סמנכ"ל במשרד התקשורת: "הטריפל של הוט לא נצחי"

הרן לבאות, סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת, מסביר כיצד המהלכים האחרונים של המשרד עשויים להגביר את התחרות בשוק

הרן לבאות / צילום:  איל יצהר
הרן לבאות / צילום: איל יצהר

נודה על האמת - לא האמנו שמשרד התקשורת יוביל מהלך אשר יאפשר למתחרים של הוט להשתמש בתשתית של החברה, כפי שהמשרד עשה בנוגע לתשתית של בזק במסגרת רפורמת "השוק הסיטונאי". במשך שנים שמענו הבטחות לגבי המהלך הזה משרים, מנכ"לים וסמנכ"לים במשרד, אולם מי שמשלים את המהלך הוא דווקא המנכ"ל הנוכחי של המשרד, שלמה פילבר, שהחליט להתייחס להוט אחרת, בהשוואה לקודמיו, בהקשר הספציפי של השימוש בתשתיות שלה.

הרן לבאות, סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת, מסביר ל"גלובס" מדוע המהלך נמשך זמן רב כל-כך. "בשונה מרוב מדינות אירופה", אומר לבאות, "שבהן חברות הכבלים לא מאוד דומיננטיות בהצעת שירות של אינטרנט לבתים, בישראל הוט מאוד דומיננטית, ויש לה 40% מהשוק. זה יוצא דופן, ולכן סברנו שבניגוד למדינות אירופה, למשל גרמניה, שבהן מתלבטים האם להחיל על הכבלים שוק סיטונאי - בישראל זה נכון.

"באירופה נתחי השוק של חברות הכבלים קטנים, והם בעיקר מהווים מנוע תחרותי במקטע החבילות המשולבות, אך גם במקטעים של מוצרים בדידים כמו טלפוניה, אינטרנט וטלוויזיה. בארץ זה לא המצב".

- מדוע החלטתם לא לקבל את המחירים שהוט הציעה לגבי שימוש בתשתיותיה?

"עמדנו בדילמה האם לפקח על החברה או שלא. במהלך הזמן שעבר עד שסיימנו את העבודה קיבלנו אינדיקציה ברורה - עד היום אין לקוחות שוק סיטונאי על הוט. אם המחירים היו אטרקטיביים, אז הספקיות הגדולות היו משווקות גם את התשתית שלה. לכן ניתן להבין שיש בעיה עם המחירים בהוט".

"למה זה לקח כל-כך הרבה זמן? עניין של כוח-אדם מוגבל והתשומות שנדרשו, בחירות באמצע וגם עבודה מקצועית שלקחה הרבה זמן, לאור הלקחים שלמדנו מהעבודה מול בזק".

התעריף התייקר בכמה שקלים

- אתה מאמין שבאמת תהיה תחרות ופרטנר וסלקום יעשו שימוש בתשתית של הוט? בעבר אמרתם שהמחירים של הוט צריכים להיות נמוכים בגלל מבנה הרשת שלה.

לבאות: "האינדיקציות שקיבלנו היו לא נכונות. ברמת העיקרון הרשת של הוט פשוטה יותר. היקף החפירות, הפריסה, הציוד זול יותר מציוד הגישה של בזק, וגם הליבה לא משמעותית יותר יקרה. בפועל קרו שני דברים שייקרו את המחיר בכמה שקלים.

"עניין אחד זה המדיניות, והעניין השני נבע מכך. כאשר חיברנו את כל המספרים, בפועל קרה שזה יותר נמוך. החלטת המדיניות שלנו קבעה שאנחנו מקצים להוט 3 שנים לבצע תהליך של 'קיצור עניבה' (לגרום לכך שכל מרכזיה תשרת פחות לקוחות על-מנת שכל לקוח יקבל קצב גבוה יותר - ג.פ.). סברנו שלהוט לא תהיה ברירה בגלל הגידול בדאטה. תהליך השדרוג הזה מוסיף הרבה מגברים ומקלטים, והוא ייקר את מקטע הגישה. הטמענו את זה במודל, וזה ייקר את התעריף בכמה שקלים.

