מחיר מטרה: דירה בראש העין בכ-1.2 מיליון שקל

בזמן שכולם מחכים לתוכנית מחיר למשתכן, מחיר מטרה חוזרת להיות רלוונטית, כאשר משרד השיכון יפתח את ההרשמה להגרלה בשבוע הבא

יריד דירות של מרכז הבניה / צילום: קרייג אריאב
יריד דירות של מרכז הבניה / צילום: קרייג אריאב

בזמן שהציבור ממתין להגרלות במסגרת פרויקטי "מחיר למשתכן", תוכנית אחרת שכמעט ונשכחה עולה שוב על הפרק. בימים האחרונים עלתה לאתר משרד הבינוי והשיכון הכרזה על הרשמה לפרויקטים של תוכנית "מחיר מטרה" והרשמה להגרלות שצפויות להתקיים בקרוב.

לשאלת "גלובס" אודות מועד הפתיחה של ההגרלות, השיבו במשרד היום כי כבר בשבוע הבא, ב-27 בינואר, צפויה להיפתח ההרשמה לפרויקט בראש העין. נזכיר, כי לעומת תוכנית מחיר למשתכן, תוכנית מחיר מטרה מאפשרת גם למשפרי דיור לרכוש דירות במתחם.

נציין, כי שני מתחמים בלבד יצאו במסגרת התוכנית שקידם שר הבינוי והשיכון לשעבר, אורי אריאל - האחד בראש העין והשני במודיעין-מכבים-רעות. המתחם שבו זכו קבלנים ויזמים בראש העין כולל לא פחות מ-1,585 יחידות דיור, מתוכן 953 יחידות מוזלות לזכאים ולמשפרים.

נזכיר, כי תוכנית מחיר מטרה קודמה בימי הממשלה הקודמת לצד תוכנית מע"מ אפס שקידם שר האוצר דאז יאיר לפיד. בעוד שמע"מ אפס לא הצליחה לצלוח את הליכי החקיקה ובוטלה, מחיר מטרה דווקא הצליחה לצאת לדרך והמדינה פרסמה שני מכרזים. לאחר שהוקדמו הבחירות, החליטה הממשלה החדשה שלא להאריך את תוקפה של התוכנית ולצאת במכרזי מחיר למשתכן במקומה.

בדומה למחיר למשתכן, גם במחיר מטרה מחיר הדירות המוזלות נקבע מראש, והמחיר למ"ר בראש העין שעליו התחייבו הקבלנים עמד על 9,400 שקל למ"ר. בתוספת מע"מ וחישוב עלות המרפסות החניה והמחסנים - צפויות הדירות המוזלות במתחם להימכר במחיר שנע סביב 1.2-1.3 מיליון שקל לדירת 120 מ"ר. מדובר במחיר נמוך משמעותית ממחיר השוק בשכונות החדשות בראש העין. במכרזים שנסגרו כבר במאי 2015, זכו החברות תדהר, אדור א.ד פרויקטים, י.ח. דמרי, אורתם מליבו, פרשקובסקי השקעות ובניין וגיא ודורון לוי הנדסה בניה והשקעות.

כאמור, את הדירות המוזלות במחיר מטרה יוכלו לרכוש מחוסרי דירה אבל גם משפרי דיור, כאשר בהגרלות יינתן יחס מועדף לשיעור מחוסרי הדירה ביחס של 1 ל-3 לעומת משפרי הדיור. חשוב לציין כי מי שירצה להשתתף בהגרלה יצטרך להוציא תעודת זכאות של משרד הבינוי והשיכון. את התעודות ניתן להוציא במשרדי אחת מהחברות: עמידר, מילגם או מרכז אלונים (מקבוצת מ.ג.ע.ר), ונוכחות מבקשי הזכאות נדרשת פיזית. עלות הוצאת התעודה עומדת על 240 שקל והיא תהיה תקפה לשנה. חשוב להדגיש כי מי שהוציא בעבר תעודת זכאות לפרויקט מחיר למשתכן במתכונת הישנה, יוכל להשתמש בה גם בעבור מחיר מטרה, זאת בתנאי שלא חלפה שנה ביום הוצאתה.

כמו כן, נכון להיום מנסים במטה הדיור באוצר לקדם מנגנון הוצאת זכאויות קל יותר ומהיר יותר, ייתכן שדרך האינטרנט בלבד, שיהיה תקף לתוכנית מחיר למשתכן החדשה אך לא לתוכנית מחיר מטרה. לכן, מי שרואה עצמו זכאי לתוכנית יצטרך להגיע פיזית כדי להוציא תעודת זכאות למחיר מטרה. לאחר הוצאת תעודת הזכאות יצטרכו המבקשים לרכוש דירה מוזלת להיכנס לאתר ההגרלות באתר האינטרנט של משרד הבינוי והשיכון שכבר עלה לאוויר, להקליד את מספר תעודת הזהות שלהם יחד עם סיסמא שיקבלו בהליך הוצאת תעודת הזכאות.

מי זכאי לרכוש דירה ב"מחיר מטרה"?

התוכנית מיועדת לחסרי דירה ולמשפרי דיור

המונח "חסר דירה" מתייחס ליחיד, בן 35 ומעלה, עם תא משפחתי שאין למי מיחידיו זכויות כלשהן בדירה או בחלק מדירה, ושלא היו להם זכויות ב-10 השנים שקדמו למועד בקשת הזכאות

המונח משפר דיור מתייחס ליחיד, בן 35 ומעלה, עם תא משפחתי שבבעלות מי מיחידיו דירת מגורים יחידה אשר תימכר בתוך 12 חודשים מיום קבלת טופס 4, או שהייתה בבעלותם דירת מגורים יחידה ב-10 השנים שקדמו למועד בקשת הזכאות

המונח "יחיד" מציין רווק או גרוש או אלמן בגיל 35 ומעלה, ללא ילדים בחזקתו

המונח "תא משפחתי" מתייחס לזוגות נשואים עם ילדים או בלי; ידועים בציבור עם ילדים או בלי; הורים עצמאיים (משפחות חד-הוריות) לילד אחד לפחות מתחת לגיל 21 הנמצא בחזקתו ומתגורר עמו