ינואר 2016 בתיקים המנוהלים: האם הוא יהיה הכי גרוע השנה?

ינואר השחור שלח כמעט את כל פרופילי ההשקעות לירידות, ואם היום האחרון של החודש לא היה מתאפיין בזינוק קוסמטי - גם תיקי האג"ח היו מסיימים את החודש בטריטוריה השלילית

קודחים גם בשלג / צילום: רויטרס
קודחים גם בשלג / צילום: רויטרס

לאחר שנה לא קלה שהסתיימה זה מכבר, חודש ינואר היה שחור בשוקי המניות, והדבר הביא לתוצאות שליליות בתיקי ההשקעות, כמעט בכל פרופילי ההשקעה. אלמלא עלייה קוסמטית ביום המסחר האחרון של החודש, התוצאות היו קשות יותר ושליליות גם בתיקי האג"ח.

תיקי ההשקעות של ציבור המשקיעים חוו בחודש הראשון של השנה חוויה לא נעימה. עד לשבוע האחרון של החודש נראה היה כי אין תיק או פרופיל סיכון שלא ספג ירידות שערים והפסדים על הנייר, אולם ביום המסחר האחרון של החודש נרשמה עלייה חדה, שוב - בכל האפיקים - כך שהירידות בתיקי ההשקעות התמתנו ברגע האחרון. לפי שעה נראה כי היה זה רק תיקון קוסמטי של היום האחרון בחודש, לא שינוי במגמות.

הנפט הפך לברומטר

בסיכום החודש, המדד לתיקי ההשקעות המחזיקים במניות בשיעור של עד 20% והשאר באג"ח בהרכבים שונים - תיקי ה-20:80 הנפוצים, ירדו בשיעור של כ-0.51% (לעומת ירידה חדה יותר של 1.25% שהייתה רק ימים ספורים קודם לכן). המדדים לתיקי האג"ח עברו לקראת סוף החודש מירידה בשיעור ממוצע של כ-0.26% לעלייה בשיעור ממוצע של כ-0.33%. לעומת זאת, עליות היום האחרון של החודש לא הפכו את התוצאה במדדים לתיקי המניות, אך הם עברו מקריסה בשיעור של כ-5.2% לירידה בשיעור של כ-3.84% בסגירת החודש, למרות שלפיחות השקל הייתה השפעה ממתנת על התיק המקומי.

מדדי אג'יו, המציגים את ההתפתחויות בתיקים המנוהלים של ציבור המשקיעים, פרטיים, קיבוצים ומוסדות, מבוססים על נתונים מבתי ההשקעות, בהם פסגות, פעילים, מגדל, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב דש, הראל, אלטשולר שחם, תפנית-דיסקונט, הלמן אלדובי, אנליסט ותמיר פישמן, המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות. המדדים עוקבים אחר "תיק הנכסים המצרפי" של הציבור, והתשואות המחושבות מהוות מדדי השוואה לביצועי תיקים בעלי פרופיל דומה.

ההסבר העיקרי לאירועי סוף החודש מספר גם את סיפורו של החודש כולו בשוקי ההון בעולם: קריסה נוספת במחיר הנפט בינואר - כהמשך לנפילתו לאורך כל שנת 2015 - יצרה תחושה של משבר בשוקי ההון. למעשה, הנפט הפך להיות ברומטר למצב הרוח של המשקיעים, ולכן למגמות. כאשר הוא נופל הוא מפיל את שוקי המניות וכאשר הוא מתאושש, השווקים מתאוששים איתו. ביום המסחר האחרון של ינואר בעולם נרשמה עלייה חדה במחיר הנפט, עקב שמועה אחת נוספת מתוך רבות אחרות, והדבר הזניק את מחירי המניות והאג"ח כאחד.

האם הנפט הוא חיווי נכון למצב השווקים? לא בטוח, אך נפילתו המוגזמת מתחילה להיחשב בשווקים כאירוע משברי, ולכן היא משפיעה בהתאם על השווקים.

