3 סטארט-אפים מישראל יסייעו בהקמת עיר חכמה בברזיל

החברות פיתחו טכנולוגיות בתחומי האבטחה, הגינון וההנדסה שישולבו בהקמת עיר חדשה

התחרות The 3C Smart Cities Challenge. פיילוט בברזיל / צילום: עומר מסינגר
התחרות The 3C Smart Cities Challenge. פיילוט בברזיל / צילום: עומר מסינגר

חברת המחקר MarketsandMarkets מעריכה כי תחום "הערים החכמות" יגלגל מחזור של 1.1 טריליון דולר בשנת 2019. איזה פיתוחים הופכים עיר ל"חכמה"? מדובר בשורה ארוכה של טכנולוגיות אשר מאפשרות לנהל טוב יותר את המשאבים בסביבה האורבנית. ברובד הראשון התעשייה הזו כוללת חברות אבטחה אשר מסייעות לכוחות הביטחון להתמודד עם פיגועים, הפגנות, שריפות וכן הלאה.

בשנים האחרונות מתרחבת תעשיית הערים החכמות והיא כוללת גם חברות שמנטרות למשל תאורה עירונית. כאשר אין תנועה של כלי רכב או בני אדם ברחוב מסוים, ניתן להשתמש בפחות פנסי רחוב וכך לחסוך סכומים גדולים. חברות אחרות מנטרות את השקיית הגנים, פינוי הזבל וכן הלאה.

ברוב המקרים הטכנולוגיה ה"חכמה" מולבשת על ערים קיימות, אך ממשלת ברזיל החליטה באחרונה לנקוט בגישה שונה ולבנות בצפון המדינה עיר חכמה מהיסוד. בעיר צפויים להתגורר כ-20 אלף בני אדם ממעמד סוציו-אקונומי נמוך ולכן המתכננים לא יוכלו לבחור בהכרח בפתרונות החכמים הטובים ביותר, ויהיה עליהם להביא בחשבון גם את נושא העלות.

12 חברות טכנולוגיה ישראליות השתתפו בתחרות The 3C Smart Cities Challenge שהתקיימה בתל אביב בשיתוף ממשלת ברזיל, ארגון Planet Idea מהמרכז לחדשנות חברתית באיטליה, מרכז היזמות של אוניברסיטת תל אביב Startau ומרכז החדשנות הישראלי של התאגיד הביטחון הבינלאומי Tyco. שלושה מיזמים זכו בתחרות כאשר הזוכה במקום הראשון יוזמן לבצע פיילוט בעיר המתהווה.

במקום הראשון בתחרות זכה הסטארט-אפ Magos, שנמצא בימים אלה בתוכנית Tyco Innovation, אשר מסייעת לחברה להפיץ את המוצר שלה בעולם. מאגוס מציעה פתרון בתחום הביטחון האזרחי - היא פיתחה ומוכרת רדארים להגנה היקפית שיכולים לשמש ערים חכמות לשמירה על גבולות, הגנה על מתחמים וכן אבטחה של מתקנים אסטרטגיים, באופן שמחליף פטרול אנושי או הצבת מצלמות במרווחים קטנים וניטורם. הטכנולוגיה מאפשרת לראשונה למגוון לקוחות בשוק האזרחי (ולא רק הצבאי) לרכוש במחירים נגישים פתרון אבטחה ברזולוציה גבוהה, אך בגודל פיזי קטן, עם צריכת אנרגיה נמוכה ובהתקנה פשוטה.

למקום השני הגיעה חברת GreenIQ לניהול חכם של גינות ושטחים ירוקים, אשר הפתרון שלה מאפשר לחסוך עד 50% מצריכת המים. למקום השלישי הגיעה חברת Pixtier שפיתחה מערכת הנדסית לבניית ותכנון ערים חכמות. החברות זכו במענקים של 3,000-7,000 אירו וכרטיסי טיסה לברזיל.

"טכנולוגיות חדשניות"

אופיר בר לבב סמנכ"ל השקעות ב-Tyco Innovation אמר כי "ישראל מיצבה את עצמה בשנים האחרונות כ-Hub לטכנולוגיות מתחום הערים החכמות ולכן זה היה טבעי שאנו ניקח חלק בפרויקט הייחודי הזה, שיש לו חשיבות גדולה גם ברמת הוכחת ההיתכנות הטכנולוגית וגם מבחינת החזון החברתי. במסגרת תוכנית המסחור של טייקו, שמטרתה לסייע לחברות להגיע לתפוצה גלובלית, אנו נחשפים לעשרות סטארט-אפים פורצי דרך בתחום הסביבות החכמות - בניינים, חנויות, מתחמים מסחריים ותעשייתים, וכמובן ערים -שהינם חיוניים לדרך שבה יתנהלו בעתיד עסקים וקהילות מסביב לגלובוס".

נציין כי בהקמת העיר החדשה מעורבים הממשלה, הרשויות המקומיות, סטארט-אפים וקרנות הון סיכון. בהודעה שהוציאו מארגני התחרות הם אמרו כי "ישראל נבחרה כיעד לקיום התחרות בשל היותה מוקד של טכנולוגיות חדשניות וריבוי חברות בעלות פתרונות פורצי דרך בתחום הערים החכמות".