מגה חייבת 142 מיליון שקל למאות ספקים קטנים

ליאור לוי, שמייצג את הספקים הקטנים של הרשת: "אני מעריך שלא תהיה קריסה המונית של ספקים קטנים" ■ "עדיין אין להספיד את מגה - אני מעריך שהיא תימכר בסוף התהליך כמקשה אחת"

סניף של You/ צילום : תמר מצפי
סניף של You/ צילום : תמר מצפי

סך החובות של מגה למאות הספקים הקטנים שלה (כ-350 ספקים) נאמד בכ-142 מיליון שקל, כאשר החוב הממוצע לכל ספק קטן מוערך בכ-400 אלף שקל - כך אומר היום (ב') יו"ר איגוד התעשיות הקטנות והבינוניות בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל ביסקול, ליאור לוי, שמייצג את הספקים הקטנים של הרשת.

כ-142 מיליון שקל, כאמור, מתחלק בין כ-350 ספקים קטנים.

"בחודש יוני 2015 כלל הספקים של מגה סיפקו לרשת סחורות בהיקף של כ-60 מיליון שקל, אך הרכישות של הרשת מהם התמעטו, ובחודש דצמבר האחרון כבר הסתכמו בכ-10 מיליון שקל. הספקים צמצמו את אספקת הסחורות שלהם לרשת, מספר החנויות של הרשת הצטמצם, אך במקביל ולאורך כל השנתיים האחרונות מגה הקטינה את החוב שלה לאותם ספקים. המשבר שאיים בהרס ובקריסה של ספקים ושכל-כך חששנו ממנו לא יקרה הפעם, וברמת המאקרו אני מעריך שלא תהיה קריסה המונית של ספקים קטנים. עם זאת, ייתכן שבשוליים נשמע על מקרים בודדים של ספקים שלא ישרדו את המשבר הזה", אמר לוי בשיחה עם "גלובס".

לדברי לוי, רוב הספקים הקטנים של מגה אינם מבוטחים בביטוחי אשראי ונמצאים במצב שונה מזה של הספקים הגדולים. ערב המשבר, הרוב המוחלט של הספקים הקטנים תמך בהסדר נושים בחברה מתוך אמון ברשת הוותיקה.

"אנחנו מאמינים שבסופו של דבר יהיה כסף, ומגה תימכר. בנק הפועלים העריך כי 30%-40% מהחוב לספקים יוחזר, כך שהנזק הסופי בממוצע לספק קטן יהיה בין 100 אלף ל-300 אלף שקל", אמר.

 

ספקי מגה התעודדו היום מהחלטת בית המשפט על מינוי הנאמנים לחברה, באופן שלדברי לוי "יאפשר החל ממחר בבוקר לספק סחורות למגה בצורה מהירה, שכן הנאמנים לא יאפשרו מצב שבו הספקים לא יקבלו את כספם מהרשת. כולם יוכלו לספק למגה בבטחה. הם לא פועלים כעת מול אותם בעלים של הרשת, אלא מול נאמנים שמינה בית המשפט".

לדבריו, "למצב הזה יהיה אפקט גם על המוטיבציה של רוכשים פוטנציאליים לקנות את הרשת, שהמרווח הגולמי שלה הוא כ-30% - לעומת המרווח הגולמי של רמי לוי למשל, שהוא 21%. אפשר להעריך שמגה תימכר בסוף התהליך כמקשה אחת. היא תישאר רשת מפוארת - אם כי קטנה יותר וחבוטה. למרות כל אלה, עדיין אין להספיד את מגה".