בקרוב: משקיעים בריטים יוכלו לקבל ייעוץ מ"יועצים אוטומטיים"

ברקליס, RBS, לוידס וסנטנדר מתכננים שירותי ייעוץ דיגיטליים, כמענה זול לבעלי חסכונות קטנים, שנפלטו אל מחוץ לשוק ייעוץ ההשקעות בגלל המחיר

סניף של רויאל בנק אוף סקוטלנד / צלם רויטרס
סניף של רויאל בנק אוף סקוטלנד / צלם רויטרס

הבנקים הגדולים ביותר בבריטניה מתכננים להשיק "יועצים אוטומטיים", במהלך נועז שנועד לספק לאלפי צרכנים ייעוץ השקעות עם טוויסט דיגיטלי, וזאת שנים ספורות בלבד לאחר שנדחקו אל מחוץ לשוק, בגין הטעיית צרכנים במכירת מוצרים פיננסיים.

ברקליס, רויאל בנק אוף סקוטלנד, לוידס וסנטנדר בריטניה מפתחים אתרים מקוונים מיוחדים שיספקו ייעוץ השקעות לכל לקוחותיהם, ואחד היועצים האוטומטיים יושק בחודשיים הבאים, לדברי מקורות יודעי דבר.

שירות ייעוץ אוטומטי דיגיטלי הוא דרך זולה לספק מומחיות בתחום ההשקעות לאלפי אנשים בעלי חסכונות קטנים שמחירי הייעוץ פלטו אותם אל מחוץ לשוק ייעוץ ההשקעות בשנים האחרונות. במסגרת שירות הייעוץ האוטומטי ייכנסו הצרכנים לאינטרנט וישיבו על שורת שאלות על מצבם הפיננסי. הבנק ייעץ להם כמה כסף להשקיע בקרנות מסוימות, ולאחר מכן יבצע את העסקה עבור הלקוח תמורת עמלה.

מהלך זה מצדם של הבנקים המסחריים הגדולים הוא בבחינת תגובה הגנתית לצמיחתן המהירה של כמה ספקיות שמתמחות בייעוץ השקעות אוטומטי, כגון Nutmeg בבריטניה ו-Betterment בארה"ב.

לפני 3 שנים יצאו הבנקים משוק הייעוץ, לאחר שהוטלו עליהם קנסות, והושקו תקנות רגולטוריות שבגינן שרויים אלפי אנשים במבוכה לגבי האופן הטוב ביותר להשקיע את כספם. מצב זה מעורר חששות לגבי החסכונות ארוכי-הטווח, וצפי הפרישה לגמלאות של האוכלוסייה הבריטית.

מארק גרנייר, חבר פרלמנט מהמפלגה השמרנית, אמר לפייננשל טיימס: "אנשים מכירים בכך שהפער בתחום הייעוץ מהווה בעיה, אבל בגלל מבנה השוק הנוכחי, השימוש בשירותי הייעוץ מאוד יקר".

סגירת פער הייעוץ

בנקים מסחריים גדולים שוקדים על פיתוח מערכות ייעוץ פיננסי ללקוחות קטנים - אבל האם הלקוחות יקשיבו? שואלת קלייר בארט.

"ייעוץ אוטומטי הוא תשובה מסוימת לבעיה, אבל הוא אינו הפתרון. מה שהייעוץ האוטומטי אינו מתמודד עמו הוא הצורך הדחוף של אנשים לקחת שליטה על התכנון הפיננסי ברגע שהם מתחילים להרוויח. זהו צורך שעליו עונה הייעוץ הפיננסי הפעיל".

מרבית הבנקים הגדולים בבריטניה חדלו לספק ייעוץ השקעות ללקוחות רבים בעקבות שינוי רגולטורי משמעותי ב-2013, המכונה סקירת ההפצה הקמעונית.

התקנות שאכף באותה העת גוף הפיקוח על הסיטי של לונדון - במטרה להבהיר את ההבדל בין מכירת מוצרים לאספקת ייעוץ פיננסי - הפכו את אספקת הייעוץ הפיננסי ללקוחות קטנים לפעילות לא-כלכלית עבור הבנקים.

הרגולטורים אף ניהלו חקירות נגד כמה בנקים בגין הטעיית לקוחות במכירת מוצרי השקעה, ועל כמה בנקים הוטלו קנסות כבדים כתוצאה מכך. לוידס, למשל, נקנס ב-28 מיליון ליש"ט ב-2013 על האופן שבו תומרצו עובדיו למכור מוצרים קמעוניים.

עם זאת, אמר בנקאי בכיר לפייננשל טיימס, זה "מגוחך" שהבנקים חשים כי אין ביכולתם לעזור ללקוחות הקמעוניים שלהם במתן עצה על האופן שבו כדאי להם להשקיע את חסכונותיהם. "לאנשים עם 5,000 או 10 אלף ליש"ט, כמעט שאין שום עזרה בשוק", אמר הבכיר.

ייעוץ אוטומטי יאפשר לבנקים לספק עזרה בתחום ההשקעות באופן זול יותר מאשר הכשרת מאות עובדים. כמו כן ימשוך השירות מספר גדול יותר של לקוחות שפונים לאינטרנט ולמכשירים הניידים לצורך שירותי בנקאות.

אך רבים מהבנקים רק ימליצו על המוצרים שלהם, במקום להציע מבחר השקעות מכל רחבי השוק. הבנקים ממתינים כעת גם לתוצאות הסקירה בתחום ייעוץ ההשקעות שעורכים הגוף הרגולטורי המפקח על תעשיית השירותים הפיננסיים, FCA, ומשרד האוצר, וגם להבהרות נוספות על השינויים בתחומי הפנסיה והמסים, לדברי בנקאי בכיר.

הסקירה, שממצאיה יתפרסמו לפני התקציב במארס, מתמקדת באופן שבו יש להתמודד עם פער הייעוץ בקרב הצרכנים, וכיצד יכולות קבוצות השירותים הפיננסיים להתמודד עם הסוגיה.

במסגרת התפתחות נוספת, שבים כמה מהבנקים לשוק ייעוץ ההשקעות באמצעות צוותים חדשים של עובדים ייעודיים.

HSBC עומד לחשוף חטיבה של יועצי השקעות לכל הלקוחות, כולל לקוחות שיש להם פחות מ-50 אלף ליש"ט להשקיע. סנטנדר בריטניה יתחיל להפעיל עד סוף מארס 225 יועצי השקעות בסניפיו ברחבי המדינה.