ה"רוק-סטאר" משנות ה-90 נרדף כעת ע"י היהודים בארה"ב

לרב מרדכי גפני היו תוכנית טלוויזיה פופולרית בערוץ 2 וטונות של כריזמה ■ אבל אז הגיעו טענות על ניצול מיני, שבעקבותיהן נסע לארה"ב, ירד למחתרת ובנה את עצמו מחדש, הפעם כגורו ניו-אייג' ■ עכשיו, אחרי שצבר כוח ועדת מעריצים, הקהילה היהודית האמריקאית יוצאת למאבק נגדו

הרב מרדכי גפני / צילום מסך: מתוך YouTube
הרב מרדכי גפני / צילום מסך: מתוך YouTube

כמעט עשור עבר מאז שהרב מרדכי גפני ארז את הכריזמה ואת הבלורית שלו ונעלם מהארץ. זו הייתה דרכו להתמודד עם שורת עדויות של נשים שטענו כי מתחת לגלימתו של איש הרוח, שעיקר עיסוקו הוא "בירור הסוגיה בדבר מקומו ותרומתו של הכלי היהודי לסימפוניית הרוח העולמית" (כך במילותיו, בראיון ל"הארץ" מ-2004), מסתתר רודף שמלות חסר גבולות. בעקבות בריחתו התפורר ונסגר מרכז "בית חדש" שגפני עמד בראשו, ערוץ 2 ביטל את העונה השנייה של תוכניתו הפופולרית "תחת גפנו", וגפני עצמו שלח מכתב ממקום מושבו בארצות-הברית, ובו לקח אחריות למעשים והודה שהוא "חולה" (מאז, אגב, חזר מהתנצלותו, וטען שעשה זאת רק כדי להרגיע את המהומה). רוב הישראלים הצליחו לאפסן את שמו ואת תמונתו בארכיון הרבנים שנפלו ולשכוח ממנו.

לא כך מעבר לאוקיינוס. שם המשיכו לעקוב אחרי מעלליו וראו כיצד מי שהיה רב אורתודוקסי, ואחר כך התגלגל לזרם הרוחני של התנועה להתחדשות יהודית, ממשיך להמציא את עצמו מחדש, הפעם בזירת הניו-אייג'. רוב הזמן נעשה המעקב הזה מתחת לרדאר, אבל לפני חודש הושק קמפיין ציבורי משמעותי, שמטרתו להזהיר את קהילת הניו-אייג' מפני הכוח העולה מארק גפני, כפי שהוא קורא לעצמו בארצות-הברית.

זה התחיל במאמר ב"ניו-יורק טיימס" שתיאר את המעמד שגפני בן ה-55 רכש לעצמו במעגל הפנימי של קהילת הניו-אייג', והקשרים שרקם בקרב קודקודיה. באותה נשימה מזכיר המאמר את השלדים שגפני סוחב איתו מהעבר - לא רק התלונות של הנשים בישראל, אלא גם סיפורים ישנים יותר, כשעדיין היה רב צעיר ואורתודוקסי בארצות-הברית, לפני שעלה לארץ.

 

הפילוסופיה האינטגרלית / איור: Shutterstock  א.ס.א.פ קריאייטיב
 הפילוסופיה האינטגרלית / איור: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב