גוגל מפתחת דור חדש של משקפי מציאות וירטואלית

ענקית החיפוש מפתחת דגם שיהיה זמין עבור מכשירי אנדרואיד: "המציאות המדומה היא מדיום חשוב ועוצמתי מכדי שיהיה זמין רק לקומץ אנשים"

משקפי המציאות המדומה קרדבורד / צילום: בלומברג
משקפי המציאות המדומה קרדבורד / צילום: בלומברג

גוגל מפתחת משקפי מציאות מדומה חדשים עבור סמארטפונים, ומשלבת במערכת ההפעלה אנדרואיד  תמיכה נוספת לטכנולוגיית המציאות המדומה. זאת במסגרת מאמציה של החברה לקרוא תגר על קסדת המציאות המדומה אוקולוס של פייסבוק, שהעפילה תוך פרק זמן קצר למקום הראשון במלחמת הפלטפורמות האחרונה בעמק הסיליקון.

משקפי גוגל החדשים יחליפו את קרדבורד, משקפי המציאות המדומה הניידים, הזולים והאטרקטיביים שהשיקה גוגל ב-2014, ויכללו חיישנים ועדשות טובים יותר במסגרת פלסטית סולידית יותר, לדברי מקורות יודעי דבר. המכשיר מבוסס-הסמארטפון ידמה ל-Gear VR, פרי שיתוף הפעולה בין סמסונג ואוקולוס, ששוחרר לשוק בסוף 2015.

גוגל צפויה להשיק השנה את משקפי המציאות המדומה המתחרים במקביל להשקת טכנולוגיית המציאות המדומה של אנדרואיד. בדומה לקרדבורד ול-Gear VR, יפעלו המשקפיים על בסיס חיבור לטלפונים חכמים.

קרדבורד של גוגל מבוסס אך ורק על חיישנים שמותקנים בסמארטפונים לזיהוי מצב ראשו של המשתמש, בעוד ש-Gear VR מכיל חיישני תנועה נוספים. משקפי המציאות המדומה המשודרגים של גוגל יוכלו לפעול באמצעות מספר גדול בהרבה של מכשירי אנדרואיד מאשר Gear VR, שעובד רק עם קומץ של דגמי סמארטפונים במותג גלקסי של סמסונג. זאת מכיוון שגוגל, אחת מיחידות אלפבית, מבקשת שטכנולוגיית המציאות המדומה תהיה זמינה לקהל רחב יותר.

גוגל מקווה לשפר את איכות חוויית המציאות המדומה הניידת באמצעות עדכון תוכנה במערכת ההפעלה אנדרואיד בסמארטפונים שלה, במקום להתבסס אך ורק על אפליקציה כפי שהיא עושה כיום עם קרדבורד. אחת הבעיות שעליהן מדווחים רבים ממשתמשי טכנולוגיית המציאות המדומה מבוססת-הסמארטפון היא תחושת סחרחורת או בחילה.

זה קורה מכיוון שהתמונות הווירטואליות המוצגות במשקפי המציאות המדומה מפגרות במקצת אחר קצב תנועות ראשו של המשתמש בעולם האמיתי, תופעה שמכונה "השהיה".

עד כה בוצעו משלוחים של יותר מ-5 מיליון יחידות קרדבורד, שנחל הצלחה רבה בהרבה ביחס לציפיות גוגל בעת השקת המשקפיים הזולים ב-2014. באמצעות שיפור הרזולוציה וצמצום ההשהיה, יאפשר השילוב החדש של תוכנת אנדרואיד משופרת ומשקפיים חדשים לצופים לבלות פרקי זמן ממושכים יותר במציאות מדומה. בנוסף יוכלו המפתחים ליצור יישומים מתוחכמים יותר.

"תראו הרבה יותר דברים"

גוגל סירבה להגיב בנושא המשקפיים המשודרגים, אך סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל, אמר בשבוע שעבר כי קרדבורד היה "הצעד הראשון בלבד" במאמצי גוגל בתחום המציאות המדומה. "מעבר למאמצים ראשוניים אלה, אתם תראו הרבה יותר דברים מאתנו ומשותפינו ב-2016", אמר פיצ'אי במהלך שיחת הוועידה שנערכה בעקבות פרסום הדוחות של החברה האם של גוגל, אלפבית.

מאמצי גוגל בתחום המציאות המדומה הורחבו בשנה החולפת. קליי באבור, שעמד בעבר בראש יחידות היישומים והמציאות המדומה של גוגל, התמנה בחודש שעבר למנהל במשרה מלאה של קרדבורד ומוצרים קשורים.

"המציאות המדומה היא מדיום חשוב ועוצמתי מכדי שיהיה זמין רק לקומץ אנשים", אמר באבור בריאיון לשבועון טיים בחודש שעבר. יצירת משקפי מציאות ניידים שפועלים לא רק עם תוכנת אוקולוס ומכשירי טלפון של סמסונג תסמן את פתיחתה של חזית חדשה במאבקה רחב ההיקף של גוגל עם פייסבוק.

במאמצים שעושה גוגל לאחרונה להיכנס לתחום המציאות המדומה, היא צפויה לנקוט גישה דומה לזו שנקטה בהשקת קו הטלפונים החכמים במותג נקסוס: יצירת חומרת דגל לצורך הצגת יכולותיה העדכניות של אנדרואיד, תוך כדי שהיא מאפשרת ליצרניות אחרות להשתמש ביכולות אלה לפיתוח מוצרים תואמים משל עצמן.

גוגל נוהגת לבדוק מאפיינים חדשים של אנדרואיד בכנס המפתחים I/O במאי לפני השקת מכשירי נקסוס החדשים בספטמבר, וקרוב לוודאי שמשקפי המציאות המדומה ייבדקו במסגרת לוח זמנים זה.

קרדבורד משתמשים בעיצוב קוד פתוח שאותו יכולה כל יצרנית להפיק ולמכור עם תג "עובד עם קרדבורד של גוגל" שמבטיח לצרכנים שהיישומים יהיו תואמים.

כמה אנליסטים שמתמחים בתעשייה צופים שמשקפי המציאות המדומה הניידים יהפכו למוצר מיינסטרימי אטרקטיבי במהירות רבה יותר מאוקולוס ריפט המתוחכמים אך היקרים, או מ-PlayStation VR של סוני. קסדות מציאות מדומה אלה, שנועדו במקורן לגיימרים, עולות מאות דולרים וחייבות להתחבר למחשב שולחני או לקונסולת משחקים.

בנוסף להימור קצר טווח על מכשירי מציאות מדומה ניידים, משקיעה גוגל משמעותית גם בקונספט ארוך הטווח והשאפתני יותר של "מציאות רבודה".

בשבוע שעבר נמנתה גוגל עם קבוצת משקיעים גדולה שהזרימה קרוב ל-800 מיליון דולר ל-Magic Leap, חברת הזנק מפלורידה שמפתחת קסדה אשר משמשת להקרנת תמונות ריאליסטיות היישר לעיניו של המשתמש.