הקבלנים: התיקון לחוק תמ"א 38 יוביל לצמצום הפעילות בתחום

היום פורסם נוסח התיקון לתמ"א 38 להערות הציבור ובענף הופתעו לגלות כי בסיס המסמך אינו תואם את ההצהרות הראשוניות ■ נציגי השמאים והקבלנים פנו למועצה הארצית והציעו שיטת חישוב אלטרנטיבית ■ התיקון נמצא כעת בשלב הדיון בהתנגדויות

בניין בחיזוק לפי תמ"א 38 בר"ג / צילום: תמר מצפי
בניין בחיזוק לפי תמ"א 38 בר"ג / צילום: תמר מצפי

המהומה סביב תיקון 3א' לתמ"א 38 לא נרגעת. רק לפני כשבועיים הסתיימה תקופת הגשת ההערות לתיקון וכעת עוברת התוכנית לשלב הדיון בהשגות כאשר חוק מיוחד מונה על ידי מינהל התכנון לדון בכל אחת ואחת מהן. בינתיים, פורסם נוסח התיקון להערות הציבור ובענף הופתעו לגלות כי בסיס המסמך אינו תואם את ההצהרות הראשוניות. בתגובה לכך, יוצאים כעת בהתאחדות בוני הארץ ובלשכת שמאי המקרקעין במהלך משותף לנסות ולשנות את הבסיס לתיקון החדש ומציעים למנהל התכנון דרך חישוב משלהם.

"הצהרות המועצה הארצית לתכנון ובנייה לפיהן, היא מתכננת לייצר פשטות, ודאות ומתן פרשנות מרחיבה להוראות תמ"א 38 בפרויקטים של הריסה ובנייה מחדש של בניינים, אינה מוצאת ביטוי בנוסח התיקון שפורסם בימים האחרונים להערות הציבור (תמ"א 3/38/א). המתכונת המוצעת לחישוב זכויות הבנייה מסובכת ותצמצם את הפעילות בתמ"א 38", כך טוענים נציגי הקבלנים והשמאים. נציגי שני הארגונים מתריעים בפני מינהל התכנון כי ההצעה תגרום שוב לפרשנויות שונות לגבי אופן חישוב היקפי הבנייה ולא תביא למימוש פרויקטים במתכונת הריסה ובנייה מחדש. "החישוב לא יאפשר מתן תוספת 25 מ"ר לדירות שיתווספו למבנה מתוקף התמ"א כפי שהוצהר", מסבירים הקבלנים והשמאים, "לו זו היתה דרך החישוב עד כה, חלק גדול מהפרויקטים שבוצעו עד היום לא היו יוצאים כלל לפועל".

 ההצעה לחישוב הזכויות שהציעו השמאים והקבלנים למינהל התכנון מבוססת על שני עקרונות כפי שהוצגו במכתב שנשלח למועצה הארצית - עיקרון הודאות ופשטות החישוב כמו גם עיקרון העדפת מסלול הריסה ובנייה: "התיקון צריך שינוסח באופן פשוט וברור, שיהא בהיר לכלל העוסקים בתחום - דיירים, אדריכלים, מתכננים, שמאי מקרקעין, קבלנים ומוסדות תכנון, ימנע חילוקי דעות עתידיים, ויבטיח וודאות באשר להיקף שטחי הבניה שניתן להתיר במגרש", כך נכתב לגבי העיקרון הראשון ולגבי השני: " בתיקון 3 לתמ"א 38 נקבעו הוראות שנועדו, בין היתר, לקבוע תמריצים גבוהים יותר לחיזוקם של בניינים בדרך של הריסה ובניה מחדש, לאחר שהמועצה הארצית שוכנעה שלשיטה זו יתרונות רבים על-פני חיזוק המבנה הישן. על התיקון המוצע לשמר ולחזק יתרונות אלה, ולהבטיח, כי בכל מקרה, שטחי הבניה שניתן להתיר במסלול של הריסה ובניה מחדש, יעלה, ובוודאי שלא יפחת, מזה המתקבל במקרה של חיזוק בלבד".

 

עם זאת, חשוב לציין שבעוד הקבלנים והשמאים סבורים שיש לשנות את התיקון כך שיינתנו בסופו של דבר יותר זכויות, לא מעט גופים אחרים שהגישו התנגדות לנוסח התיקון סבורים ההיפך. כך למשל, כפי שנחשף ב"גלובס" לפני שבועיים, הוועדה המחוזית תל אביב מתנגדת לפרשנות המרחיבה ותומכת בעמדת היועץ המשפטי לממשלה וכך גם ועדות תכנון נוספות כמו גם ארגונים אחרים.

"בימים אלה התמ"א מוקפאת בישובים רבים בשל חוסר הוודאות והפרשנויות השונות", כך מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, אליאב בן שמעון, "לכן, התיקון המבורך שיזמה המועצה הארצית לתכנון ובנייה, הכרחי וחשוב. טיוטת התיקון שהופצה אינה תואמת לדעתנו את החלטת המועצה הארצית. אנו שבים ומתריעים כי הנוסח המוצע כעת לחישוב זכיות הבנייה, יביא להפחתה מהותית במספר הפרויקטים שיצאו לפועל. אנו קוראים למועצה הארצית לקבוע כלים פשוטים לחישוב זכיות הבנייה שיאפשרו לשפר את איכות חייהם של עשרות אלפי דיירים הגרים במבנים רעועים שניתן יהיה להרוס ולבנות מחדש ובכך לשפר את איכות חייהם לצד תוספת גדולה למספר הדירות במשק. ללא הכנסת התיקונים המוצעים על ידנו, כמעט שלא ייצאו לפועל פרויקטים לאומיים חשובים אלה, במתכונת של הריסה ובנייה מחדש, ובוודאי לא בהיקפים שהמדינה מכוונת אליהם".

 

יו"ר לשכת שמאי מקרקעין בישראל, אוהד דנוס הוסיף לדברי בן שמעון ואמר: "אנו מצויים בעיצומה של מלחמת מאסף על גורלה של תכנית תמ"א 38 ועל היתכנותה במרבית היישובים בישראל. בהירות, ודאות ופרשנות רחבה, רק הן תאפשרנה קידומם של פרויקטים נוספים שכל כך חיוניים הן לביטחון התושבים, הן לאיכות חייהם והן לחידוש הערים. הארגונים היציגים סבורים כי ההמלצות שהתגבשו במועצה הארצית אינן חד משמעיות ומרחיבות מספיק ועל כן, התיקונים המוצעים הינם חיוניים לדעתנו. אנו קוראים לחברי המועצה הארצית להתעשת ולשפר משמעותית את שיטת החישוב, כמומלץ בנייר העמדה שהעברנו".