שקד על תחקיר שוברים שתיקה: "איסוף המידע מזכיר פעולות ריגול"

שרת המשפטים תוקפת בחריפות את ארגון "שוברים שתיקה" בעקבות תחקיר חדשות 2: "יש לבחון היבטים פליליים בפעילות העמותה, ברור לכל שיש ניסיון לפגוע במדינה"

איילת שקד / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר

שרת המשפטים איילת שקד מגיבה הבוקר (ו') בחריפות לתחקיר "שוברים שתיקה" שפורסם אמש בחדשות 2, ובו תיעוד בלעדי מתהליך גביית העדויות של הארגון. "אני סמוכה ובטוחה כי רשויות האכיפה יבחנו את המשמעויות של הדברים שהוצגו בתחקיר, ויבדקו האם יש היבטים פליליים בפעולתה של העמותה וכן יבצעו חקירת עומד באשר לגישה לחומרים רגישים אלה", אמרה השרה.

"חמור ביותר שארגון נוטל לעצמו סמכויות איסוף מודיעין טקטי על פעילות מבצעית של יחידות צה"ל השונות, וכל זאת תוך כדי ניצול חיילים על-ידי שאלות המוצגות כתמימות", המשיכה שקד. "ברור לכל רואה ושומע כי מי שאוסף מידע מסוג זה מנסה לפגוע במדינתו באמצעים לא כשרים, באופן שיכול אפילו להזכיר פעולות ריגול".

אתמול התייחס גם ראש הממשלה בנימין נתניהו בחריפות לתחקיר. "ארגון 'שוברים שתיקה' חצה קו אדום נוסף", אמר, ואף הבהיר כי גופי החקירה הביטחוניים בודקים את הנושא. בארגון מיהרו להגיב לדברי נתניהו ומסרו כי "ראש ממשלה שהופך את שירותי הביטחון של ישראל לכלי פוליטי, זו חציית הקו האדום האמיתית והמסוכנת, ואת זה צריך לחקור. הניסיון של ראש הממשלה נתניהו לסגור את הארגון ולפגוע בחיילים ולוחמים שמתנגדים לכיבוש צריך להדאיג את כל מי שחרד לעתיד מדינת ישראל".

שקד ונתניהו אינם היחידים במערכת הפוליטית ששיגרו תגובות חריפות נוכח התחקיר: יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין (הליכוד) הודיע כי הוא "סבור שעל רשויות אכיפת החוק לקיים חקירה בנושא", תחושה לה שותף גם סגן שר הביטחון אלי בן דהן (הבית היהודי), שקרא למשטרה ולשב"כ לפתוח בחקירה מיידית בעקבות הפרסום.

התגובות החריפות הגיעו לא רק מצד ימין של המפה הפוליטית: ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) אמר בתגובה לתחקיר כי "מדובר בחציית קו אדום שאסור לעבור אותו, אלה ממצאים חמורים מאוד המצביעים על איסוף שיטתי של עדויות נגד צה"ל, נגד המדינה, נגדנו".

חברו למפלגה, ח"כ איציק שמולי, מסר כי "הארגון חצה כבר מזמן את הגבול שבין ביקורת לגיטימית ובין פעילות הרסנית של השחרת פני ישראל בעולם, ועכשיו ככל הנראה גם עיסוק בפעילות שעלולה לפגוע בביטחונה. החבר'ה האלה איבדו את הזכות להגיד משהו בשם המוסר".

ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) הגיב גם הוא בחריפות, באומרו כי "הארגון חותר תחת מדינת ישראל וגורם לה נזק כבד מאוד מבפנים ומבחוץ. בזמן שמדינת ישראל נאבקת מול גל טרור, לוקח ארגון 'שוברים שתיקה' מידע ומשתמש בו נגד המדינה. מדינת ישראל צריכה לעשות הכול כדי להגן על חייליה - זה ארגון שאין לו שום זכות קיום במדינה שנלחמת יום-יום בטרור למען בטחון אזרחיה".

עם זאת, היה גם מי שהתייצב לצד הארגון: ח"כ אילן גילאון (מרצ) מסר כי "פעילותו של ארגון 'שוברים שתיקה' נעשית בצורה שקופה ואחראית, וכל העדויות שנמסרות לאנשיו עוברות תחת ידיה של הצנזורה, על-פי החוק. כל מטרותיו ברורות וידועות לכל, ומהוות תמונת ראי לחברה שמנהיגיה מובילים אותה אל עברי פי פחת. אין שום הוכחות למידע מסווג שנמסר לצד שלישי", הדגיש גילאון, "שרי הממשלה מסרו מידע מסווג מזה פי כמה, הן בקשקושי-סרק והן בהדלפות מישיבות הקבינט".