קריסה בביטחון המשקיעים

מדדי התיקים מלמדים כי מצב משברי זה הוביל בינואר את המשקיעים לקריסה נוספת באמון שהם נותנים בשוקי ההון. זוהי נפילה חודשית שלישית או רביעית במספר מאז הקיץ האחרון, והיא נובעת משתי סיבות עיקריות: הראשונה היא אותה נפילה במחיר הנפט, והשנייה היא ההערכה כי הבנק המרכזי בארה"ב עומד לאבד את השליטה בדרכו להידוק המוניטרי הראשון לאחר עשור של ריבית נמוכה.

עד להעלאת הריבית בארה"ב בדצמבר, נראה היה כי הכל ברור עבור ה'פד' ועבור המשקיעים, כי הריבית תעלה לאט ומעט במהלך השנה הקרובה. ואולם, רגע לפני שהשווקים נכנסו לפאניקה, ה'פד' חש צורך להאיץ את העלאת הריבית ולכן הוא סימן ארבע עליות ריבית בשנה הקרובה.

אולם אז, המשקיעים ברחבי העולם חזרו לפעילות מלאה לאחר חופשות השנה החדשה, וראו כי הדברים יוצאים מאיזון: מחיר הנפט ממשיך לקרוס, סין מתקשה לייצב את הכלכלה ואת השווקים, מטבעות שונים בעולם ממשיכים להישחק, ולמדינות כגון רוסיה או ברזיל עולה הגירעון השוטף ואיתו הסיכון לחדלות פירעון, ולבסוף, רווחיות החברות בארה"ב נחלשת.

כפי שאנו מעריכים זה זמן, רבים מהמשקיעים בעולם מצויים בגישה ליברלית כלפי סיכונים, ובשיעורים גבוהים במניות, ולכן התפתחויות אחרונות אלו הביאו את השווקים לעשות צעד גדול לאחור.

הדבר השפיע גם על המשקיעים בישראל, ואלו רשמו נסיגה בהחזקות במניות ובאג"ח, בעיקר באלו הצמודות למדד. הדבר הוביל כאמור לחולשה בתיקי ההשקעות של הציבור, כפי שכאמור עולה ממדדי אג'יו. חשוב לציין כי גם החודש, עקב האינפלציה השלילית בישראל - מנהלי השקעות או משקיעים ששמו את המשקל במרכיב האג"ח על האפיקים השקליים, הן בקונצרניות ובממשלתיות, יראו ביצועים טובים יותר ביחס למדדים ולשאר המתחרים.

מחסור באיזונים

זו תקופה ארוכה שבטור זה אנו סוקרים את הסיכונים הקיימים בשווקים, ומתריעים על כך שהתיאבון לסיכון בקרב משקיעים רבים הנו גבוה. שאלת הסיום בטור הקודם הייתה האם האירועים והביצועים הנמוכים בתיקי ההשקעות בשנת 2015 אינם הסימן לבאות. כמו כן, אנו שבים ומזכירים את הסכנה שבמדיניות הבנקים המרכזיים, המחזיקים את השווקים באמצעים מלאכותיים של הרחבה כמותית וריבית שלילית, הממשיכה לעודד את התיאבון לסיכון באופן שאינו תואם את היכולת לספוג הפסדים בגינו.

נראה כי בינואר נשברו האמון והמחשבה שמצב זה יכול להימשך עוד זמן רב, ולאור התהליכים שנוצרו - ספק אם השוק ממשיך להאמין ל'פד'. בניסיון לשמר את האמון, הנגידים באירופה וביפן ממשיכים לדבר או לבצע עוד צעדים המעודדים לקיחת סיכונים, אך נראה כי גם יכולתם נמתחת עד לקצה גבול היכולת.

האיום המרכזי בהקשר זה הוא שההתפתחויות השונות, בעיקר בשוק האנרגיה, יחייבו את ה'פד' להעלות את הריבית בניגוד לרצוי מבחינת הכלכלה, דבר שיגרום לשיבוש חמור עוד יותר בפערים בין התנהגות הנגידים ברחבי העולם. במצב זה, חודש ינואר השלילי במניות עלול להיות אחד מתוך חדשים נוספים בעתיד הקרוב, ואולי לא הקשה ביותר מביניהם.

הכותב הוא מנכ"ל חברת אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות בע"מ, העוסקת בניהול עושר משפחתי ובפיקוח על נכסי ארגונים וקיבוצים. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

פתיחת שנה בתיקי ההשקעות
 פתיחת שנה בתיקי ההשקעות