לאחר צניחה של 40% מהשיא: היצע הזהב יורד והמחיר עולה

העדר נכסים חדשים וירידה בהפקה במכרות צפויים לרסן את היצע המתכת היקרה ומסמנים את תחילתה של מגמת התאוששות במחיר שצנח מאז רמת השיא ב-2011

זהב / צילום: רויטרס
זהב / צילום: רויטרס

הפקת הזהב העולמית הגיעה לשיא במחזור הסחורות הנוכחי, לפי מנהלים בתעשיית הכרייה ואנליסטים, שאומרים שרק מיזמי הפקה גדולים מעטים יגיעו לשלב ההפקה על רקע ירידת המחירים.

העדר נכסים חדשים והירידה בהפקה במכרות קיימים צפויה לרסן את היצע הזהב, ולייצר בכך שביב של תקווה לחברות המפיקות של המתכת היקרה במגזר שהשקיע סכומים גדולים במקורות הפקה חדשים כאשר מחירי הזהב היום גבוהים בהרבה.

קלווין דושינסקי, נשיא באריק גולד, חברת כריית הזהב הגדולה בעולם במונחי כרייה שנתית, אמר ש"הירידה באיכות המתכת שנכרית וברמות הכרייה, העדר גילויים חדשים ולוחות זמנים ארוכים יותר לפיתוח מרבצים חדשים הן מגמות שוריות לתחזית מחירי הזהב לטווח הבינוני והארוך".

הזהב הוא אחת הסחורות שנפגעו מהסביבה הגרועה ביותר לכרייה זה יותר מעשר שנים. מחיר הזהב ירד ביותר מ-40% מרמת השיא שלו ב-2011, לרמה שבה חברות כרייה רבות מתקשות להחזיר לעצמן את עלויות הפקתו.

השנה היו רבים שציפו לכך שמחירי הזהב ימשיכו להיות תחת לחץ כתוצאה מהעלאת הריביות בארה"ב, אחרי שהפדרל ריזרב הידק את המדיניות המוניטרית בחודש שעבר.

אבל מחיר הזהב עלה מתחילת 2016 ב-2.7%, בעוד ששוקי המניות ברחבי העולם רשמו ירידות חדות. הזהב, שהוא השקעה שנויה במחלוקת לאור ריבוי התיאוריות של מה שקובע את מחירו, מספק נחמה למשקיעים שרואים במתכת היקרה מקלט מבטחים על רקע הזעזועים הכלכליים והפוליטיים בעולם.

חברות הכרייה מקוות שהמגבלות על היצע חדש של זהב יגדילו את הסיכויים להתאוששות המתכת בטווח הארוך יותר.

"אין טעם לנסות לחזות את הביקוש לזהב - אני תמיד מאמין בהבראה שנובעת מירידה בהיצע, ואני מאמין שנראה את הסימנים הראשונים להבראה בדרך במחצית השנייה של השנה", אמר ויטאלי נסיס, מנכ"ל פולימטאל, חברת כריית זהב שרשומה בבריטניה.

לפי צוות המחקר GFMS של תומסון רויטרס, הפקת הזהב העולמית צפויה לרדת השנה ב-3%, ולסיים בכך שבע שנים של תפוקה עולה. הצוות מעריך שההפקה ב-2015 עלתה ב-1% לשיא של 3,155 טון זהב.

סופו של השוק השורי בזהב הניע כמה חברות כרייה לבטל מיזמים והשקעות, ואיכות עפרות הזהב שמופקות יורדת כאשר המכרות מדולדלים יותר. גם השיעור של גילוי מרבצים משמעותיים חדשים ירד, ורוב החברות מתקשות לגייס השקעות לפיתוח מיזמים חדשים.

נסיס אומר ש"הרבעון הרביעי של 2015 היה רבעון השיא של היצע מכרות עולמי חדש. לדעתי, ההיצע יצנח ב-15% עד 20% בשלוש או ארבע השנים הבאות".

ניק הולנד, מנכ"ל גולד פילדס, חברת כרייה דרום-אפריקאית, אמר שהמגזר נטש את ההתמקדות הקודמת שלו בהעלאת רמת ההפקה. "כולנו דיברנו על כמה התפוקה הולכת לעלות מדי שנה. הימים הללו כנראה חלפו. אנחנו לא נראה עליות תפוקה מאסיביות במגזר הזה", הוא אמר.

רוס סטראכן, מנהל יחידת הביקוש למתכות יקרות בצוות המחקר של תומסון-רויטרס, אמר שהירידה הצפויה בהפקה השנה תתרחש מפני ש"התרומה של הפרויקטים שהוזמנו בשנים הקודמות מוצתה, וצנרת המיזמים החדשים מוגבלת, בהתחשב באקלים הפיננסי הלחוץ הנוכחי".