אפל נאבקת על חופש הביטוי

האם קוד של תוכנה הוא יצירה כמו ספר, סימפוניה או נוסחה פיזיקלית? בקרוב נגלה

טים קוק / צילום: רויטרס
טים קוק / צילום: רויטרס

מוקדם יותר השבוע כתבתי כאן שהמשפט הממשמש ובא בין הצדדים הניצים - אפל וה-FBI - עומד להיות אחד המשפטים המגוחכים של העת המודרנית. אולם, אחד הטיעונים של אפל בפני בית המשפט עשוי בכל זאת להיות מהותי.

במסמך שהגישה היום (ו') אפל לבית המשפט, היא טוענת שלא ניתן להכריח אותה לשנות את התוכנה באייפון עבור ה-FBI, שכן מדובר בעבירה על התיקון הראשון לחוקת ארה"ב, שכולל הגנה על חופש הביטוי. כלומר, אפל טוענת למעשה שקוד שנכתב בשפת תכנות הוא ביטוי לשוני, והחוק לא מתיר לגוף כלשהו להכריח אותה לבטא בלשון משהו שאיתו היא לא מסכימה. אם בית המשפט יכריח את אפל לשנות את הקוד באייפון - הוא פוגע בחופש הביטוי שלה.

אם כך, העימות המשפטי בין הצדדים עשוי לשנות את האופן בו החוק בארה"ב - ואולי בעקבות כך בשאר העולם - מתייחס לקוד של תוכנה.

על פניו, אפשר לומר: ברור. לא סתם קוראים לזה "שפת תכנות". מה ההבדל בין זה לבין אנגלית, עברית, מתמטיקה או תווים של מוזיקה? כל שפה נכתבת בסימנים שמבטאים דבר מה מעבר להם. כל שפה היא למעשה "קוד" שמסמן אובייקטים ממשיים בעולם. אותיות ומילים מצביעות על דברים בעולם; קוד של שפת תכנות מצביע ויוצר דברים וירטואליים.

אז זהו, שזה לא כל כך מובן מאליו. עד היום, על אף שבתי המשפט בארה"ב דנו בנושא בעבר, מעמדו של הקוד טרם הוכרע.

ה"וושינגטון פוסט" מצטט היום עורך דין אמריקני שמתמחה בנושא חופש הביטוי. לדבריו, "אין הבדל בין קוד וכל סוג אחר של ביטוי. זו דרך שבה אנשים מתקשרים".

זאת ועוד, באפל טוענים שקוד ניתן לכתוב בדרכים שונות - יצירתיות יותר ופחות, קצרות, ארוכות, מקוריות, אסתטיות או מכוערות - מאפיינים ששייכים לביטויים לשוניים, ולכן ברור שקוד נופל תחת הקטגוריה של ביטוי, ממש כמו מאמרים, סיפורים, שירים או יצירות מוזיקה.

הרי כמו שבית המשפט לא יכול להכריח עיתונאי לכתוב מאמר שנוגד את אמונותיו, כך הוא לא יכול להכריח את אפל לכתוב קוד שנוגד את מדיניות האבטחה שלה. יש בזה היגיון רב, חייבים להודות. 

אם בסופו של דבר בית המשפט יקבל את הטענה של אפל, ייתכן שכל ההתייחסות לקוד שעומד מאחורי התוכנות שאנחנו מכירים תשתנה, והשפה האנושית תקבל חבר חדש למשפחה - בספר החוקים, ועקב כך בתודעה האנושית הרחבה יותר.