האם הרובוטים יחליפו את בני האנוש ויגרמו לאבטלה המונית?

פרופסור למדעי המחשב: "אנו מתקרבים לנקודה שבה יוכלו מכונות לרשום ביצועים טובים יותר מהאדם בביצוע כמעט כל מטלה שהיא"

רובוט "אנושי". משרות יבוטלו  / צילום: רויטרס
רובוט "אנושי". משרות יבוטלו / צילום: רויטרס

מדענים מתריעים כי ההתקדמות המהירה בפיתוח בינה מלאכותית ורובוטיקה עלולה ליצור אבטלה המונית שתפגע בכולם: החל מנהגים וכלה בעובדי תעשיית המין.

מכונות אינטליגנטיות יחליפו בקרוב עובדים אנושיים בכל מגזרי הכלכלה, לדברי מדעני מחשב בכירים בכנס האגודה האמריקאית לקידום המדע שנערך בוושינגטון בסוף השבוע.

"אנו מתקרבים לנקודה שבה יוכלו מכונות לרשום ביצועים טובים יותר מהאדם בביצוע כמעט כל מטלה שהיא", אמר משה ורדי, פרופסור למדעי המחשב באוניברסיטת רייס בטקס. לדבריו, "החברה צריכה להתמודד עם סוגיה זו לפני שהיא תכפה את עצמה עלינו. אם מכונות מסוגלות לעשות כמעט כל עבודה שיכולים בני אדם לעשות - מה יעשו בני האדם?

"אחת התשובות הטיפוסיות היא שאנו נהיה חופשיים לעסוק בפעילויות פנאי", אמר פרופסור ורדי, "אבל הצפי של חיי פנאי בלבד אינו מוצא חן בעיני. לדעתי יש לעבודה תפקיד חיוני בהבטחת תחושת חיים טובה לאדם".

לדברי בארט סלמן, פרופסור למדעי המחשב באוניברסיטת קורנל, "הבינה המלאכותית נעה במהירות מתחום המחקר האקדמי לעולם האמיתי. מחשבים מתחילים 'לשמוע' ו'לראות' כמו בני אדם. יש מצב שמערכות בינה מלאכותית יתחילו לנוע ולפעול באופן עצמאי בינינו". לדבריו, חברות כגון גוגל, פייסבוק, יבמ ומיקרוסופט מגדילות את השקעותיהן במערכות בינה מלאכותית לרמה של מיליארדי דולרים בשנה.

שני הפרופסורים, ורדי וסלמן, אמרו כי ממשלות - והחברה האנושית בכללותה - אינן מתמודדות כיאות עם ההאצה בחקר הבינה המלאכותית והרובוטיקה. אשתקד השתתף סלמן בניסוח מכתב פתוח שפרסם מכון עתיד החיים (Future of Life Institute) בקיימברידג', מסצ'וסטס, ושקרא לקובעי המדיניות לבחון את הסיכונים הכרוכים בהיווצרותן של מכונות בעלות אינטליגנציה הולכת וגוברת.

10 אלפים אנשים חתמו על המכתב, וביניהם אלון מאסק, יזם הטכנולוגיה שהחברה שלו, טסלה מוטורס, מפעילה תוכנית חקר בינה מלאכותית גדולה שנועדה לפתח מכוניות שנוסעות באופן עצמאי.

מאסק יממן תוכנית מחקר באוניברסיטת קורנל שמטרתה תהיה "להבטיח כי הבינה המלאכותית תהיה מועילה לבני האדם", אמר סלמן. הפרויקט יאפשר לנבא אם ומתי ניתן יהיה לפתח "בינת על", דהיינו בינה מלאכותית שתעלה בכל המובנים על הבינה האנושית.

לדברי סלמן, אחד התחומים מהירי ההתקדמות ביותר בענף הבינה המלאכותית הוא ראיית מכונה, בייחוד זיהוי תווי פנים. "פייסבוק יכולה לזהות תווי פנים טוב יותר מאשר כל אחד מאתנו", אמר סלמן. ראיית מכונה משחקת תפקיד מפתח בפיתוח כלי רכב שנעים באופן עצמאי, ושלהערכת מדענים ישתלטו על הכבישים ב-25 השנים הבאות. ורדי אמר כי נהיגה אוטומטית תצמצם את תאונות הדרכים ב-90% ואף יותר, בהשוואה לנהיגה בידי בני אדם.

 

"חיים יינצלו"

"כל כך הרבה חיי אדם יינצלו, וכל כך הרבה פציעות יימנעו, שמהבחינה המוסרית קשה לצאת נגד פיתוח כזה", אמר ורדי. עם זאת, כ-10% מכל המשרות בארה"ב כרוכים בנהיגת רכב, "ומרביתן של משרות אלה ייעלמו", לדברי ורדי.

הוא הוסיף כי יהיה קשה לחשוב על משרה כלשהי - אפילו בתחום תעשיית המין - שלא תהיה פגיעה להתקדמות בתחומי הרובוטיקה והבינה המלאכותית. "אתם הולכים להמר נגד רובוטי מין?" שאל ורדי. "כי אני לא".