סין: 15 טריליון דולר של חובות בסכנת חדלות פירעון

עלייה ניכרת בסיכונים של אי עמידה בתשלום חובות בהיקף אדיר של חברות סיניות

בורסת סין / צילום: רויטרס
בורסת סין / צילום: רויטרס

סיכוני חדלות פירעון של חובות קונצרניים בהיקף אדיר של 15 טריליון דולר בסין עלו לרמתם הגבוהה ביותר מאז המשבר העולמי של 2008, על רקע ביקוש חלש, כוח תמחור נמוך ומינוף גבוה שמכרסמים בדינאמיות של החברות החזקות ביותר במדינה.

סוכנויות הדירוג שמעריכות את סיכוני האשראי של החברות הגדולות ביותר בסין צופות כעת קפיצה בשיעורי חדלות הפירעון של אג"ח שלהן השנה, ומוסיפות עוד חברות לרשימות המעקב שלהן במגמת הורדת דירוג.

S&P מעריכה שמספר הפסקות הפירעון של אג"ח יעלה השנה לרמה דו-ספרתית שתהיה שיא היסטורי, מתשע הפסקות פירעון בשנה שעברה, כאשר איכות האשראי בכלכלה השנייה בגודלה בעולם מתדרדרת.

סוכנות הדירוג הזו הכניסה 15% מתיק הדירוג של 240 חברות סיניות לרשימת המעקב שלה - המספר הגבוה ביותר מאז המשבר הפיננסי של 2008 וכמעט פי שניים מ-8% מהחברות שהוכנסו לרשימת המעקב לפני שנה, אמר כריסטופר לי, מנהל הדירוג הראשי של S&P באסיה-פסיפיק.

"איכות האשראי התדרדרה עוד יותר בארבעת השבועות האחרונים", אמר לי. "הייתי אומר שאחוז החברות עם תחזית הורדת דירוג יעלה ל-18%. אנחנו רואים לחץ נוסף על הדירוגים והתחזיות בהמשך השנה".

סוכנות פיץ' העלתה השבוע את מספר החברות הסיניות שהיא מדרגת שמצויות במעקב במגמה שלילית ל-12% מהתיק שלה, שכולל 107 חברות לא פיננסיות, מ-7.4% בשנה שעברה. מגמה דומה קיימת גם בסוכנות מודי'ס.

שיעורי חדלות הפירעון של אג"ח קונצרניות סיניות היו נמוכים בסטנדרט בינלאומי בגלל הנזילות הגבוהה במשק הסיני והמאמצים הרשמיים למנוע מחברות לפשוט רגל. בייג'ין יודעת שעם חובות תאגידיים בסך 15 טריליון דולר, בערך 145% מן התמ"ג הסיני, כל גל מתמשך של חדלות פירעון יצית משבר פיננסי.

אבל דוברים רשמיים מסרו החודש שסין "תפתור באופן בסיסי" את בעיית "חברות הזומבי" שלה בתוך שלוש שנים, כשהכוונה לחברות שיונקות משאבים אבל מייצרות מעט מאוד דברים בעלי ערך. ז'נג יי, יו"ר הנציבות הממשלתית לפיקוח על נכסי מדינה, צוטט בתקשורת הרשמית באומרו שחיוני להשתמש ב"סדרה של זעזועים קטנים כדי למנוע רעידת אדמה חזקה".

הצהרות כאלה מעלות את הסבירות לכך שהשנה יאפשרו הרשויות מספר רב יותר של חדלויות פירעון, בייחוד של חברות תחת חובות גבוהים במגזרים מוכים כמו מתכות, כרייה, נדל"ן, תחבורה וחומרי בנייה.

רבות מהחברות הללו טובעות בחובות. 30 החברות הממונפות ביותר מבין 200 הגדולות ביותר במשק צברו חובות של פי 21 מההכנסה השנתית הגולמית שלהן.

כאשר הבנקים חוששים יותר להלוות לחברות ששקועות בחובות כבדים, שוק האג"ח הסיני ממלא את החסר בצורכי המימון וגלגול החובות של חברות. בדצמבר זינקו הנפקות האג"ח הקונצרניות בסין ב-1,685% ביחס לדצמבר 2014, והסתכמו ב-212 מיליארד יואן.

אבל ישנם סימנים לכך שאווירת הסלחנות שאפיינה את שוקי ההון בסין מתחילה להיעלם. תשואות האג"ח המקומיות בדירוג גבוה יחסית של AA עלו בשבועות האחרונים לממוצע של כ-4.6% בהשוואה ל-4% לפני שנה, מה שמשקף ירידה בסנטימנט כלפי חברות מסוכנות יותר.

כמה משקיפים אומרים שלסין אין ברירה אלא להניח לחברות הזומבי הכרוניות שלה לפשוט רגל השנה, כלומר לרשום חדלות פירעון גם של אג"ח וגם של הלוואות בנקאיות. החברות הללו, שמרוכזות במגזר הפחם, לא יכולות כיום לכסות את העלויות הקבועות שלהן ולא את העלויות המשתנות.

מול השאיפה להחדיר יותר משמעת לזירה הקונצרנית, בייג'ין צריכה לחשוש מפני הפחדה של משקיעים, אומרים אנליסטים. גל חדלויות פירעון בשוק האג"ח המקומי עלול לגרום לכך שהמשקיעים הסינים יחפשו דרכים חדשות להעביר את כספם לחו"ל, ולחזק בכך את תנועת ההון החוצה שהמכון לפיננסים בינלאומיים מעריך ב-676 מיליארד דולר בשנה שעברה.

כמה אנליסטים מניחים שהרשויות בסין "לא יתקרבו לפי התהום" כאשר יגיע הזמן להחליט אם להניח לחברות ממשלתיות לנפוח את נפשן, ביחד עם מוצרים פיננסיים בכלכלת הצללים. "הם חוששים מהאפקט שיהיה לכך על התעסוקה, הפעילות ואמון משקי הבית", אמר ג'ונתן פנבי, מייסד ושותף בחברת המחקר טראסטד סורסז לשווקים המתעוררים. "לכן הרשויות אפילו שומרות על רמות החוב הגבוהות של החברות, ואפילו מעודדות אותן לקחת עוד הלוואות ולשמור על עודפי כושר הייצור שלהן, בתיאום עם הרשויות המקומיות".