ביהמ"ש עצר את המכרז להקמת רציף ליבוא מלט בנמל מאשדוד

זאת בעקבות עתירה שהגישה חברת מלט הר טוב, שטענה כי נפלו פגמים חמורים בקביעת תנאי הסף של המכרז

נמל אשדוד/ צילום: איל יצהר
נמל אשדוד/ צילום: איל יצהר

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ד"ר מיכל אגמון-גונן, הורתה על עצירת מכרז שפרסמה חברת נמלי ישראל (חנ"י) להפעלת רציף לפריקה וליבוא של מלט בנמל אשדוד

החלטת השופטת התקבלה בעקבות עתירה שהגישה חברת מלט הר טוב, שנרכשה בשנה האחרונה בידי משפחת ויל ממונופול המלט נשר, מתוקף הבנות שהושגו כבר לפני כשנה וחצי בין החברה לבין משרדי האוצר, הכלכלה והתעשייה והממונה על ההגבלים העסקיים. הבנות אלה נועדו לצמצם את היקף אחיזתה של נשר בשוק המלט ולאפשר כניסה של שחקנים חדשים לענף, באופן שיאפשר קיום תחרות בו והורדת מחירים.

מלט הר טוב טענה, באמצעות עורכי הדין ד"ר דודי תדמור, אסף פריאל ונאוה קרואני ממשרד תדמור ושות' ופרופ' יובל לוי ושות', כי חנ"י קבעה תנאי סף שלא מאפשרים לה להתמודד על הפעלת הרציף (רציף 30) בנמל אשדוד.

עוד טענה העותרת כי נפלו פגמים חמורים בקביעת תנאי הסף של המכרז, וזאת תוך התעלמות חנ"י ממדיניות הממשלה לפתוח את ענף המלט לתחרות.

בעתירה נטען כי חנ"י הסתייעה במסגרת התהליך בקבלת שירותי ייעוץ חיצוניים מחברת גיזה המספקת שירותי ייעוץ גם למתחרה של מלט הר טוב - נשר. במלט הר טוב טענו כי במצב זה מתקיים ניגוד עניינים.

עוד טענה מלט הרב טוב כי עמדותיה בנושא לא נשמעו בוועדת המכרזים של חנ"י לפני שגובשו תנאי הסף להגשת ההצעות להפעלת רציף המלט באשדוד.

במסגרת החלטות הממשלה לפתיחת ענף המלט לתחרות, נקבע כי נשר לא תוכל להתמודד במכרז על הפעלת הרציף בנמל אשדוד, בהיותה יצרנית ומונופול בתחום. עם זאת, במלט הר טוב טוענים כי אין מניעה שהיא תוכל להפעיל את הרציף לצד המשך הייצור של מלט, שכן אינה מונופול.

חברת נמלי ישראל מסרה בתגובה כי "החברה פרסמה מכרז למתן הרשאה להפעלת רציף 30 המשמש ליבוא ולפריקת מלט בנמל אשדוד, וכחלק מהליכי המכרז, וכמי שמופקדת מטעם הממשלה על הקצאת המשאבים בנמלי הים באופן שיקדם תחרות לתועלת הציבור, היא בחנה את ההשלכות התחרותיות הנוגעות להפעלת רציף פריקת המלט. זאת, כדי לוודא כי לא נגרמת פגיעה בתחרות בענף אספקת המלט בישראל כתוצאה ממתן ההרשאה להפעלת הרציף למאן דהוא.

"הליכי הבדיקה שקיימה חנ"י באמצעות מומחים מתחום התחרות העלו כי על-מנת לוודא שהרפורמה לקידום התחרות בענף המלט לא תיפגע, וכדי למנוע צמצום של מספר המתחרים בו - המצומצם ממילא - יש צורך להגביל את השתתפותם של גורמים העוסקים כיום ביצור או ביבוא של מלט לישראל. זאת, בין השאר, כדי למנוע מצב שבו מתחרה קיים בשוק משתלט על הרציף על חשבון מתחרה שכיום אינו פעיל בשוק זה. החברה לומדת את העתירה שהוגשה ותגיב לבית המשפט".

משפחת ויל השלימה בחודש אוקטובר האחרון את תהליך הרכישה של מלט הר טוב מנשר בסכום של כ-200 מיליון שקל. היא מעסיקה ליד בית-שמש כ-120 עובדים. מכירת הפעילות של מלט הר טוב בידי נשר למשפחת ויל נעשתה בלחץ מצד המדינה, שנועד לפתוח את ענף המלט לתחרות.

בשבועיים האחרונים מלט הר טוב מתרעמת גם על החלטת משרדי האוצר והכלכלה והתעשייה, ולפיה יותר למנופול נשר להוריד מחירים בשיעור של יותר מ-5%. מלט הר טוב מודאגת מכך שתתקשה להעמיד במחירים נמוכים תחרות הולמת לנשר. שם טענו גם החלטת משרדי האוצר והכלכלה והתעשייה בנושא מנציחה את מעמדה של נשר כמונופול בתחום המלט.

בימים האחרונים פנו עורכי דינה של מלט הר טוב אל היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, וביקשו ממנו להורות לבטל את הפחתת המחירים לנשר. עוד אמרו שם כי אם עד סוף השבוע היועמ"ש לא ישנה את ההחלטה, החברה תעתור נגדה לבג"ץ.