מדד האושר: דנמרק במקום הראשון, באיזה מקום ישראל?

הדוח השנתי בנושא חשף כי דנמרק כבשה את הפסגה, ואילו שווייץ ירדה אל המקום השלישי ■ בתחתית הרשימה 8 מדינות שמדרום לסהרה וכן סוריה ואפגניסטן ■ ישראל מדורגת לפני ארה"ב

אוהדי נבחרת דנמרק / צילום: רויטרס
אוהדי נבחרת דנמרק / צילום: רויטרס

דנמרק עקפה את שווייץ בדירוג המדינות המאושרות ביותר בעולם - כך עולה מדוח חדש שפורסם היום (ד') על-ידי הרשת לפיתוח פתרונות בר-קיימא (SDSN) ועל-ידי מכון כדור הארץ באוניבריסטת קולומביה. הדוח הפציר במדינות השונות לצמצם את אי-השוויון ולשמור על הסביבה. לפי הדוח, סוריה, אפגניסטן ו-8 מדינות שמדרום לסהרה דורגו בעשר המקומות האחרונים הרשימה.

הפסגה נכבשה השנה על-ידי דנמרק ואחריה שווייץ, איסלנד, נורבגיה, פינלנד, קנדה, הולנד, ניו-זילנד, אוסטרליה ושבדיה. דנמרק דורגה בשנה שעברה במקום השלישי, אחרי שווייץ ואיסלנד. ישראל דורגה במקום ה-11, לפני ארצות-הברית שדורגה במקום ה-13, בריטניה במקום ה-23, צרפת במקום ה-32 ואיטליה במקום ה-50. בתחתית, היו מדקסגר, טנזניה, ליבריה, גינאה, רואנדה, בנין, אפגניסטן, טוגו, סוריה ובורונדי.

הדוח מדרג את מדד האושר ב-157 מדינות לפי נתונים כמו תוצר מקומי גולמי (תמ"ג) ותוחלת חיים בריאה. עוד הוא מודד את "היכולת לסמוך על מישהו בזמן צרה" ואת השחיתות בממשלה ובעסקים.

"זהו מסר חזק עבור המדינה שלי, ארצות-הברית, שהיא עשירה מאוד והפכה לעשירה הרבה יותר ב-50 השנים האחרונות, אבל היא לא הפכה למאושרת יותר", אמר פרופ' ג'פרי סצ'ז, ראש ה-SDSN ויועץ מיוחד למזכ"ל האו"ם באן קי מון. לדבריו, "בזמן שלא ניתן למדוד בצורה מדעית את ההבדלים בין המדינות שבהן אנשים מאושרים לבין אלה שבהן הם לא, אפשר להבין מדוע ולעשות לגבי זה משהו". הוא הוסיף כי "המסר עבור ארצות-הברית הוא ברור. חברה שרודפת רק אחרי כסף, רודפת אחרי דברים מוטעים. המבנה החברתי שלנו מידרדר והאמון שלנו בממשלה מידרדר".

הדוח הראשון יצא ב-2012, במטרה לתמוך במפגש של האו"ם שעסק באושר. חמש מדינות - בהוטן, אקוודור, סקוטלנד, איחוד האמירויות הערביות וונצואלה - מינו שרים לאושר, שאמורים לקדם זאת כחלק ממדיניות רשמית. הדוח הנוכחי הראה כי שלוש מדינות - אירלנד, איסלנד ויפן - הצליחו לשמור על רמות האושר שלהן על אף טלטלות חיצוניות שחוו, כמו המשבר הכלכלי ב-2008 והצונאמי ביפן ב-2011, בזכות הסולידריות שמאפיינות את החברות בהן. סצ'ז ציין את קוסטה ריקה, שדורגה במקום ה-14 ועקפה מדינות עשירות רבות, כדוגמה חיובית לחברה שמחה ובריאה על אף העובדה שהיא אינה מעצמה כלכלית.