קלינטון משיבה לטראמפ: ארה"ב לא נייטרלית אלא פרו-ישראלית

בנאום בוועידת אייפ"ק השיקה המתמודדת הדמוקרטית המובילה את הקמפיין שלה נגד טראמפ ■ "אזמין את ראש ממשלת ישראל לביקור בבית הלבן בתחילת נשיאותי" ■ "איראן צריכה לזכור שלארה"ב רבבות חיילים במזה"ת, ואם יהיה צורך, נפעל בכוח"

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

בנאום בוועידת אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, השיקה הילארי קלינטון, המתמודדת הדמוקרטית המובילה, את הקמפיין שלה נגד דונלד טראמפ, המתמודד הרפובליקאי המוביל, והכריזה שארה"ב אינה יכולה להיות נייטרלית בסכסוך הישראלי-פלסטיני אלא פרו-ישראלית. היא הצהירה, שבימים הראשונים של נשיאותה, היא תזמין את ראש ממשלת ישראל לבית הלבן ותשגר משלחת של הפנטגון ושל פיקוד הצבא האמריקאי לישראל כדי לבחון את צרכיה הביטחוניים ולחזק את שיתוף הפעולה הביטחוני עמה.

ברמז עבה לטראמפ, אך בלי להזכיר את שמו, אמרה קלינטון: "אנו זקוקים לידיים יציבות. איננו יכולים לבחור בנשיא שביום א' הוא הכריז על נייטרליות בין ישראל לפלסטינים, ביום ב' הוא מכריז שהוא פרו-ישראלי ומי יודע מה הוא יכריז ביום ג', כי מבחינתו כל דבר הוא נושא למשא ומתן. ובכן, ידידיי, ביטחון ישראל אינו נושא למשא ומתן".

ישבתי בבתי-חולים בישראל ואחזתי בידיהם של קרבנות טרור שעולם חרב עליהם בפיגועים, היא אמרה. איננו יכולים להיות נייטרליים כאשר רקטות משוגרות לעבר מטרות בישראל ומחבלים מתאבדים מתפוצצים בתוכה.

"ארה"ב לעולם אינה יכולה להיות נייטרלית כאשר מדובר בישראל בביטחון ישראל או בעצם קיומה", הדגישה קלינטון. "מי שאינו מבין זאת, אינו יכול להיות נשיא". הקהל הגדול - 18 אלף אנשים - הגיב בתשואות אדירות. היה ניכר, שאהדת הנוכחים נתונה לה.

היא אמרה, שארה"ב וישראל חייבות להתקרב זו לזו יותר מאשר אי-פעם, להיות חזקות יותר מאשר אי-פעם ונחושות יותר מאשר אי-פעם במאבק המשותף נגד אויבים משותפים, ובמאמץ לקדם ערכים משותפים.

"הברית בין ישראל לארה"ב חייבת לעלות מדרגה, ושתי המדינות חייבות לסיים את המו"מ על מזכר ההבנה לחבילת הסיוע האמריקאית החדשה לישראל מהר ככל האפשר", הכריזה קלינטון. "החבילה החדשה תשלח מסר ברור לאויבי ישראל". היא ציינה, שחלק מהעלאת המדרגה הזו פעולה משותפת לחיזוק מערכת ההגנה הישראלית, מפני טילים, כחץ 3 או כיפת ברזל, ופיתוח טכנולוגיות לאתור מנהרות.

קלינטון הדגישה כי אם אכן היא תהיה הנשיאה הבאה, ארה"ב לא תזנח את המאמצים לקדם פתרון של שתי מדינות. הישראלים והפלסטינים אינם יכולים לזנוח את התקווה לשלום. הם חייבים לנקוט צעדים חיוביים שיבנו אמון. הסכם על הקמת מדינה פלסטינית, שיושג במו"מ ישיר, מוסיף להיות הדרך הטובה ביותר להבטיח את קיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית ויהודית. "ישיבה בחיבוק ידיים אינה אופציה", היא אמרה.

המתמודדת הדמוקרטית הדגישה כי כנשיאה היא תוסיף לפעול למען מו"מ ישיר בין שני הצדדים וכי היא תתנגד לכל מיזם חיצוני לאכוף פתרון, לרבות החלטה של מועצת הביטחון שתשמש תוואי להסכם פוטנציאלי.

קלינטון אמרה כי ההסכם הגרעיני עם איראן הרחיק מדינה זו מהשגת נשק גרעיני, וכי ישראל עתה בטוחה יותר. איננו בוטחים באיראן, הוסיפה הנואמת. אנו מטילים ספק בכוונותיה ולכן הקמנו מנגנון חזק לפיקוח נוקשה על קיום ההסכם. ארה"ב מודעת לכך שטביעות האצבע של איראן נמצאות בפעילויות טרור בכל מקום. הנשיא הבא צריך להיות מסוגל להגיב בעוצמה על כל הפרה של ההסכם ועל כל פרובוקציה אחרת של טהראן. האיראנים צריכים לזכור שלארה"ב יש רבבות חיילים במזה"ת. נהיה מוכנים להשיב על כנן הסנקציות שהוסרו ולנקוט סנקציות חדשות נגד איראן, ואם יהיה צורך, נפעל בכוח, היא אמרה.

וברמז לא דק לבחירות המתקרבות בארה"ב היא אמרה: "גולדה מאיר הייתה ראש ממשלה בישראל כבר לפני עשרות שנים. למה ארה"ב צריכה לחכות כל כך הרבה לבחירת נשיאה"?