ענבל אור וההלוואה משלי נרקיס: מה קרה בפרויקט בר"ג?

אור הבטיחה בפרסומות בטלוויזיה מגדל בן 30 קומות במקום שבו מותר לבנות עד 8 קומות ■ כשנכשלה במימוש הפרויקט - רצתה לרכוש בחזרה הזכויות בפרויקט והבטיחה לדיירים רק 15% מהכסף ששילמו ■ מה היא עשתה עם השאר?

פרסומת של ענבל אור / צילום: תמר מצפי
פרסומת של ענבל אור / צילום: תמר מצפי

מאחורי ההלוואה המפורסמת בגובה 7.5 מיליון שקל שנטלה ענבל אור ממלך השוק האפור שלי נרקיס, כ"השקעה" בפרויקט ז'בוטינסקי ברמת-גן, מסתתר למעשה כישלון מקצועי של אור להביא למימוש הפרויקט.

בחודש אפריל 2012 החלה ענבל אור, באמצעות אור סיטי נדל"ן, לשווק דירות בפרויקט מגורים מתוכנן ברחוב ז'בוטינסקי 104 פינת אל-על ברמת-גן. בפרסומות שהופיעו גם בטלוויזיה הוצג מגדל בן 30 קומות, ובשלב מסוים צוין כי 19 הקומות הראשונות כבר "נחטפו", וכי החברה משווקת את הדירות שנותרו בקומות העליונות.

בתחילת חודש מאי 2012 חשפה כותבת שורות אלה כי תוכנית בניין העיר הקיימת על המגרש מאפשרת הקמת 3 בניינים בני 8 קומות בלבד. בעיריית רמת-גן אישרו אז כי נכון למועד השיווק, אור סיטי טרם הגישה בקשה לשינוי התב"ע החלה על המגרש.

אף שתוכנית כזאת טרם אושרה ואף כרוכה בשמיעת התנגדויות, מיהרו בחברה לשווק דירות גם מקומה 9 ומעלה. מאז ניסתה אור להגיש תוכניות לשינוי התב"ע, לרבות בתחילת 2015 אז הגישה תוכנית למגדל בן 42 קומות ו-279 דירות, אך הגורמים המקצועיים בעירייה סירבו אפילו לדון בתוכנית שלטענתם "אינה סבירה", אינה עומדת בדרישות הסף וגם לא בהוראות הוועדה המחוזית. בשנה החולפת אף הוגשה תביעה נגד אור על-ידי חלק מהרוכשים שקנו דירות בקומות העליונות.

קנתה בחזרה את הזכויות

כעת חושף "גלובס" כי בתחילת 2016 ביקשה אור מהרוכשים אופציה לרכוש בחזרה את זכויותיהם בפרויקט. 105 מתוך 124 הרוכשים חתמו עם אור על הסכם האופציה, שבו נקבע כי הרוכשים יקבלו מאור 15% מהסכום שהשקיעו, ואת יתרת הסכום תשלם להם אור עד מאי 2016. ל"גלובס" נודע כי ההלוואה שנטלה אור מנרקיס בסך 7.5 מיליון שקל נועדה לממן את ה-15% שהתחייבה להחזיר לרוכשים - עובדה שמעלה את השאלה מה נעשה עם כספי הרוכשים ששולמו בשנת 2012.

מאז שילמה אור לרוכשים 15% מהשקעתם באמצעות ההלוואה מנרקיס, התפוצצה הפרשה, ואור ניצבת בתחילתו של הליך הקפאת הליכים.

עו"ד מימון אביטן, המייצג את נרקיס אישר, כי נרקיס הלווה לאור באופן אישי ולחברת הפרויקט 7.5 מיליון שקל לצורך מימון 15% מכספי הרוכשים בפרויקט ז'בוטינסקי, ומסר כי נרקיס זכאי לעמלה של 2 מיליון שקל פלוס מע"מ על ההלוואה.

עו"ד אלון פלס וגל אראל ממשרד י. פלס, המייצגים את הרוכשים, מסרו: "זה היה החלום שלהם. חלקם מכרו דירה כדי לשלם את המקדמות לאור סיטי. הם לא חלמו שבשנת 2016 לא תהיה להם דירה, והם בסך-הכול מבקשים לקבל את כספם חזרה. ענבל אור חתמה על הסכם עם כל אחד מ-105 חברי הקבוצה, לפיו היא תרכוש בחזרה את זכויותיהם. עד היום היא שילמה רק לחלק מהחברים 15% מההשקעה ולא לכולם, וכבר נמצאת בהפרה. למרות פניות חוזרות ונשנות שלנו עוד לפני שהתפוצצה פרשת רשות המסים, לא נעשה דבר כדי להשלים את התשלום. כיום אנחנו מתדיינים מול הנאמן, עו"ד איתן ארז, ומקווים שיימצא פתרון מהיר וצודק".

מאור סיטי נדל"ן לא נמסרה תגובה. 

איפה היו עורכי הדין?

שאלה נוספת שעלתה בשבוע החולף היא איפה היו עורכי הדין של ענבל אור, וכיצד אפשרו את התנהלות החברה. באולם של השופט איתן אורנשטיין התברר ההיקף האמיתי של המצב. אור נהגה למכור יותר דירות ממה שניתן לבנות, ולא רק בפרויקט ז'בוטינסקי אלא גם בפרויקט מציצים ברחוב הושע, שם שיווקה 11 קומות למרות שאושרו לבסוף 9 קומות בלבד, וכך גם בפרויקט שדרות הילד ברמת-גן.

נוסף לכך, אור מכרה אותה דירה פעמיים והשתמשה בכספים ששולמו עבור דירה מסוימת למטרות אחרות. אלה הן תופעות חמורות ביותר מצד חברה המשווקת דירות לציבור, שבדיוק אותן ביקש חוק המכר למגר משוק הנדל"ן. כזכור, אחת הבעיות המרכזיות בפרשת חפציבה היו שבכספי הרוכשים נעשה שימוש למטרות אחרות, וכיום לאחר תיקון חוק המכר לחברה יזמית אסור לגעת ולו בשקל אחד מכספי רוכש דירה, עד ש-75% מהפרויקט הושלם.

נכון שחוק המכר אינו חל על קבוצות רכישה, אבל מיהם עורכי הדין שאיפשרו מכירת אותה דירה פעמיים? או שאישרו שימוש בכספי רוכשים? או ששתקו כשנמכרו יותר דירות ממה שניתן לבנות? מיהם ומה בדיוק עבר להם בראש?