רשות ני"ע עצרה הנפקת סאמיט - ולוי גייס 75 מ' ש' ממוסדיים

הגיוס הציבורי נעצר מאחר שחברת הנדל"ן טרם פרסמה את דוחות 2015 ■ את ההנפקה הפרטית הובילו מנורה ופסגות

רשות ני"ע עצרה אמש את השלב הציבורי בהנפקת המניות שקידמה חברת הנדל"ן סאמיט  שבשליטת זוהר לוי וזאת משום שסאמיט טרם פרסמה את דוחותיה הכספיים לשנת 2015 ולכן מנועה מלגייס הון לפי תשקיף מדף.

לפי הוראות החוק, לכל תשקיף מדף לקראת הנפקה נדרשת החברה לצרף דוחות שנתיים עד 14 חודשים אחורה ממועד התשקיף, מה שאומר שהחברה יכולה הייתה לקבל היתר לתשקיף עד סוף חודש פברואר על סמך הדוחות השנתיים של 2014. משום שסאמיט טרם פרסמה את דוחותיה ל-2015, היא נאלצה לבטל את המהלך, הגם שכבר השלימה את השלב המוסדי בהנפקה, שבו הבטיחה גיוס של 60 מיליון שקל (במחיר של 19.1 שקל למניה).

אמש עדכנה סאמיט על ביטול ההנפקה הציבורית ותחת זאת ציינה כי "בכוונת החברה לפעול לגיוס הון ממשקיעים מסווגים בדרך של הצעה פרטית של מניות החברה". ואכן היום פעלה החברה לגיוס של כ-75 מיליון שקל (לפי מחיר של 18.7 שקל למניה) באמצעות הקצאת מניות פרטית של כ-5%מהון המניות שלה לגופים מוסדיים בראשות קבוצת הביטוח מנורה ובית ההשקעות פסגות.

זאת, בהמשך לגיוס דומה באותו מחיר, שביצעה סאמיט מוקדם יותר החודש מחברת הביטוח הפניקס ובו הקצתה 3.6% ממניותיה תמורת 50 מיליון שקל. גיוסי ההון של סאמיט נועדו ככל הנראה לסייע לחברה במימון השקעה בהיקף של 245 מיליון שקל ברכישת כ-17% ממניות חברת הנדל"ן כלכלית ירושלים שביצעה סאמיט לפני כשבועיים.

לוי טרפד לנחמה

במהלך שהפתיע את השוק, הפך זוהר לוי לבעל המניות הדומיננטי בכלכלית במסגרת גיוס הון שביצעה חברת הנדל"ן במטרה להבטיח את המשך פעילותה השוטפת, לאחר שנפגעה קשות מהמשבר הכלכלי ברוסיה ואוקראינה שאיים על עתיד עסקיה. בסך הכל גייסה כלכלית ירושלים כ-750 מיליון שקל בהנפקה שזכתה לביקושים גבוהים, ותסייע לה להתמודד עם חובות של 1.9 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח וכ-980 מיליון שקל לבנקים.

המהלך של לוי הפך את סאמיט לבעלת המניות הגדולה ביותר בכלכלית ירושלים וטירפד למעשה את תוכניתו של שלמה נחמה, יו"ר בנק הפועלים לשעבר, להפוך לבעל השליטה בחברה, לאחר שסיכם על מתווה לרכישת מניות כלכלית המשועבדות לבנק לאומי על-ידי בעל השליטה הקודם בחברת הנדל"ן, אליעזר פישמן.

כעת כלכלית ירושלים מתנהלת ללא גרעין שליטה, ולצידו של זוהר לוי, בעלי המניות הדומיננטיים בחברה, המנוהלת על-ידי המנכ"ל דודו זבידה, הם דוד פורר, בעלי חברת התרופות ניאופרם, עם כ-10% מההון; ובית ההשקעות אלטשולר שחם, עם כ-11% מההון.

התזמון של לוי

המהלך של סאמיט לרכישת מניות כלכלית ירושלים, שעשוי להוות עבורה קפיצת מדרגה בהיקף עסקיה, מגיע בתקופת שיא של החברה, הבאה לידי ביטוי בקפיצה של 20% בערכה בשנה החולפת ובזינוק של 250% בערכה תוך שלוש שנים, לשווי שוק של 1.4 מיליארד שקל. זאת לצד תוצאות כספיות חזקות עם רווח נקי של 131 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2015 אחרי רווח נקי של 200 מיליון שקל ב-2014 כולה.

כיום פעילותה של סאמיט מתמקדת בנדל"ן מניב בגרמניה, ולצד זאת היא מחזיקה בכמה נכסים בארץ. מאז רכישתה של סאמיט ב-2003, הוכיח לוי כי הוא יודע לזהות את התזמון הנכון בשווקים להנפקת הפעילות ומחיקתה. ב-2006 הוא ניצל את הגאות בשווקים כדי להנפיק את הפעילות הגרמנית בבורסה של לונדון, שם גייסה הקבוצה סכום אדיר של קרוב לחצי מיליארד דולר, לטובת הרחבת הפעילות בכמה הנפקות.

במהלך 2009 ניצל לוי את המשבר בשווקים כדי למחוק את המניה מהמסחר בלונדון, בהשקעה של כ-70 מיליון אירו, והגדיל בצורה ניכרת את היקף נכסיה של חברת סאמיט המאוחדת, וב-2014 החזיר אותה למסחר בבורסה האנגלית, במהלך שבו גייסה סאמיט 35 מיליון אירו לפי שווי חברה של 185 מיליון אירו. מאז שווי החברה צמח בצורה ניכרת, והיום הוא עומד על כ-440 מיליון אירו (כ-350 מיליון ליש"ט).

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"