משבר? ממשלת נורבגיה דנה בהשלכות ירידת מחיר הנפט

ראשת הממשלה ארנה סולברג, שר האוצר ונגיד הבנק המרכזי של מפיקת הנפט הגדולה ביותר במערב אירופה התכנסו לישיבה חריגה כדי "לדון במצב הכלכלי" ■ סולברג: "כשמחיר הנפט יורד, המטבע שלנו נחלש"

ארנה סולברג - ראשת ממשלת נורבגיה / צילום: בלומברג
ארנה סולברג - ראשת ממשלת נורבגיה / צילום: בלומברג

ראש ממשלת נורבגיה, שר האוצר ונגיד הבנק המרכזי קיימו היום (ב') ישיבה חריגה כדי להעריך את השפעת צניחת מחיר הנפט על כלכלת מפיקת הנפט הצפונית, שהיא מדינת הנפט הגדולה ביותר במערב אירופה.

מאוחר יותר נועדו ראש הממשלה ושר האוצר גם עם קבוצת כלכלנים כדי "לדון במצב הכלכלי", לפי הודעת לשכת ראש הממשלה.

קובעי המדיניות בנורבגיה נמנעו עד כה מהשימוש במילה "משבר" להגדרת המצב הכלכלי. הם טוענים שהחולשה של הקרונה הנורבגית, הריביות הנמוכות ותמריצי שיא תקציביים מקזזים את השפעת מחירי הנפט. אך לאחרונה הם הכירו בכך שתעשיית הנפט במדינה מצויה במשבר, וכי אובדן של כמעט 30,000 מקומות עבודה לא יימחק במלואו בעתיד.

הממשלה צפויה להישאר בעמדתה שלפיה אין משבר, וקו ההגנה הראשון הוא המדיניות המוניטרית, אמר מריוס גונשולט הוב, כלכלן בכיר בבנק סבנסקה הנדלסבנקן באוסלו. "אך הם צריכים להודות כעת שהמצב קריטי וסיכוני ההאטה גברו", הוא הוסיף. "צריכה להיות להם תוכנית חירום כלשהי למצבים מסוג זה".

"יש לנו עדיין צמיחה כלכלית בנורבגיה", אמרה ראשת הממשלה ארנה סולברג בראיון לבלומברג ביום ו' האחרון בדאבוס. "כאשר מחיר הנפט יורד, המטבע שלנו נחלש, ופירוש הדבר הוא שמגזרים אחרים במשק צומחים, אם כי כמובן בקצב איטי יותר מהקצב שרשמנו בשנים האחרונות".

הקרונה נחלש בכ-15% משער השיא שלו מול האירו בשנה שעברה, בעקבות צניחת מחיר הנפט. כלכלת נורבגיה מקבלת כחמישית מהתוצר שלה מתעשיית הנפט. מחיר הנפט מסוג ברנט מהים הצפוני רשם בשבוע שעבר שפל של 12 שנים, 27.10 דולר לחבית, בהשוואה לשיא של 115 דולר לחבית ב-2014.

סולברג אמרה שבעוד שתעשיית הנפט מצויה במשבר, הכלכלה הכוללת אינה במשבר. הממשלה מוציאה סכום שיא מהון הנפט שלה השנה כדי להמריץ את הצמיחה, והיא נעזרת לראשונה אפילו בקרן ההון הריבונית הנורבגית הענקית, שנכסיה מתקרבים לטריליון דולר.

הבנק המרכזי הודיע גם שהוא ערוך להנמכה נוספת של הריבית, אחרי שהנמיך אותה בשנה שעברה בחצי ל-0.75%. לפי הבנק, תמריצים תקציביים והקרונה החלש יספיקו כדי למנוע מיתון במשק הנורבגי.

"השווקים כבר מגלמים במחירים שלהם הפחתה נוספת של הריבית", אמרה אתמול אסטרטגית מקרו בחברת נורדאה מרקטס. "העובדה הזו, יחד עם התוכנית התקציבית הנוכחית ותמיכה נוספת ממגזר היצוא, יכולות למחוק את האפקט השלילי כולו על המשק".

סולברג אמרה ביום שישי כי המטבע נחלש כעת מספיק כדי לשמור על המומנטום הכלכלי. גם חברת נורדאה מעריכה שהכלכלה יכולה לעמוד בייסוף מסוים של הקרונה.

תעשיית הנפט
 תעשיית הנפט