"אנשים קונים היום 'מבצעים' ולא מוצרים. רשת יעילה תשרוד"

מוטי פרנקל, מנכ"ל קומקס: "ב-2016 רשתות המזון ימשיכו להתרחב ולפתוח סניפים נוספים" ■ "התחרות על כיסו של הצרכן תגדל, אבל הרווחיות של הרשתות תקטן, ובטווח הלא רחוק הן יצטרכו להצטמצם חזרה"

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

שוק קמעונאות המזון בארץ עובר טלטלות גדולות בימים האחרונים. הפרשיות הקשורות לרמי לוי לא הספיקו לרדת מהכותרות, ומיד חזרה רשת מגה הקורסת לחזית.

הבוקר (א') נודע כי דירקטוריון רשת מגה החליט לקחת את הרשת להקפאת הליכים ומינוי נאמן לחברה. לפי הודעת החברה, החלטה התקבלה בישיבת הדירקטוריון הבוקר. לפי שעה לא ידוע מה יעלה בגורלם של כ-3,500 עובדי הרשת.

בראיון עם "גלובס" אומר מוטי פרנקל, הבעלים והמנכ"ל של חברת קומקס, כי "אנשים היום קונים 'מבצעים' ולא מוצרים. רשת שתהיה יעילה ואטרקטיבית מבחינת מחירים, תשרוד. מי שלא, תפסיד ותיאלץ לסגור סניפים. קצב גידול סניפי המזון בארץ הוא עדיין גדול יותר מקצב גידול האוכלוסייה, וזה כמובן משפיעה על התחרות האגרסיבית".  

אחד התחומים הבולטים בפעילות קומקס הוא תחום קמעונאות המזון במגזר הרשתות הפרטיות והחנויות הבודדות. בפתרונות התוכנה של קומקס משתמשות כיום, בין השאר, הרשתות רמי לוי שיווק השקמה, חצי חינם, קו-אופ ישראל, כמעט חינם, ויקטורי, רשת הפיצריות עגבנייה, ליה לונדון ועוד מאות לקוחות קטנים ובינוניים. הפתרון של COMAX מספק לכל אותם עסקים מענה - החל מרמת הפקת חשבוניות לעסק קטן ועד לניהול ארגוני ענק בהיקף של מיליארדי שקלים בשנה .

"כשנכנסו לרמי לוי, מחזור המכירות שלו היה כ-350 מיליון שקל בשנה. אולם כיום, לאחר הטמעת מערכות המחשוב שלנו ברשת שאיפשרו לה לגדול במהירות, מחזור המכירות שלו גדל לכ-3.5 מיליארד שקל - כל זאת עם תקציב מחשוב של כעשירית משופרסל ומגה", אומר פרנקל.

- מה כולל פיתרון ה-ERP שלכם?

"Comax הוא פתרון ERP ממוקד קמעונאות שפותח והתפתח בישראל, עבור לקוחות ישראליים שפועלים בתנאי השוק הישראלי המאתגר. בדומה לפתרונות ERP בעולם המסורתי, גם אצלנו ניתן לרכוש מודולים שונים של המערכת בהתאם לצורכי העסק, ובדמי מנוי חודשיים נמוכים. כך למשל ניתן לקבל פתרון ERP מלא לניהול העסק הכולל: מערכת הנהלת חשבונות מתוגברת, ניהול רכש, יבוא, מלאי, מחסנים, לוגיסטיקה הזמנות, מכירות, יצוא, דוחות וניתוחים ניהוליים".

"במקביל, ניתן להוסיף מודולים נוספים כגון: מערכת לניהול מועדוני לקוחות, הכוללת קישוריות מלאה לקופות ומערך ניתוח ודיוור באופנים שונים. מודול נוסף הזוכה להצלחה בארץ הנו מודול לניהול מערך קופות חדשני ועדכני המחובר On-Line לעורק המידע הראשי של החברה. כיום פועלות על המערכת שלנו למעלה מ-1,000 קופות רושמות. מודול השרות מספק פיתרון לניהול מערך שרות לקוחות כולל פתרון לסוכנים על גבי מסופונים ניידים וכמו כן קיימים מודולים נוספים כגון: מסחר אלקטרוני, מסופונים, ניהול זכיינים, הפצה הובלות, ניהול קשרי לקוחות וניהול חנות".

- מה בעצם הבשורה שהבאתם לשוק קמעונאות המזון בישראל ?

"טכנולוגית שיווקית, החידוש הוא שאנחנו מבצעים מיקור חוץ של פעילות המחשוב הארגוני. אנו מונעים בזבוז והפניית משאבים בארגון לדברים שאינם בליבת ההתמחות שלו. שוק הקמעונאות, אכן עבר מהפכה ושינוי משמעותי מבחינת ההתנהלות של הרשתות והסניפים. אם בעבר התייחסו לקמעונאים כחבורת בסטות שלא מבינים דבר בטכנולוגיה, ולא היה פתרון ERP אחד לקמעונאות, אז היום השוק הזה מתנהל אחרת לגמרי עם מערכות מחשוב מתקדמות, שמסייעות לרשתות להתנהל ברווחיות ולחסוך כסף רב".

"כאשר תחום קמעונאות המזון הפרטית החל לצמוח, הוא קיבל מאיתנו יכולות מיחשוביות כמו לשופרסל במחירים נמוכים, וזה גם מה שייצר את המהפכה. אמנם הפתרון שלנו משרת כיום מעל ל-1,000 עסקים שחלק הארי מהם הוא בענף המזון, אולם הפתרון הזה נעשה זמין כיום לכל ענפי הקמעונאות בישראל והוא מסייע לאלפי עסקים קטנים ובינוניים".

- היום בעצם בלתי אפשרי להתחרות בלי מערכת מחשוב מתקדמת.

"מקומן של מערכות המידע בעולם העסקי של היום הולך וגדל, כי מרווחי הטעות הולכים וקטנים. בעבר העולם היה פחות תחרותי ולכן מנהלים יכלו לפעול לפי אינטואיציות אישיות שלהם. אולם, השוק היום הפך תחרותי ולאף אחד אין כבר את הפריבילגיה לקבל החלטות מתוך אינטואיציה. המנהלים של היום חייבים להיות מדויקים ולהסתמך על מספרים. כשלקוחותינו נתקלים בשאלות עסקיות, או כשהם מבקשים להרחיב את פעילותן ולפתוח סניפים חדשים, יש להם את הכלים והיכולת לבסס את החלטתם על בסיס הנתונים והמידע שנאספו במערכת שלנו".

- איך אתה רואה את העתיד בתחום הקמעונאות?

"מבחינה טכנולוגית, אני חושב שההתפתחות המשמעותית הבאה תהיה רק כשהמקלדות ייעלמו מהעולם. רק אז תפיסת המחשוב בעולם תשתנה - עד אז לא תהיה מהפיכה משמעותית. מבחינת מערכות ERP להערכתנו, שיטת ה-SAAS תלך ותגבר בצורה מהותית בייחוד בשוק ה-SMB".