"הדבר השני שקרה זה שהוט איבדה הרבה מאד לקוחות. היא איבדה 100 אלף לקוחות, וזה מספר דרמטי, כי להוט יש 1.3 קווי גישה לבתים. זה מעלה דרמטית את תעריף הגישה שהתייקר בכמה שקלים. חשבנו שמקטע הליבה יהיה יותר זול, אבל הסתבר שהוא יותר יקר ממה שחשבנו. לא הייתה פה שום כוונת מכוון".

- בשורה התחתונה פרטנר וסלקום ישלמו להוט אותו מחיר שהן משלמות לבזק על-מנת להחכיר קו בקצב של 100 מגה?

"ייתכנו פערים של כמה שקלים. בחישוב גס זה יוצא 45 שקל בהוט, לעומת 42 שקל בבזק".

- ומה לגבי מהירויות וקצבים של 200 מגה?

"200 מגה להמוני לקוחות יחנקו את הרשת של הוט. הרשת של הוט לא יכולה לשאת זאת אם יהיה גידול מהיר במספר הלקוחות שצורכים 200 מגה, כי לא קיצרו את ה'עניבות'. במקרה הזה נתנו למעשה עלות שאמורה לווסת את הביקושים, ולכן בקצב של 200 המחיר הוא 52 שקל".

- אתה מכיר את הטענה לגבי כדאיות החכרת הקו מהוט. כל עוד הטריפל שלה לא יהיה "פריק", כך שניתן יהיה לשלם על כל רכיב בנפרד - הסיכוי שתהיה תחרות על התשתיות של הוט נמוך.

"בחשבון פשוט שעושים, המחירים יוצאים לא כלכליים. מתחרה חדש שירצה להעביר לקוחות טריפל לקו אינטרנט בדיד פלוס טלוויזיה של yes ואינטרנט של הוט פלוס טלפוניה שלה - אלה יהיו לקוחות כנראה מאוד מיוחדים. לקוח טלוויזיה בלבד משלם 230 ב-yes, פלוס 100 מגה שעולים 90-95 שקל, בלי טלפוניה, אזי אנחנו כבר מעל 320 שקל.

"אם הוט מוכרת ב-320 טריפל עם טלוויזיה ואינטרנט וכו', זה לא יהיה כדאי. מי שיעבור זה אולי יהיו לקוחות שירצו את הטלפוניה של הוט בגלל שהם מדברים הרבה, או כאלה שמעדיפים את הטלוויזיה של yes ומאיזה סיבה לא ברורה מעדיפים את האינטרנט של הוט.

"יש עדיין כ-150 אלף לקוחות של הוט שהם בלי טלוויזיה אז הם מועמדים. מי עוד מועמד לעבור? מי שיציעו לו טלוויזיה אחרת, כמו סלקום או נטפליקס וכל השילובים האלה - אז יכול להיות שתהיה להם התלבטות.

"אבל זה נכון, הטענה היא נכונה. המוצר המוביל בהוט הוא הטלוויזיה, החבילה מגלמת את כל ההפחתות של העלות הקמעונאית ללקוחות, וגם האינטרנט לא יקר, ולכן הסיכוי שמישהו יחליט לפצל הוא בעיניי נמוך. אבל עצם הבחירה מעלה את התועלת לצרכן. ואם הוט תמשיך לאבד עוד לקוחות, זו דרמה, כי היא תהיה חייבת להגיב".

"זה ישנה את האיזון"

- אתה מעריך שתתפתח תחרות בין התשתיות?

"כן. אגב, זה יכול ליצור בקונסטלציה מסוימת תגובה אצל בזק, וגם זה דבר חיובי מבחינתי. היום בזק נהנית מזה שהיא לבד, כי פרטנר וסלקום מעבירות לקוחות לבזק מהוט למרות הקושי עם הטכנאים, זאת אומרת בזק מקבלת מקטע שיווק דומיננטי, ויכול להיות שזה ישנה את האיזון וייצור אפקט חיובי לשוק".

- ומה לגבי הטריפל של הוט? כבר אמרתם שהוא בעייתי מבחינה תחרותית.

"נעשית בחינה של הנושא, גם מבחינת העתיד של yes בעולם הטריפל, ולכן אני לא יודע מה תהיה התוצאה, אבל להגיד שזה טריפל לנצח - זה רחוק מלהיות מדויק".