אח גדול, התנהג בהתאם

בגנים, במשרד, במסעדה ובחנות - אם בכל מקום יוצבו מצלמות, אילו עובדים יהיו לנו?

מצלמת אבטחה מצלמות אבטחה / צלם: פוטוס
מצלמת אבטחה מצלמות אבטחה / צלם: פוטוס

מצלמות בגנים פרטיים, מעקבים סלולריים בפרשת רמי לוי - יותר ויותר בתי עסק מתקינים מצלמות מעקב, ולא רק כדי לאתר עבריינים מבחוץ אלא בשביל לפקוח שתי עיניים על העובדים.

כשעובדים חורגים מהסטנדרטים, העסק קורס

א', בעל חברת מחשבים, ידע שנים קשות שבהן ניסה הכול כדי להבין למה העסק בירידה, עד ש"עלה על הגל", לדבריו, והתקין מצלמות מעקב בחברה.

"הבנתי שלא יעזור להציב סטנדרטים גבוהים, אם אני לא בשטח, ורואה שהעובדים פועלים על פיהם. אז התקנו מצלמות, בידיעתם, ולמדנו מהן המון. זיהינו מתי העובדים לא דבקים במדיניות, ומתי צריך אפילו לשנות אותה כי היא לא ישימה".

עובד מצטיין, גנב מצטיין

ש', בעל חנות לציוד משרדי העסיק במשך שנים את ד', שהכיר את העסק על בוריו. הוא סמך עליו בכול - בניהול הצוות, תקשורת עם ספקים, שיווק - עד שהגיעה לאוזניו שמועה כי ד' גונב ממנו בחשאי.

"הסתבר שהוא היה משבש הדפסות בקופה וברישומי המלאי. מתי שרק יכול היה, היה מפריש לעצמו סכומים קטנים שבסופו של דבר הוערכו בסכום גדול. פיטרתי אותו, תבעתי אותו, והתקנתי מצלמות בחנות, בידיעת העובדים, להרתעה".

השף שהטריד מלצריות

בעל מסעדה מצליחה החל לקבל תלונות ממלצריות על הטרדות מיניות מצד השף. תחילה חשב שזה לא מעניינו לטפל בכך, אך כשהמקרה פורסם, הוכפש גם שמו, והדבר השפיע לרעה על הצלחת העסק.

"תחום המסעדנות הוא תחום קצת מבורדק. לא עובדים במשרד ולא יושבים מול מחשבים אלא יחד, עם הגוף, עם הרבה אמוציות, שעות רבות וגם במשך הלילה. כנראה הייתי צריך לקבל את ה'כאפה' הזאת, והבנתי שזו כן אחריותי לדאוג להתנהלות נאותה בתוך העסק שלי. מאז שיש מצלמות במטבח ובחלל המסעדה, אני הרבה יותר שקט, ונהנה מהיתרונות הנוספים שיש לכלי הזה מבחינתי".

תודה לך, טכנולוגיה יקרה

מקרים רבים מוכיחים את נחיצות המעקב אחר עובדים - במצלמות או בניטור מיילים, הודעות, נתוני גלישה ומסמכים. בעלי עסקים רבים חשים שזו הדרך האולטימטיבית למנוע חוסר פרודוקטיביות, גניבות ואלימות. לתחושתם, הם מפקידים את נשמתם בידי עובדיהם. מה יעשו כדי לזכות באחריותם האישית? איך יהיו בטוחים שבאמת שומרים על היקר להם מכל, ופועלים לקידום האינטרסים שלהם?

למעקב יש גם כמה תועלות שהוכחו מחקרית. מסתבר שיש אנשים שהדבר אף משפר את יעילותם. למשל, עובדים שחשים מאוימים בעבודה, ושמצלמות עשויות דווקא לשפר את תחושת הביטחון שלהם, למשל במצבי פגיעה מצד עובד אחר שבהם יש תקווה כי ההנהלה תאתר את הפוגע.

בדומה לכך, גם עובדים שחסרה להם הכרה מצד מנהליהם חשים שעין פקוחה יותר על התנהלותם ומעורבות רבה יותר מצד המנהל תסייע. לבסוף, ישנם אלה שמרגישים שהפידבק ממנהלם לא מייצג את פועלם, וסבורים שמעקב יאפשר מבט אובייקטיבי ומדויק יותר על התנהלותם ויוכיח את טיבם.

באמת נחוץ, או שבעל הבית השתגע?

למרות חוסר הנוחות, יש שמבינים כי אלה כללי המשחק ומתנהגים בהתאם לכך: לעיני המצלמות הם מזייפים התנהגות יעילה יותר ולא סוטים מן הרצוי. לפיכך, הם משביעי רצון ופרודוקטיביים יותר, אך אין זה אומר שהם חשים בנוח ונהנים בעבודתם.

וכאן טמון מחירו הכבד של המעקב.

זה מעליב. במיוחד כשהעובד לא מודע למעקב, ומגלה בדיעבד שקוראים מיילים אישיים שלו או שמציצים עליו בסתר (מעבר לפגיעה ברגשותיו, זה לא חוקי לעשות זאת בלי ליידע).

אולם גם כשהעובדים יודעים, המעקב כשלעצמו משדר להם שהם רכוש של מנהליהם, ועלול לגרום לאפקט פיגמליון: לא סומכים עליהם - אז הם מתנהגים בצורה שמצדיקה זאת ("במקום להעלות לי את השכר הוא בולש אחריי? אני אראה לו מה זה!").

אז העובד בחנות אולי לא יגנוב מהקופה, אבל יפעל בדרכים אחרות כדי להרגיש ניצחון מול המערכת (חופשות וימי מחלה מרובים, היעדר מאמץ). הגננת אולי לא תכה את הפעוט לעיני המצלמות, אך תשתמש באלימות מילולית.

להתקין או לא להתקין? כך תחליטו

• שקלו דרכים אחרות להגביר את המחויבות, המוטיבציה ותחושת השייכות של עובדיכם.

• הכירו טוב יותר את העובדים שלכם (במטרה לדעת על מי אפשר לסמוך ולמי לתת אחראיות רבה יותר מאחרים), ובדקו אם אפשר להסתפק במנגנוני בקרה פנימית מאורגנים יותר ופולשניים פחות (כהרשאות גישה קשיחות למידע ולכספים).

• אם אתם חשים שהדבר הכרחי בארגונכם, הכירו במחירים. עשו זאת רק אם כוונתכם להפחית נזק שהבנתם שלא ניתן להפחיתו בדרך אחרת.

• מתקינים? מעבר להקפדה על החוק (התקנה באזורים ציבוריים ויידוע העובדים), היו גם הוגנים ונסו לגרום לעובדים להבין את המצב. ספרו להם על מטרות המהלך, על השיקולים לנחיצותו ועל הקושי להשיג את המטרה באמצעים אחרים, והסבירו על מיקום המצלמות, על שעות פעילותן ועל אופן הצפייה בהם.

• קשרו את המהלך עם חיזוקים חיוביים, כמתן הטבות על שיפור התנהגות שניכר דרך המצלמה, למשל בונוס לעובד שהספיק לטפל במספר הרב ביותר של לקוחות ביום עבודה, בממוצע חודשי.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית ומומחית לקריירה ולניהול. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני היי-טק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. מוזמנים לדבר עם יעל במייל yaelmehoudar@gmail.com או בפייסבוק.