר את הסנקציות החונקות מעל המדינה ■ "אנשים נואשים לשינוי", אמר בעל חנות בוטיק במרכז העיר ■ "אנחנו כרגע במצב של קיפאון, אך מלאי תקווה"

מתדלקים בטהרן / צילום: בלומברג
מתדלקים בטהרן / צילום: בלומברג

"יום היישום", כפי שמכנים אותו הצדדים החתומים על הסכם הגרעין ההיסטורי, הולך ומתקרב וייתכן שיחל כבר בימים הקרובים. בארצות-הברית ממתינים לדוח הסופי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שיאשר כי הרפובליקה האיסלאמית אכן עמדה בכל התחייבויותיה וניתן להתחיל ולהסיר את הסנקציות שחנקו את הכלכלה האיראנית. בינתיים, ברחובות טהראן ממתינים בקוצר-רוח לאותו "יום יישום" שייחלו לו מאז החלו שיחות הגרעין לפני כשלוש שנים, אך הם משדרים אופטימיות זהירה, מאחר שברור להם כי המצב לא ישתפר בן לילה.

סעיד עבדאללה, מוכר תיקי גב ומזוודות ברחוב מאנוצ'הרי המרכזי, אמר כי בימים אלה רבים לא מוציאים את כספם, משום שהם ממתינים לראות כיצד תשפיע הסרת הסנקציות על המחירים. "אנשים כרגע לא קונים, גם אם יש להם כסף", הדגיש. "הם רוצים לחכות ולראות כיצד תשפיע הסרת הסנקציות". לדבריו, "כעת נוכל למכור מותגים זרים שהגיעו ישירות מהיבואן, ולהביא לקונים ציוד איכותי עם תעודות אחריות אמיתיות. הדבר ימשוך עוד ועוד קונים".

מוכר בחנות טיפוח לגברים אמר כי חבילה של סכיני גילוח של חברת ג'ילט שנמכרה ב-170 אלף ריאל (22 שקלים) לפני הירידה בערך המטבע, עולה כעת 480 אלף ריאל (63 שקלים). "אנו מוכרים שליש מהסחורה שמכרנו לפני ארבע שנים", ציין. בעל חנות אחרת באזור שמוכר עבודות יד אמר כי הוא מקווה לזרם תיירים שיגיע לאחר שהסנקציות יוסרו. "אנשים ב איראן לא קונים את הסחורה שלנו ותיירים שיגיעו למקום יוכלו להזניק את העסק".

"אנו מלאי תקווה ואנו חושבים שלאחר הסרת הסנקציות המצב ישתנה", אמר חמזה, בעל חנות טכנולוגיה בשדרות קרימחאן שבלב העיר. לדבריו, הסנקציות הקשו על הכנסת ציוד מחשבים למדינה והובילו לסגירת עסקים רבים. "יהיה לנו קל יותר לייבא את התוכנות המעודכנות ביותר, והעלויות יוזלו", הוסיף.

 

גם סטודנטית למדעי המחשב בעיר סיפרה לגרדיאן כי התוכנות המגיעות לאיראן אינן מעודכנות בגלל הסנקציות. "אני מקווה שכעת תתאפשר גישה לתוכנות שלא ניתן להגיע אליהם בשל הסנקציות", אמרה. "לאנשים אין כסף והם נואשים לראות את הדברים משתנים", סיפר בעליה של חנות בוטיק בכיכר תג'ריש המרכזית לגרדיאן הבריטי. "אנו כרגע במצב של קיפאון", אמר.

חסן, מוכר בגדים מתוצרת חוץ בקניון אנדישה שבמזרח טהראן, אמר כי "מה שחשוב הוא שלהסרת הסנקציות תהיה השפעה פסיכולוגית על מוחם של האנשים". לדבריו, "רבים נמצאים כעת במצב רע ופשוט לא יודעים מה לעשות עם כספם המונח בבנקים. ברגע שהסנקציות יוסרו, אני מאמין שאנשים ימשכו את נכסיהם וישקיעו אותם כך שתירשם צמיחה כלכלית".

איראן היא הכלכלה השנייה בגודלה במזרח התיכון אחרי ערב הסעודית. יש לה את מאגרי הגז הטבעי הגדולים ביותר בעולם ואת מאגר הנפט הרביעי בגודלו. "הקשר המחודש של איראן עם השווקים הבינלאומיים נתמכים באמצעות חקיקה חדשה שנועדה למשוך השקעות חיצוניות נוספות לתוך המדינה", אמר סארוש זאיוואלה, עורך דין המייצג כמה לקוחות איראניים לקראת הסרת הסנקציות. "מדובר בהתפתחות חשובה במיוחד למגזר האנרגיה, שכן איראן מקווה למשוך 30 מיליארד דולרים מהשקעות זרות לתחום".

חוסיין רסאם, אנליסט איראני בכיר, חוזה השפעה מידית של הסרת הסנקציות על הכלכלה האיראנית. עם זאת, הוא הדגיש שיש גורמים אחרים המשפיעים על המשבר הכלכלי במדינה. "לממשל רוחאני תהיה הזדמנות להוציא את הכלכלה האיראנית מהמשבר, להזרים דם חדש למערכת ולתקן כשלים מבניים הקשורים לשיתוק הכלכלי", אמר. בינתיים, ברחובות טהראן מפללים התושבים שהממשל ינצל את ההזדמנות שעליה מדבר רסאם, ויעניק להם התחלות חדשות.