המסחרה של ניר ברקת

אם זו לא היתה ירושלים, כבר היו ממנים לעיר ועדה קרואה

ניר ברקת / צילום: איל יצהר

ראש עיריית ירושלים ניר ברקת רשם ניצחון השבוע. אחרי מאבק שכלל איומים בפיטורי עובדים והשבתת איסוף פסולת מרחובות ירושלים, הוא קיבל תוספת של 50 מיליון שקלים במסגרת המענקים המיוחדים הניתנים לעיר (מה שמכונה "מענק הבירה" ומענקים מיוחדים אחרים).

זה אומר שהשנה תקבל ירושלים, בנוסף למה שהיא מקבלת מהמדינה כמו כל עיר אחרת, ובנוסף לכספים שמשלמים לה יזמים, ובנוסף למה שהיא מצליחה לגבות כארנונה מהתושבים, עוד כמעט חצי מיליארד שקלים שתעביר אליה המדינה (כלומר אנחנו, משלמי המסים).

שבע שנים מכהן ברקת כראש עיריית ירושלים, ומזה כמה שנים הסכומים המיוחדים שמוזרמים אליה בדרך זו מקופת הציבור רק הולכים וגדלים. בכל שנה הגם גדלים בכמה עשרות מיליונים. 

מה עושים בכסף הזה? אז זהו שאין לכך הסבר מסודר. הוא נשאב אל קופת העירייה, וכשביקשנו לקבל פירוט - נאמר לנו שאין כזה בנמצא. "הכסף הוא חלק מבסיס התקציב השוטף של העירייה ואינו תקציב הצבוע למטרה מסוימת, אלא חלק מבסיס הכנסות העירייה המשמשות לכל הפעילויות בירושלים". 

לא נראה שהעובדה שהסכום הזה שמגיע לירושלים ושאין פירוט גלוי וזמין לאופן שבו הוא מנוצל, מטרידה מישהו בינתיים. 

בכל עיר אחרת בישראל שהייתה מגיעה למצב הזה, שר הפנים כבר היה ממנה ועדה קרואה - למה לא לירושלים? אולי כי להכריז פשיטת רגל על עיר בירה, שגם ככה מסובכת עם דימוי בינלאומי רגיש, זה באמת לא נעים.

והנה עוד פנינה בסיפור בור הכסף הירושלמי שאין לו תחתית: במסגרת הדיונים בהעברת הסכומים "הוחלט על הקמת צוות לגיבוש נוסחה למענק הבירה". כן, כן. מסתבר שבמשך שנים הוזרמו סכומי העתק האלה, שרק הלכו וגדלו, מכיסו של משלם המסים אל העיר שתוקצבה לה יחדיו - ורק עכשיו מדברים על נוסחה שלפחות תסדר את העניינים.

מה היה עד כה? בעיריית ירושלים השיבו כי "הנושא נתון בכל שנה למשא ומתן מול המדינה".

בירושלמית היו מגדירים את זה כמסחרה.