השר אופיר אקוניס: "עדיף מחבל מת על חייל מת"

שר המדע יצא להגנת החייל החשוד שירה למוות במחבל שנוטרל לאחר פיגוע הדקירה בחברון: "השיח של הרשתות החברתיות הפך להיות בית המשפט"

שר המדע אופיר אקוניס יצא הבוקר (ו') להגנתו של החייל שתועד יורה למוות במחבל שרוע על הקרקע לאחר פיגוע הדקירה בחברון, ואמר כי שופטים אותו בטרם הסתיימה החקירה. במקביל הובא החייל החשוד לדיון בהארכת מעצרו בבית הדין הצבאי ביפו.

"צריך לפעול על פי הוראות פתיחה באש", אמר אקוניס בריאיון לתכנית "גומרים הולכים" ברדיו תל אביב. "אני מציע לא לשפוט כל עוד לא הסתיימה החקירה. עדיף מחבל מת על חייל מת".

"צריך לבדוק את זה בצורה יסודית ביותר ולא להרשיע אותו בתקשורת", הוסיף השר. "לא מרשיעים בטוויטר ולא בעיתונים. יש תופעה קשה מאוד, השיח של הרשתות החברתיות הפך להיות בית המשפט. המציאות צריכה להיות מציאות ולא סרטון של 'בצלם'. המשטרה היא המוסמכת לקבוע".

אמש התראיין לחדשות 2 דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, והבהיר כי בצבא יבדקו את התנהגותם ותפקודם "של כל החיילים והמפקדים הנוגעים בדבר". הוא הוסיף כי "הרמטכ"ל הורה לחקור את כל הפרטים ולא להשאיר אבן על אבן".

לדברי תת-אלוף אלמוז, "החייל נמצא עכשיו בחקירה ולגבי האירוע כולו מתקיים תחקיר, כמו גם על הטיפול בפצועים אחר-כך. חיילים נדרשים לפעול על-פי ערכי צה"ל, תרבות צה"ל והנורמות של צה"ל - וזה לא מה שראינו כאן. צריך להגיד את זה בקול רם. צריך להגיד באופן נחרץ וברור: זה לא צה"ל. צבא זה לא רק הכדור בקצה ומי שרוצה צבא חזק - צריך להבין את זה".

 

קרוב משפחתו של החייל היורה סיפר הערב כי האירוע לא מעיד על אופיו: "זה ילד ששנה לפני הגיוס היה מתאמן כדי להיות קרבי. הוא התקבל ליחידת כפיר. הוא חובש. הוא חייל מצטיין". לטענתו, עד כה, במהלך כל שירותו הצבאי - לא נרשמה לחובתו אף לא הערת משמעת אחת.

"שני מחבלים קפצו עליו ועל חברים שלו ודקרו אחד מהם בכתף. הגן על חברים שלו", הסביר קרוב המשפחה. "המחבל זז קצת והוא לבש מעיל והוא חשב שהוא יפוצץ מטען".

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון הגיב לתיעוד הירי במחבל המנוטרל ואמר כי "אסור לאפשר אובדן עשתונות שכזה, אסור לנו לאבד צלם אנוש". גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב על האירוע ואמר כי "מה שהתרחש בחברון אינו מייצג את ערכי צה"ל. צה"ל מצפה מחייליו לנהוג בקור רוח ובהתאם להוראות הפתיחה באש".