סיטי: "אין אינדיקציה לאי-השלמת עסקת טבע-אלרגן"

טבע צופה כעת כי העסקה בהיקף 40.5 מיליארד ד' תושלם עד חודש יוני - בתום תהליך של שנה ■ סיטי: "הסבירות להשלמת העסקה נותרת ללא שינוי"

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

כמה זמן צריך על מנת להשלים עסקה של 40.5 מיליארד דולר? מסתבר שההערכות המוקדמות של טבע בנוגע להשלמת רכישת החטיבה הגנרית של אלרגן, היו אופטימיות מדי. אחרי שכבר דחתה את המועד המשוער להשלמה מהרבעון הראשון של 2016 לתחילת הרבעון השני, אתמול טבע עדכנה על עיכוב נוסף, וצופה כעת השלמה של העסקה עד חודש יוני. המשמעות היא תהליך של כמעט שנה: טבע הודיעה על רכישת החטיבה, אקטביס, עוד ביולי 2015. ייתכן, עם זאת, שטבע נוקבת במועד רחוק יחסית מטעמי שמרנות, על רקע העיכובים הקודמים.

העיכוב נובע מהתמשכות הבחינה של העסקה על-ידי רשות ההגבלים העסקיים בארה"ב - רשות הסחר הפדרלי (FTC). טבע הודיעה כי "בעוד שנעשתה התקדמות משמעותית לקראת השלמת הרכישה, טבע צופה כעת כי השלמת הרכישה עשויה להימשך עד ליוני 2016, וזאת בהתבסס על הערכתה הנוכחית בדבר מועד השגת אישור רשות הסחר הפדרלית". החברה הוסיפה כי היא ממשיכה לעבוד בשיתוף פעולה עם ה-FTC כדי להשיג את האישור הרגולטורי בארה"ב.

באירופה, טבע כבר קיבלה את אישור הרשויות לעסקה. בשבוע שעבר החברה עדכנה שהמועצה האירופית אישרה את העסקה בתנאי שטבע תמכור כמה מוצרים שיש גם לה וגם לחטיבה הנרכשת, על מנת שלא תהיה פגיעה בתחרות. טבע תמכור את מרבית העסק הגנרי הקיים של אקטביס בבריטניה ובאירלנד, ובאיסלנד היא תמכור את עסקיה הגנריים ותשמר את אלו של אקטביס.

מניית טבע נפלה אתמול בבורסת ניו יורק ב-3.3% ומניית אלרגן נחלשה ב-3.4% (אם כי גם חברות פארמה נוספות נסחרו בירידות חדות יחסית). עבור אלרגן יש משמעות נוספת לעיכוב בעסקת טבע, והוא עיכוב בעסקת פייזר. אלרגן ופייזר הודיעו בנובמבר האחרון על כך שפייזר תרכוש את אלרגן, למעט החטיבה הגנרית שטבע רוכשת, בעסקה של 160 מיליארד דולר. אחד התנאים להשלמת העסקה הוא השלמת מכירת אקטביס לידי טבע. אתמול איבדה מניית פייזר כ-1.9% מערכה (אגב, לאחר ששתי העסקאות יושלמו, פייזר תהפוך לבעלת המניות הגדולה בטבע, בשל הרכיב המנייתי בעסקת טבע-אלרגן).

"העיכוב יעיק על המניה"

"אנחנו מאמינים שהעיכוב בהשלמת העסקה ימשיך להעיק על מניית טבע, משום שיש בכך עיכוב גם בהשגת ראות (visibility) ובפרסום תחזיות של טבע ל-2016", כתבה אתמול האנליסטית ג'יימי רובין מגולדמן זאקס. "על בסיס העיכוב, משקיעים מתחילים לשאול האם היקף המכירות של מוצרים (שה-FTC ידרוש מטבע לצורך השלמת העסקה, ש'ח'ו') עלול להיות גדול יותר ממה שצפו בעבר", מוסיפה האנליסטית.

"העיכוב בהשלמת העסקה לא עוזר לסנטימנט, אבל העמדה שלנו בנוגע לעסקיה של טבע לא השתנתה", כתבה אנליסטית אחרת, ליאב אברהם מסיטי. "במידה מסוימת הופתענו מהודעת טבע על העיכוב, אך הסבירות להשלמת העסקה נותרת ללא שינוי, ואנחנו לא רואים בכך אינדיקציה לאי-השלמתה". לדבריה, לאור ההיקף הנרחב של צבר המוצרים של שתי החברות, תהליך הבחינה של ה-FTC הוא מורכב.