"בנקים לא מוכנים לתת משכנתאות לזוכי מחיר למשתכן"

ח"כ אלי כהן (כולנו) המכהן גם כיו"ר ועדת הרפורמות בכנסת, הגיב לטענות חלק מהזוגות הצעירים שזכו בהגרלות מחיר למשתכן אך נתקלים בסירוב מצד הבנקים לקבלת משכנתא ■ "מרגע שנודע אמש על הקושי פועלים במשרד האוצר במרץ לפתור הסוגיה כך שכל הזוגות הצעירים יזכו לקבל משכנתא"

ח"כ אלי כהן / צילום: דודי וקנין
ח"כ אלי כהן / צילום: דודי וקנין

"כל הקבלנים שזכו במסגרת מחיר למשתכן נדרשו לעמוד באמות מידה מקצועיות והעמידו את הערבויות הנדרשות לטובת הביצוע. יתרה מכך, כל הדירות נמכרו מראש ולכן לקבלנים אין צורך בליווי בנקאי, כך שהעובדה שהבנקים לא מוכנים להעמיד משכנתאות לטובת הרוכשים מעלה תהיות. אני מקווה שאין מניעים נסתרים נוספים בהחלטתם זו. נדרשת מעורבות מיידית של בנק ישראל בסוגייה". כך אומר היום (ה') ח"כ אלי כהן (כולנו) המכהן גם כיו"ר ועדת הרפורמות בכנסת בתגובה לטענות חלק מהזוגות הצעירים שזכו בהגרלות מחיר למשתכן אך מתקבלות בסירוב מצד הבנקים לקבלת משכנתא.

עוד אמר ח"כ כהן כי: "מרגע שנודע אמש על הקושי פועלים במשרד האוצר במרץ לפתור הסוגיה כך שכל הזוגות הצעירים יזכו לקבל משכנתא".

נציין כי ה"מניעים הזרים" אליהם מתכוון חבר הכנסת כהן, שנזכיר שהוא חבר באותה המפלגה של שר האוצר משה כחלון (כולנו), עשויים להיות תגובה לחילופי הדברים בין בנק ישראל לשר האוצר בימים האחרונים. נזכיר כי בתחילת השבוע פורסם דוח בנק ישראל במסגרתו נמתחה בין היתר ביקורת על תוכנית מחיר למשתכן ונטען כי התוכנית עשויה להוביל לעליית מחירים בשוק הדירות שאינן מסובסדות במקביל טענה נוספת שהתוכנית תתקשה להשפיע על המחירים באזורי הביקוש. באוצר הופתעו מהביקורת ובהמשך השבוע היה זה תורו של שר האוצר כחלון להעביר מסר לבנק ישראל כאשר במסגרת שיחה שנערכה איתו בכנס לשכת עורכי הדין מתח כחלון ביקורת על נגידת בנק ישראל.

בימים האחרונים נודע כי למרות ההצהרות המשותפות של בנק ישראל ומשרד האוצר אודות הסדרי מימון מיוחדים לזכאי מחיר למשתכן שיאפשרו להם לרכוש דירה בהון עצמי מופחת, הצהרות אלו טרם מומשו בשטח כאשר הבנקים לא ממהרים לאשר משכנתאות בפרויקטים המוזלים. בין היתר מדובר בשאלות שמעלים הבנקים הנוגעות לשמאות שצריכה להיעשות על דירה שאינה קיימת עדיין (עוד אין דירות שנבנו במסגרת מחיר למשתכן במתכונת החדשה) וגם לגבי מקרים בהם הקבלנים יבנו פרויקט ללא שימוש בליווי בנקאי. נכון להיום טרם נפתרו שאלות אלו.

עוד נציין כי מדובר בשלב קריטי בתוכנית מחיר למשתכן משום שמי שזוכה בזכות לרכישת דירה מוזלת חייב להציג הון עצמי בהתאם לדרישות בנק ישראל, כלומר, 25% הון עצמי. על פי ההצהרה של בנק ישראל ומשרד האוצר לפני כחודשיים, זכאי מחיר למשתכן יוכלו לקבל מהבנקים משכנתא המבוססת על מחיר השוק של הדירה, ולא על המחיר המוזל. המשמעות בפועל אמורה להיות שהזכאים יוכלו לקבל מימון גבוה יותר. הבעיה, כך נראה, היא שבבנקים השונים לא ממהרים לישם את ההחלטה כאשר גורמים בבנקים מסבירים שחלק ניכר מהשאלות שעולות מפרויקט מחיר למשתכן עוד לא קיבלו תשובה. כך למשל נשאלת השאלה כיצד יחשב הבנק את מחיר השוק של הדירה לעומת המחיר המוזל, כאשר עוד אין דירה אחת מוזלת שאכן נבנתה בפועל וניתן להעריכה. בנוסף, שאלות אחרות מתייחסות לעובדה שחלק מהקבלנים שזכו לא יעשו שימוש במימון בנקאי או בליווי בנקאי וגם כאן לא ברור עדיין לבנקים כיצד עליהם להתייחס לפרויקט.