מועצת הכבלים והלוויין מתנגדת למתן הקלות בהפקות מקור

יו"רית המועצה, ד"ר יפעת בן-חי-שגב: "על הרגולטור להביא בחשבון את קידום היצירה המקורית, אשר בישראל עלולה להיות נתונה בכשל שוק" ■ לדוח ועדת פילבר הוספה ההצעה לבטל את חובת הפקות המקור לילדים

יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי
יו"רית מועצת הכבלים והלוויין יפעת בן חי שגב / צלם: תמר מצפי

יו"רית מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, השמיעה דעת מיעוט בוועדת פילבר, שאמורה מחר (ב') לפרסם את מסקנותיה הסופיות. בדעת המיעוט אשר צורפה לדוח והגיעה לידי "גלובס", התנגדה בן-חי-שגב להקלה המשמעותית שהדוח מאפשר לשחקנים בכל הקשור ליצירה המקומית.

"על רגולטור שידורים גם להביא בחשבון את קידום היצירה המקורית, שבשווקים רבים בעולם, לרבות בישראל, עלולה להיות נתונה בכשל שוק", כתבה בן-חי-שגב.

לדבריה, "הסדרת נושא הפקות המקור בעברית היא אחד הנדבכים העיקריים לקיומה של רגולציה על שידורים בעידן המאופיין בהתנגדות אוטואימונית לרגולציה מכל סוג שהוא. חובת הפקות המקור בישראל, על כל מאפייניה הייחודיים - כגון הגדרתה כ'יהודית ודמוקרטית', גילה הצעיר והשפה העיקרית המדוברת בה - מקבלת משנה תוקף. החשיפה ההולכת וגוברת לתכנים גלובליים זרים מחד גיסא, לצד ביקוש של הצופה הישראלי גם לתוכן בעברית מאידך גיסא, אך מחזקים את הצורך בשימור החובה".

באחרונה ביקשה מועצת הכבלים והלוויין להגדיל את חובת ההשקעה בהפקות מקור של הכבלים והלוויין ל-9% מההכנסה, והנה ועדת פילבר, שבן-חי-שגב הייתה מחבריה, מבקשת לנתק את הקשר בין ההשקעה להכנסה ולחייב רק הפקות סוגה עילית על-פי מפתח ההשקעה הנהוג היום. בן-חי-שגב מתנגדת קטגורית למודל המדובר, ודורשת להשאיר את ההשקעה כתלוית הכנסה, גם אם ייכנסו שחקנים חדשים.

כמו כן, בן-חי-שגב אמרה כי בעוד שבברודקאסט אין הצדקה לקבוע ז'אנרים של צורת הפקה, בכל הקשור לטלוויזיה הרב-ערוצית יש לחייב גם בסוגה עילית וגם בסוגה תחתית ולפתח הפקות נישתיות לא תלויות רייטינג.

משרד התקשורת הפיץ את הדוח ביום רביעי ואיפשר לכל החברים להגיב עד יום חמישי. ל"גלובס" נודע כי לא כל הגופים הספיקו להעביר את תגובתיהם, והמועד נדחה ליום ראשון.

תוספת נוספת לדוח שיפורסם מחר ולא נמצאת בדוח הביניים, היא ההצעה לבטל את חובת הפקות המקור לילדים. ההנחה היא כי ההצעה עלתה בשל העובדה שאין כשל שוק בתחום, וכי השוק מוצף בערוצים בתחום.

בעיה לערוצי הברודקאסט

ההערכה היא כי בעוד בטלוויזיה הרב-ערוצית יאמצו את הדוח בשמחה, שכן מדובר בהקלה משמעותית של עשרות מיליוני שקלים בשנה - בערוצי הברודקאסט 2 ו-10 עשויים למצוא אותו בעייתי. זאת, בעיקר בשל העובדה שהוא מתיר פרסום בכבלים ובלוויין - בדמות תוכן שיווקי שיאושר בהוט וב-yes, ובשחקנים חדשים שייכנסו לתחום ויוכלו להחליט האם למכור פרסום.

כפי שפורסם בשבוע שעבר, הבשורה הגדולה היא לשחקנים החדשים בשוק ובעיקר לשחקנים קטנים - בין אם מדובר בטלוויזיה הרב-ערוצית, שם השחקנים תלויי תשתיות, ובין אם מדובר בטלוויזיה המסחרית, שבה שולטים ערוץ 2 וערוץ 10. הרגולציה על כל ספק תוכן כזה שיבקש להיכנס לשוק - מעין סלקום או פרטנר בעלת שאיפות השידור - תהיה "רכה" בלבד. כלומר, היא תסתכם בחובת סיווג תכנים והגנה על ילדים, הנגשה לבעלי מוגבלויות ואיסור בעלויות צולבות.

מעתה, אומרת ועדת פילבר, ייקבעו גבולות גזרה בלבד לרגולציה, שכן לשיטתה "עודף הרגולציה מכביד על ספקי התוכן, מעלה את העלויות הסופיות לצרכן ובפועל אינו מטפל בכשלי השוק שכביכול לאורם נכתבה הרגולציה".

בנוסף לכך, בדוח ועדת פילבר ישנה בשורה של ממש לערוצים הייעודיים הפרטיים. בעוד שהיום הם מחויבים באופן גורף לשדר את התוכן שניתן להם כמנדט בזיכיון, עתה הם יוכלו לבחור להיות ערוץ נישה, ואז לפחות 50% משידוריהם בשעות השיא יהיו בנושא המדובר, למשל מורשת או שידורים ברוסית.