המדינה תדרוש מוועד חב' חשמל לוותר על תחנות הכוח

כך מעריכים באוצר לקראת חידוש המו"מ עם העובדים על הרפורמה השבוע ■ המדינה תדרוש הסכמה לשינוי מבני עמוק בחברה, בתמורה לגמישות בפנסיה

מיקו צרפתי / צילום: תמר מצפי
מיקו צרפתי / צילום: תמר מצפי

המדינה תדרוש מוועד עובדי חברת החשמל לוותר על כל תחנות הכוח של החברה במסגרת הסכם רפורמה - כך מעריכים באוצר. 'המו"מ בין המדינה לוועד עובדי חברת החשמל אמור להתחדש השבוע בפגישה מתוכננת בין יו"ר המזכירות הארצית של עובדי החברה מיקו צרפתי למנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ומנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים שאול מרידור.

כפי שנחשף ב"גלובס", הוועד העביר למשרדי האוצר והתשתיות את דרישותיו במסגרת רפורמה ובראשן הכפלת שיעור שכר הבסיס המוכר לצורכי פנסיה - מ-40% מהשכר הכולל כיום ל-80%. בנוסף דורש הוועד מהמדינה הבטחה לשמר את היקף ייצור החשמל בפחם באמצעות קביעת רצפה של 50%, דרישה לסעיף יציבות עסקית ל-10 שנים, הסדרת רישיונות החברה לייצור חשמל לפחות עד שנת 2030, קבלת אור ירוק לתכנון תחנת כוח גרעינית והגנה על הסכם רכישת הגז מ"תמר". עמדת הפתיחה של המדינה בדיונים תהיה קשוחה למדי, ותדרוש הסכמה לשינוי מבני עמוק בחברת החשמל בתמורה לגילוי גמישות מצד המדינה בתביעת העובדים המרכזית לתוספת משמעותית לפנסיה. המדינה תאיים להכניס את החברה להליך של הבראה אם גם הניסיון הנוכחי לחולל רפורמה בחברה לא יצלח.

חשיבות אסטרטגית

תהיה דרישה להוצאת תחנות הכוח (מקטע הייצור) מבעלות החברה וניהולה. ככל הנראה מדובר בצעד שייצא לפועל בהדרגה, כאשר התחנות הרווחיות (המופעלות בגז טבעי) יוצאו למפעילים פרטיים בה בעת שהתחנות הפחמיות שאינן כלכליות אך יש להן חשיבות אסטרטגית לניהול משק החשמל יישארו בבעלות המדינה אך יועברו למסגרת תאגידית נפרדת. נציין כי בניסיון הקודם להגיע להסכם - שאותו הוביל מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב - הושגה הסכמה על הקמת חברה-בת בבעלות חברת החשמל, שאליה יועברו כל התחנות הרווחיות (מחז"מים מדגם F).

בדיונים מקדימים לקראת הפגישה המתוכננת התגבשה הסכמה במדינה כי הדרישה המרכזית שתוצג לעובדים תהיה הפרדת מקטע הייצור ממקטעי ההולכה, החלוקה והאספקה, שבהם יש כיום לחברת החשמל מונופול מלא. הפרדת הייצור משאר מרכיבי מערכת החשמל היא דרישה חיונית בביצוע רפורמה, משום שחברת החשמל פועלת בניגוד עניינים מובנה כל עוד היא ממשיכה להחזיק בתחנות כוח המתחרות ביצרנים הפרטיים. רשות החשמל נימקה בעבר את התנגדותה להסכמי הרפורמה שגיבש יוגב בכך שלא סוכם על הפרדה מלאה בין מקטע הייצור למקטעים האחרים.

בוועד עובדי חברת החשמל ביקשו שלא להגיב על הדברים. עם זאת, גורמים בוועד ציינו כי דרישה להוצאת תחנות כוח מופעלות בגז מידי החברה והעברתן לגורמים פרטיים תעורר קשיים משפטיים ניכרים, בין היתר מכיוון שתחייב עריכת שינויים בהסכמי רכישת הגז מ"תמר" שנחתמו בשנת 2013 למשך 15 שנה.