משה קלוגהפט יועץ תקשורת

אם לשאול ציטטה מהסרט "החשוד המיידי", התעלול הכי מרהיב של יועץ התקשורת משה קלוגהפט הוא לגרום לנו לחשוב שהוא לא באמת קיים. הדבר אפילו בא לידי ביטוי בשם החברה שלו, EDK (ראשי תיבות של "אין דבר כזה"). פה ושם הוא נחשף, אבל גם בעלי החושים החדים ביותר יתקשו לאתר את טביעות אצבעותיו במהלכים שמשנים את פניה של המדינה בשנים האחרונות.

עד כדי כך הוא בלתי נראה, שבבחירות האחרונות השמאל היה משוכנע שדעת הקהל בכיס שלו, ושהנה אוטוטו מגיע המהפך - אבל הימין ניצח בבחירות האלה ברוב גדול מאי-פעם. נכון, במבחן התוצאה, הבית היהודי, המפלגה שקלוגהפט נמנה עם מייסדיה, ושעבורה הניב תוצאות שיא בבחירות הקודמות, נחלה אכזבה די גדולה. אבל התמונה הכוללת היא הרבה יותר מורכבת, וזו גם הסיבה שניצחון הימין, כמו גם נטיית הציבור בישראל אל עבר מחוזות הדתי-לאומי, חמקו גם מעיניהם של הראובן אדלרים המתוחכמים ביותר.

קלוגהפט הוא השף שלעולם לא יזרוק צפרדע לסיר רותח, אלא יכניס אותה למים קרים ויחמם את הסיר לאט-לאט, כדי שלא תרגיש שהיא מתבשלת. השפעתו לא נגמרת במספר המנדטים של הבית היהודי, אלא בהבניה איטית של התפיסה שאופיה היהודי של ישראל בסכנה. בדיוק המוליך שבאמצעותו האמירה של נתניהו על הערבים שמגיעים באוטובוסים לקלפי הפכה לכל כך משמעותית.

הוא גם ייעץ תקשורתית לערוץ 20, הערוץ שמצליח להפוך את עצמו לאנדרדוג שנלחם על חופש הביטוי מול אליטות השמאל, ועושה זאת, במידה רבה, בסיוע אנשי השמאל בתקשורת, שמתקשים להתעלם מהתגרויותיו.

קלוגהפט היה הראשון לזהות שהאויב הכי גדול של השמאל הוא השמאל עצמו, שנופל בכל פעם לבורות הפרובוקציה. סרטוני "השתולים" נגד ארגון "שוברים שתיקה", למשל, יכול היה להיות קמפיין זניח אילולא הזעם בשמאל, ששמר אותו בתודעה. הקרן החדשה - אותו ארגון שהודות לקמפיין של קלוגהפט, קשה שלא לחשוב עליו בלי לדמיין את האיור (המרושע) של היו"רית נעמי חזן עם קרן על מצחה - עושה לקמפיין השתולים את השירות הכי גדול, באמצעות הסיסמה "בשתול הזה הם כבר טיפלו", עם תמונתו של יצחק רבין. עד שהקמפיין דעך, הקרן החזירה אותו לתודעה.

זאת מה שקלוגהפט עושה: מוצא את היבלת, דוקר בה דקירה קטנה, ורואה איך כל תוכנה פורץ החוצה מעצמו. אפשר לסלוד משיטותיו, ובוודאי שאפשר לא להסכים עם עמדותיו הפוליטיות והגופים שהוא משרת, אבל אי אפשר להתווכח עם ההצלחה שלו, שנשענת על כלל זהב אחד שבמחנה היריב מסרבים בעיקשות להפנים: כשאתם הקהל של עצמכם, המסר שלכם לא מגיע לשום מקום אפקטיבי.

זה לא אומר שמתנגדי הימין צריכים לרדת לרמה של קמפיין השתולים, אבל זה כן אומר שבמקום ללעוג לו, אולי מוטב שינסו ללמוד למי הוא מיועד, ואיך אפשר להידבר איתו.