הווטרינר הראשי: "ביצי מאכל? זה כמו לגדל מזון בזבל"

עדות חדשה של הווטרינר הראשי במשרד החקלאות אמורה להדיר שינה מעיני כל מי שצורך ביצים ■ לדברי ד"ר שמעון פרק, תנאי הגידול של התרנגולות המטילות גורמים להתפשטות נגיף הסלמונלה ■ משרד החקלאות: "הווטרינר צודק"

תרנגולות בכלובי סוללה בישראל / צילום: אנונימוס
תרנגולות בכלובי סוללה בישראל / צילום: אנונימוס

"לא בודקים את תנאי הגידול, זה מסכן את כולנו": רבות דובר על תנאי הגידול המחפירים של עופות המטילים את הביצים שכולנו אוכלים, וכעת, עדות שמגיעה מפיו של הווטרינר הראשי של משרד החקלאות - אמורה להטריד כל אחד ואחד מאיתנו.

בכנס שנערך אתמול במשרד החקלאות, התייחס אתמול הווטרינר הראשי של משרד החקלאות, ד"ר שמעון פרק, לסוגיית גידול העופות והפיקוח על ביצי המאכל שכולנו צורכים - ואמר דברים מדאיגים במיוחד.

"אני עומד פה בתור רופא, וטרינר הראשי שאחראי על מערכת בריאות העוף - ואני יכול להגיד שאני מתבייש במה שקורה לנו בצורת גידול התרנגולות שמטילות ביצי מאכל. בחלק מהמקרים זה פשוט לגדל מזון בתוך פח זבל", אומר ד"ר פרק.

תנאי הגידול מובילים להתפשטות זן אלים של סלמונלה

לדבריו, גם הניסיונות לשפר את תנאי הגידול למען הבריאות של כולנו, לא בדיוק מתקדמים: "השיפור שאנחנו מנסים לחולל מתנהל בעצלתיים. זה כמעט לא זז. יכול מאד להיות שאנחנו נמצאים בבעיה שכתוצאה ממנה סלמונלה אנטרידיס בבריאות הציבור מגיעה משמה".

רק באוקטובר האחרון התגלה בארץ זן של סלמונלה אנטריטיס, זן אלים של סלמונלה שפוגע באנשים ומקורו בעיקר בביצי מאכל. מדובר באותו הזן שכתוצאה ממנו נפטר אדם בבית החולים. ד"ר פרק אף מספר כי בלולי ההטלה של ביצים לא נעשות כלל בדיקות או ניטורים בשגרה של סלמונלה.

בתגובה לממצאים נמסר מארגון אנונימוס כי "התרנגולות בישראל מוחזקות בתנאים מחפירים ומתחת לכלובים מצטברות ערימות גבוהות של צואה. הכלובים בישראל אסורים לשימוש במדינות מתקדמות, מה שגורם לבריאות ציבור לקויה".

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "הווטרינר הראשי צודק, ולכן משרד החקלאות אוסר על הקמת לולים חדשים שאינם עומדים בדרישות השירותים הווטרינריים ובדרישות מחמירות של רווחת בעלי חיים ותברואה. לגבי לולים ישנים, המשרד מוביל מהלך למעבר ללולים חדשים, ולשם כך הוא משקיע מכספו ופועל לקבלת אישורים סטטוטוריים והכשרת הקרקע מכספי הציבור על-מנת לעודד מעבר מלולים ישנים ללולים העומדים בדרישות מחמירות. במקביל, עד למעבר ללולים החדשים, משרד החקלאות מתנה את הכנסת העופות החדשים ללולים בעמידה בדרישות, כגון שמירת הביצים בקירור ומניעת מזהמים בלולים".