בקרוב: הסוף להודעות טקסט טורדניות מקברי צדיקים?

(עדכון) - לפי תיקון לחוק הספאם של ח"כ מיקי רוזנטל, שיעבור כעת לקריאה שנייה ושלישית, גם גופים ללא מטרות רווח, כגון עמותות וגופי דת, לא יוכלו לשלוח הודעות טורדניות ■ ואולם, התיקון לחוק לא יחול על פוליטיקאים

לקוח סלולר לקוחות נייד / צלם: שאטרסטוק
לקוח סלולר לקוחות נייד / צלם: שאטרסטוק

בשעה טובה ומוצלחת חוק הספאם צפוי להתרחב: גם שיחות מטרד מוקלטות מקברי צדיקים ועמותות וגופים ללא מטרות רווח יוגדרו כשיחות ספאם, כך שניתן יהיה לתבוע את המטרידים ולקבל פיצוי. היחידים שעוד יוכלו להטריד את הציבור במסרונים ובשיחות מוקלטות יהיו פוליטיקאים, שאותם החוק עדיין מחריג.

היום (ג') אישרה ועדת הכלכלה להחיל דין רציפות על הצעת החוק הפרטית של ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני), המרחיבה את חוק הספאם גם לשיחות מוקלטות או הודעות SMS מעמותות או מגופים ללא מטרות רווח.

אם הנושא הזה מוכר לכם - הצעת החוק הזו עלתה עוד בכנסת הקודמת ונתקעה עם פיזור הכנסת. הבשורה היום היא שוועדת הכלכלה אישרה להחיל דין רציפות על ההצעת שעברה בכנסת הקודמת בקריאה ראשונה. המשמעות היא שכעת תעבור ההצעה לקריאה שנייה ושלישית.

נזכיר כי לפי חוק הספאם, אזרחים שתובעים את המטרידים זכאים לקבל עד 1,000 שקל לכל הודעה/שיחה המוגדרת כספאם ללא הוכחת נזק. תביעות יש למכביר, וגם פיצויים שכבר נפסקו כנגד החברות המטרידות.

לפי החוק, על משגר ההודעה לאפשר לנמען להסיר את פרטיו באותו האופן בה היא נשלחה (כלומר בהודעה חוזרת), וחובת ההוכחה לכך שאישרתם את קבלת הספאם מוטלת על בית העסק; כך שאם ביקשתם להסיר את שמכם מרשימת הלקוחות של בית עסק מסוים, או שאתם לא זוכרים שאפשרתם את קבלת המסרים הפרסומיים - יש מה לעשות. 

ח"כ רוזנטל מסר כי "החוק הקיים אינו מספק, יש בו פירצה המאפשרת להטריד אותנו באופן חוקי. זו מכת מדינה ודרך נלוזה למשוך כספים מהציבור. מטרת החוק היא לגאול אותנו משיחות הגאולה מקבר רחל וישועת הרשב"י למיניהן.

"על אף הגדרתן, ברור לכל כי ההודעות והשיחות הנשלחות ממוסדות 'שאינם למטרות רווח' מטרתן הוצאת כספים מאזרחי ישראל. הספאם המגיע מגופים אלה מטריד את האזרח לא פחות מההטרדות של הגופים המסחריים".