משרד הבריאות: חשד לסלמונלה בביצים המיובאות מספרד

עד לממצאים הסופיים הציבור מתבקש להמשיך ולהימנע מאכילת ביצים שאינן מבושלות היטב ■ משרד החקלאות השהה עד סיום הבדיקות את המשך יבוא והפצת הביצים מספרד הנושאות את הסימון ES

תבנית ביצים / צלם: איל יצהר
תבנית ביצים / צלם: איל יצהר

זמן קצר אחרי שמשרד הבריאות פרסם כי אותרו חיידקי סלמונלה בביצים מיובאות מאוקראינה, מפרסם הערב (ג') המשרד אזהרה לפיה קיים חשד להימצאות חיידק סלמונלה בביצים המיובאות מספרד, אך מסייג כי בכדי לוודא את נוכחות החיידק יש צורך בבדיקות נוספות.

עד לממצאים הסופיים הציבור מתבקש להמשיך ולהימנע מאכילת ביצים שאינן מבושלות היטב. עד סיום הבדיקות השהה משרד החקלאות את המשך יבוא והפצת הביצים מספרד הנושאות את הסימון ES.

כיצד ניתן לדעת אם הביצה מיובאת? סימון ארץ מקור על גבי ביצים מיובאות הוא חלק מדרישות השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות. הסימון נעשה באמצעות אותיות בלבד (לדוגמה, יבוא מספרד - ES, יבוא מאוקראינה - UA וכו'). על ביצים מיצור מקומי לא מופיע סימון שתי האותיות. 

במהלך 2016 צפוי משרד הבריאות לפעול לשינוי דרישות הסימון על גבי הביצים ואריזות הביצים, והדבר צפוי להיות מעוגן בחקיקה במסגרת עדכון התקנות של מיון ושיווק ביצים. המשרד ידרוש ממשווקי הביצים סימון על אריזות הביצים וגם מידע צרכני נוסף לטובת הציבור לרבות מקרא על גב האריזה.

בתוך כך, משרד הבריאות מדגיש את כללי צריכת הביצים כבשגרה:
■ חשוב לבשל ביצים באופן מלא כגון ביצה קשה (בישול מלא משמיד חיידקים).
■ להימנע מאכילת ביצת עין או ביצה רכה.
■ איסור על אכילת /שתיית מזון המכיל ביצים לא מבושלות.
■ לאחסן ביצים במקרר.
■ להקפיד על כל הכללים האמורים לעיל, במיוחד כאשר מדובר במזון עבור תינוקות, קשישים, או אנשים עם פגיעה במערכת החיסונית.
■ להקפיד הקפדה יתרה על ביצים מיובאות.