כפר-סבא: תוכנית לפינוי-בינוי ענק של כ-1,100 דירות חדשות

מדובר בתוכנית המקודמת כבר עשרות שנים בשכונת תקומה בחלקה המזרחי של העיר ■ על-פי התוכנית ייהרסו 294 דירות ישנות, וייבנו 1,100 דירות חדשות

הדמייה של הפינוי בינוי בכפ"ס / צילום: קיקה ברא"ז אדריכלים- קיקה בראז וטל קאופמן
הדמייה של הפינוי בינוי בכפ"ס / צילום: קיקה ברא"ז אדריכלים- קיקה בראז וטל קאופמן

אחרי שנים ארוכות של דיבורים והכנת תוכניות, הועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז מרכז אישרה להפקדה תוכנית ענק לפינוי-בינוי בשכונת תקומה בכפר-סבא. מדובר בתוכנית המציעה להרוס 294 דירות ישנות ולהקים במקומן כ-1,100 יחידות דיור חדשות. התוכנית אושרה על-ידי מליאת הועדה המקומית בעיר וקודמה על-ידי אגף הנדסה בעירייה מול משרדי הממשלה.

שכונת תקומה היא שכונה שהוקמה בתחילת שנות ה-60 לצורך קליטתם של ניצולי שואה בכפר-סבא. מרבית הבניינים בשכונה הם בנייני רכבת בני 3-4 קומות.

על-פי התוכנית, במקום 294 הדירות הקיימות ייבנו 15 בנייני מגורים חדשים בני 10 עד 27 קומות, שיכללו כאמור 1,100 דירות חדשות. עוד במסגרת התוכנית מוצע להקצות בתחום התוכנית שטחים למוסדות ציבור, שטחים ציבוריים פתוחים וגם שטחי מסחר לאורך רחוב ויצמן (הרחוב הראשי של העיר) בשטח של כ-2,000 מ"ר. עוד במסגרת התוכנית מוצע גם להקים חניון ציבורי תת-קרקעי ל-150 כלי רכב.

ליהי בקרמן, בעלת דירה בשכונה, התייחסה בעבר בשיחה עם "גלובס" לתוכניות פינוי-בינוי שעלו במרוצת השנים ואמרה: "מדברים על הפרויקט הזה כבר 30 שנה. ב-8 השנים האחרונות התחילו שוב לקדם דברים, ורק לאחרונה נראה שדברים מתחילים לזוז. יש הרבה דברים שעיכבו את הפרויקט הזה, אבל הגיע הזמן שיהרסו את הבניינים האלה. הם מתפוררים, יש סדקים, דופקים בקיר, ונופלים חול וצדפים. אלה בניינים שהיה צריך להרוס כבר לפני 20 שנה. יש לנו כל הזמן בעיות בתשתיות ובביוב. יש לי ילדים קטנים, ואני מקווה שעד שהם יתחתנו נראה את הפרויקט הזה באמת מתגשם".

כאמור, לאחר עשרות שנים הגיעה התוכנית לשולחנה של הוועדה המחוזית שהחליטה להפקידה. עם זאת, התוכנית עוד תצטרך לעבור את שלב ההתנגדויות, ולאחר מכן עוד ייקחו מספר שנים עד שהבניינים הישנים ייהרסו והחדשים ייבנו במקומם.

יהודה בן-חמו, ראש עיריית כפר-סבא, אמר לאחר שהתוכנית אושרה להפקדה כי "אני מכיר את השכונה מאז שהייתי נער. מדובר באזור צפוף וישן עם אזור מסחרי קטן בלבד, ולאור המצב הרעוע של המבנים החלטנו לקדם תהליך של בינוי-פינוי-בינוי. מדובר במתחם של התחדשות עירונית הגדול ביותר שעשינו עד כה. מדובר בחלק ממהלך כולל של העירייה לחדש את העיר ולטפל בשכונות נוספות כמו אלי כהן, יוספטל, כיסופים ועלייה".

נזכיר כי בעיר כפר-סבא כבר בוצע פרויקט פינוי-בינוי אחד בעבר, פרויקט שקודם ובוצע על-ידי חברת מצלאווי, במסגרתו נהרסו בשנת 2008 חמישה בנייני מגורים ישנים ברחוב ששת הימים פינת רחוב גורדון במרכז העיר. הפרויקט שכבר נבנה ואוכלס לפני מספר שנים כלל פינוי 40 דירות ישנות ובניית 120 דירות חדשות.