ורינט אכזבה בדוחות ובתחזיות - והמניה נפלה

החברה סובלת מחולשה בתחום הביטחוני ומצפה לירידה של עד 15% בהכנסות ממנו ■ ב-2016 הודיעה על רכישה עצמית של מניות ב-150 מיליון דולר

דן בודנר / צילום: תמר מצפי
דן בודנר / צילום: תמר מצפי

הדוחות שפרסמה אמש (ג') חברת הטכנולוגיה ורינט  מאשרים את החששות שהיו סביבה בחודשים האחרונים, ומוכיחים שהחברה נמצאת במשבר. ורינט פספסה את התחזיות - לא רק של האנליסטים, גם את התחזיות המונמכות שהיא עצמה פרסמה - וסיפקה תחזית מאכזבת לשנת הכספים הבאה.

הדוחות פורסמו אתמול לאחר סיום המסחר בוול סטריט, ובתגובה המניה צנחה ב-11.9% במסחר המאוחר, למחיר של 31 דולר, שמשקף לחברה שווי שוק של 1.9 מיליארד דולר. רק לפני פחות משנה נסחרה מניית ורינט בשיא של מעל 66 דולר, ששיקף לה שווי של כ-4 מיליארד דולר.

ורינט מספקת מערכות ושירותים בתחום המודיעין העסקי והביטחוני. שנת הכספים שלה מסתיימת בסוף ינואר, ובשנת הכספים החולפת היא רשמה הכנסות של כ-1.13 מיליארד דולר, כמעט ללא שינוי ביחס לשנה הקודמת, לעומת תחזית החברה שדיברה על 1.15-1.19 מיליארד דולר (אחרי שהונמכה מ-1.18-1.23 מיליארד דולר). ברבעון הרביעי, ההכנסות הסתכמו בכ-281 מיליון דולר בלבד, לעומת תחזית האנליסטים ל-318 מיליון דולר, וירידה של 9.9% בהשוואה לרבעון המקביל. בעוד שתחום השירותים והתמיכה גדל ב-1.1% מהרבעון המקביל, ורשם הכנסות של כ-166 מיליון דולר, מכירות המוצרים נפלו ב-22.1% לכ-115 מיליון דולר.

ורינט צמצמה את ההוצאות התפעוליות שלה ביחס לרבעון המקביל (לאחרונה בוצע סבב פיטורים נוסף בחברה), אך הרווח התפעולי, לפי כללי החשבונאות המקובלים GAAP, התכווץ ב-35.7% לעומת הרבעון המקביל, והסתכם ב-27.2 מיליון דולר.

הרווח הנקי הרבעוני (GAAP), המיוחס לבעלי המניות, דווקא עלה בזכות הטבת מס, והסתכם ב-17.5 מיליון דולר, לעומת 4.6 מיליון דולר ברבעון המקביל. על בסיס Non-GAAP, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הסתכם ב-56.7 מיליון דולר, ירידה של 14.2% בהשוואה לרבעון המקביל, והרווח הנקי למניה היה 90 סנט - 27 סנט פחות מתחזיות האנליסטים. בשנה כולה הסתכם הרווח הנקי Non-GAAP ב-191 מיליון דולר, שהם 3.04 דולרים למניה, בעוד שתחזית החברה הייתה ל-3.3 דולרים.

החולשה נמשכת גם בתחזית (Non-GAAP) לשנת הכספים הנוכחית. ורינט מצפה להכנסות דומות לאלו של השנה הקודמת, עם פער של עד 2% כלפי מעלה או מטה - כלומר כ-1.11-1.16 מיליארד דולר, וכן לרווח נקי שנתי דומה. זאת לעומת תחזיות האנליסטים להכנסות של 1.23 מיליארד דולר, ולרווח נקי של 3.54 דולרים למניה.

ורינט פועלת בשני תחומים: האזרחי והביטחוני. בתחום האזרחי, הצפי הוא לצמיחה חד-ספרתית בהכנסות השנה, ואילו בתחום הביטחוני ורינט מצפה לירידה של 10%-15% בהכנסות. ב-2015 המגמה הייתה הפוכה: ההכנסות מהתחום האזרחי הסתכמו ב-626 מיליון דולר, ירידה של 5% מהשנה הקודמת, ובתחום הביטחוני ההכנסות צמחו ב-7.4% ל-504 מיליון דולר, אך רשמו חולשה ברבעון הרביעי בעיקר בתחום הסייבר.

"למרות ביצועי-חסר בתחום הביטחוני ברבעון הרביעי, אנחנו מאמינים שהצורך בפתרונות מודיעין מתוחכמים נותר חזק, והקשיים בשווקים המתפתחים הם זמניים", הסביר מנכ"ל החברה, דן בודנר. "בשנה הנוכחית אנחנו מצפים לצמיחה בשוק האזרחי, ובטווח הארוך יותר, כשהשווקים המתפתחים ישתפרו, אנחנו מצפים לחזור לצמיחה גם בתחום הביטחוני".

ורינט עדיין "יושבת" על קופת מזומנים גדולה של כ-420 מיליון דולר, ולאחר הירידה החדה במניה בחודשים האחרונים הוחלט בחברה לבצע רכישה עצמית של מניות בסך של עד 150 מיליון דולר. בתגובה לדוחות הוריד קרדיט סוויס את המלצתו למניית ורינט מ"ניטרלי" ל"תשואת חסר" ומחיר היעד נחתך מ-45 דולר ל-29 דולר.

"הדאגה המרכזית שלנו היא האם הסוגיות הן מחזוריות (לטווח קצר) בשל התארכות מחזורי המכירה, על רקע תנאי המאקרו ושערי חליפין שלחברה אין יכולת להשפיע עליהם; או שהן סוגיות מבניות לטווח ארוך, כגון שינויים בביקוש בתחום האזרחי ואובדן נתחי שוק", כתבו כלכלני קרדיט סוויס.