גרסטל: "חבל שהפרקליטות נלחמת בביקורת דרך התקשורת"

נציבת הביקורת על הפרקליטות ורשויות התביעה: "אינני יודעת אם רומן זדורוב אשם או זכאי. כדי לגבש דעה אני צריכה לבדוק את התיק ולבחון אם היה לו משפט הוגן"

השופטת בדימוס, הילה גרסטל, נציבת הביקורת על הפרקליטות ורשויות התביעה האחרות, מפרה חודשים של שתיקה ומגיבה לראשונה לביקורת שנמתחת עליה מכיוון הפרקליטות.

בהרצאה שקיימה בפני סטודנטים מהפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו אמרה היום (ג') גרסטל כי "אני לא נציבת הביקורת על הפרקליטות. הפרקליטות היא רק חלק מהגופים והגורמים אותם אני מבקרת. אבל בגלל שהפרקליטות נלחמת בביקורת הזו דרך התקשורת, המלחמה שלה מיצבה אותנו כנציבת הביקורת על הפרקליטות".

לדבריה, "זה חבל בכמה מישורים. חבל ברמת הפרקליטות, שהיא מנהלת מאבק נגד גוף ביקורת; וחבל בכך שמוצבנו כגוף ביקורת על הפרקליטות, כשמעט מאוד אנשים מהציבור יודעים שאנחנו יכולים לתת להם סעד".

עוד הוסיפה השופטת בדימוס גרסטל: "צריכה להיות הכרה והשלמה עם העובדה שמישהו חשב שצריך גוף כזה. אני באתי למלא שליחות, ליישם החלטה קודמת של שרת המשפטים, שחשבו שזה גוף נכון. לפני הקמת הגוף במתכונת הזו, היו מספר הצעות חוק שעסקו בביקורת על הפרקליטות, והפרקליטות התנגדה להן. היועץ המשפטי לממשלה והשרה החליטו שיהיה גוף ביקורת שיוקם בהחלטה מנהלית בכפוף למסמך עקרונות".

לדבריה, "בפועל, מה שקרה זה שהפרקליטות יצאה למאבק נגד גוף הביקורת, והיה שיתוף-פעולה חלקי, שלא לומר חוסר שיתוף-פעולה מלא בתחומים מסוימים. סעיף 7 במסמך העקרונות אמר שבתום שנה לפעילות הנציבות אפשר יהיה לבחון את הפעילויות לפי המתווה שהוגדר. כאשר ההתנגדות המרכזית של הפרקליטות לאורך כל השנה נוגעת לסוגיה של התלונות הפרטניות, המאפשרות לכל אזרח באשר הוא אזרח לפנות לנציבות ולהגיש תלונה כנגד פרקליט, תובע תעבורה, תובע עירוני וכו'. כל המאבק התמצה על תת-סעיף אחד". 

בהתייחס לדוח גולדברג, הסבירה השופט בדימוס גרסטל לסטודנטים מהקריה האקדמית אונו כי "השופט גולדברג מונה על בסיס סעיף 7, והפרקליטות חשבה שהוא ימליץ נגד התלונות הפרטניות. אבל כמו בכל דבר במדינת ישראל, הייתה הפתעה גדולה, כי הוא קבע שצריך לאפשר בחוק תלונות פרטניות, ושגם היועמ"ש צריך להיות כפוף לביקורת. מה שהוא קבע זה שהביקורת המערכתית צריכה להיות נפרדת. הלילה עברו בקריאה ראשונה שתי הצעות חוק הנוגעות לעניין". 

גרסטל גם התייחסה לפרשת רומן זדורוב, שהורשע ברצח הנערה תאיר ראדה. בתשובה לשאלה של אחד הסטודנטים מהקהל, אמרה גרסטל כי היא אינה שייכת לאלה שיודעים אם זדורוב אשם או זכאי. לדבריה, "אני משוכנעת שגם פה כל אחד מגבש דעה מבלי לבדוק את התיק. כדי לגבש דעה אני צריכה לבדוק את התיק ולבחון אם היה לו משפט הוגן והאם היו כשלים. אני גם מסכימה שיש ריבוי מקרים לאחרונה שמוצפים בתקשורת, והסך-הכול המצטבר נותן תחושה בציבור שיש בעיה קשה. אני לא קופצת למסקנות כאלה. אני מאירה בזרקור נושא שנבדק על-ידי ובוחנת אם יש בו בעיה".