וויטסמוק סיכמה את 2015 עם צניחה של כ-78% בהכנסות

ההכנסות הסתכמו ב-12.9 מיליון שקל בלבד ■ החברה עברה להפסד של 10.9 מיליון שקל ■ חלקה של וויטסמוק בהפסדי מיזם קיבו - 10.6 מיליון שקל, והיא גם העבירה לו הלוואות בסך 14.4 מיליון שקל

המקלדת הממותגת של KIBO / צילום: אתר החברה
המקלדת הממותגת של KIBO / צילום: אתר החברה

חברת האינטרנט וויטסמוק  סיכמה את 2015 עם ירידה חדה בהכנסות, על רקע קיטון בהכנסות מתחום השיווק והפרסום באינטרנט. ההכנסות הסתכמו ב-12.9 מיליון שקל בלבד, צניחה של 77.9% בהשוואה ל-2014. במקביל, החברה עברה להפסד תפעולי בסך 466 אלף שקל, לעומת רווח תפעולי של כ-4 מיליון שקל ב-2014. בשורה התחתונה, וויטסמוק סוגרת את השנה עם מעבר להפסד נקי של 10.9 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 2.4 מיליון שקל שנה קודם לכן, המיוחס רובו ככולו לחברה המוחזקת KIBO.

וויטסמוק עוסקת בפיתוח ומכירת תוכנות כתיבה ובשיווק ופרסום באינטרנט. לחברה יש מיזם משותף עם חברת אפליי של נועם לניר, בשם KIBO, שבו הן מפתחות אפליקציית מקלדת ממותגת, בעיקר עבור מועדוני כדורגל (ביניהם ברצלונה, צ'לסי, ריאל מדריד ואחרים). לדוחותיה של קיבו, שסיימה את 2015 ללא הכנסות ועם הפסד של 5.36 מיליון דולר, מצרפים רואי החשבון הערת "עסק חי".

"הנהלת קיבו מאמינה כי תמיכה כספית נוספת תתקבל מבעלי המניות הנוכחיים שלה, או באמצעות הון זר במהלך השנה הקרובה", נכתב בדוחות וויטסמוק. במהלך 2015, חלקה של וויטסמוק בהפסדיה של קיבו (נטו) הסתכם ב-10.6 מיליון שקל (באפליי של לניר נרשם הפסד דומה), והיא גם העבירה לקיבו הלוואות בסך 14.4 מיליון שקל.

לפי הדוחות של וויטסמוק, קיבו החלה להפיק הכנסות במהלך הרבעון הראשון של 2016. עם זאת, החברה לא יכולה לאמוד את ההכנסות שינבעו מכך, משום שלטענתה קשה להעריך את היקפם ומאפייניהם של השווקים הפוטנציאליים, כמו גם את רמת והיקף התחרות בהם ואת יכולתה של קיבו לפתח מוצרים ולשווקם לפני מתחרותיה. "גורם נוסף המקשה על הערכת ההכנסות שינבעו מהתחום, אם בכלל, נעוץ בעובדה שקיבו 'המציאה את הגלגל', וכי היא הראשונה שהחלה לפתח את תחום המקלדות הממותגות למכשירים חכמים באופן מסחרי", נכתב בדוחות. וויטסמוק ואפליי מחזיקות ב-85% ממניות קיבו בחלקים שווים, כאשר ביתרת המניות מחזיק ככל הידוע סוכן שחקני הכדורגל, פיני זהבי.

בכל הקשור לתחום השיווק באינטרנט, ההכנסות ב-2015 היו "זניחות", בשל שינוי ההסכם עם חברת CodeFuel (כיום חלק מפריון), אשר בסוף השנה נחתם ביניהן מחדש. וויטסמוק נסחרת בשווי 87 מיליון שקל והיא נמצאת בשליטת קרן אבולושן של רם פרומן ואיתי הורשטוק. בעלי מניות בולטים נוספים בה הם בית ההשקעות ילין לפידות, ברק קפיטל, יאיר גולדפינגר, דני טוקטלי ויריב גילת.

לפני כשבועיים עלתה וויטסמוק לכותרות לאחר שדיווחה על ביקור של חוקרי רשות ניירות ערך במשרדי החברה. לפי הדיווח, "בוצע חיפוש, נלקחו מסמכים, ומנכ"ל החברה איתי מרוז נחקר. בשלב זה החברה אינה יכולה למסור פרטים נוספים אודות החקירה". ברשות ני"ע ובחברה סירבו לפרט מה מהות החשדות הנבדקים.