הממשלה אישרה הקמת רשות הון נפרדת ועצמאית

ראש הרשות החדשה ימונה על ידי שר האוצר לתקופת כהונה של חמש שנים, והיא תתוקצב בסעיף נפרד בתקציב המדינה ■ בתוך כך, אגף שוק ההון פרסם היום את החוזר הסופי בנושא בחירת קרן חיסכון פנסיוני ברירת מחדל לכלל המשק, וגם במקומות העבודה

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

התקדמות גדולה לתוכנית של שר האוצר משה כחלון ושל סגנו, יצחק כהן, להוצאת אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון ממשרד האוצר והפיכתו לרשות עצמאית. היום (א') אישרה הממשלה פה אחד את הצעת החוק להקמת רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, שתפקח בנוסף גם על חברות ההחזקה ששולטות ישירות בגופים המוסדיים, בתי השקעות ואולי אף על חברות כרטיסי האשראי, נותני אשראי חוץ בנקאיים ועוד.

ראש הרשות החדשה ימונה על ידי שר האוצר לתקופת כהונה של חמש שנים, והיא תתוקצב בסעיף נפרד בתקציב המדינה. באוצר הסבירו היום כי לדידם, "יצירת סעיף תקציבי נפרד לפעילות הרשות תאפשר לה שיקול דעת מיטבי וחופש פעולה", ולדברי השר כחלון, זהו "עידן חדש של תחרות אמיתית". עם זאת, לצד העצמאות וההתחזקות של הפיקוח על הגופים המוסדיים והלא בנקאיים, המרחק מיתר אגפי האוצר עלול גם להחליש את כוחו למול הכנסת, בוודאי בסוגיות אשר להן משמעות רוחבית שנוגעת לאגפים אחרים באוצר (למשל, בכל הנוגע להטבות המס לחיסכון הפנסיוני או האג"ח המיועדות).

מחודש יולי: 2 קרנות ברירות מחדל

בתוך כך, אגף שוק ההון בראשותה של דורית סלינגר קידם היום מהלך משמעותי אחר, כאשר פרסם את החוזר הסופי בנושא בחירת קרן חיסכון פנסיוני ברירת מחדל לכלל המשק, וגם במקומות העבודה. מדובר בצעד שנועד להביא להוזלת דמי הניהול בחיסכון הפנסיוני, גם לעובדים שלא נמנים עם קבוצות חזקות שמקבלות הטבות בדמי הניהול.

לאחר דיונים עם השוק, וגם ביקורת, הוציא האוצר את החוזר שקובע כי החל מיולי יהיו שתי קרנות פנסיה מקיפות ברירת מחדל שייבחרו על ידו לטובת כלל הציבור (ולא קרן אחת בתחילה ורק כעבור שנתיים קרן נוספת). בניגוד לטיוטה, בחוזר האוצר לא מתייחס לקריטריונים לבחירת קרן ברירת מחדל, הגם שמצוין כי תינתן העדפה לקרנות קטנות, כשהקריטריונים ייקבעו בנפרד על ידי הממונה.

שינוי נוסף הוא שההטבות בדמי הניהול בקרן ברירת המחדל לכלל הציבור יינתנו ל-10 שנים ולא לחמש שנים כפי שנקבע בטיוטה. לאור ביקורת שהעלתה ההסתדרות, החוזר מחריג את הקרנות והקופות המפעליות, כך שלא תהיינה כפופות לו. כמו כן, מקומות העבודה קיבלו מהאוצר אורכה של שלוש שנים לשינוי ההסכמים המיטיבים הקיימים אצלם, שלא על פי המתווה החדש.