מכרזים במיליארדי שקלים להעברת בסיסי צה"ל ממרכז הארץ

המכרזים הם לפינוי 13 בסיסי צה"ל ממרכז הארץ, והקמתם בדרום ובצפון הארץ ■ התכנית תאפשר בנייה של למעלה מ-60 אלף יחידות דיור במרכז הארץ ומאות אלפי מ"ר של תעסוקה ומסחר

בניית בסיסי צה"ל בדרום / צילום: איל יצהר
בניית בסיסי צה"ל בדרום / צילום: איל יצהר

 

אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון יפרסם בקרוב עשרות מכרזי תכנון בהיקף של רבע מיליארד שקל, לפינוי 13 מחנות צה"ל השוכנים על כ-8,000 דונמים במרכז הארץ, ולהקמת כ-2 מיליון מ"ר של בסיסים חדשים בדרום ובצפון הארץ.

המכרזים מיועדים למשרדי מתכננים גדולים שיציגו תוכניות לפינוי מחנות ישנים והקמת בסיסים חדשים במקומם ביעדים החדשים אליהם עוברים הבסיסים. היעדים החדשים כולם הם מחנות קיימים.

ביום רביעי השבוע יקיים אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון כנס מיוחד למשרדי מתכננים, ויכריז על תחילת יישום תכנית שיווק והעתקת מחנות צה"ל (שוה"ם) ועל יציאתם לדרך של כ-50 פרויקטים לפינוי והעתקה של 13 מחנות ממרכז הארץ, בהיקפים של עשרות מיליונים עד מיליארדי שקלים.

המהלך בשלמותו יכלול את פינויים המלא של עשרה מחנות צבאיים באזורי המרכז ופינוי חלקי של שלושה מחנות נוספים, ובמקביל הקמתם של שלושה מחנות חדשים בנגב ופרויקטים חדשים ב-19 מחנות קיימים, שיביאו לשיפור האפקטיביות המבצעית של צה"ל ולהתייעלות וחיסכון בעלויות הקיום של יחידות הצבא.

בסה"כ יפנה משרד הביטחון כ-8,000 דונמים, יהרוס כ-1.5 מיליון מ"ר בנוי ועוד מיליוני מ"ר של שטחי פיתוח ותשתיות. המחנות שיתפנו הם: צריפין, סירקין, תל השומר, גלילות, שדה דב, גבעתיים, קסטינה, דלק אשדוד, מש"א בית דגן, טירה 148, שלישות ראשית, כלא 6 בעתלית ומחנה נוסף במרכז הארץ.

התכנית תאפשר בנייה של למעלה מ- 60 אלף יחידות דיור במרכז הארץ ומאות אלפי מ"ר של תעסוקה ומסחר. מדובר במהלך היסטורי, שיביא להתייעלות של צה"ל ולחיזוק הפריפריה.

 

הפרויקטים הראשונים שיוצאים לדרך:

1. פינוי מחנה תל השומר בשלבים, מתוכו העתקת הבקו"ם לרמלה

2. פינוי מחנה סירקין והעתקת חלק מהיחידות למחנה בילו ברחובות

3. העתקת שדה התעופה הצבאי בשדה דב שמתפנה לאחד ממחנות חיל האוויר במרכז הארץ.

4. הקמת מחנה רב-זרועי בבסיס רחבעם ברמלהף שיכלול את בסיס הקליטה והמיון, הבקו"ם.

5. פינוי בה"ד 16 ממחנה צריפין והעתקתו למטה פיקוד העורף במחנה רחבעם.

6. מיסוד מחנה שורה (סמוך למושב מצליח) והעתקת מספר יחידות צבאיות.

7. הרחבת מחנה בילו (סמוך לרחובות) והעתקת יחידות צבאיות ממחנה סירקין.

8. הקמת מרכזי אחזקה לוגיסטי (מרה"ס) במרכז, בדרום ובצפון.

9. העתקת סדנת הרכב המרכזית של צה"ל ממחנה צריפין ל-3 מוקדים חדשים במחנות שורה, ג'וליס ונחשונים.

10. פינוי מחנה טירה בטירת הכרמל לטובת שחרור הקרקע לבנייה אזרחית

11. מיסוד מחנה עמוס בסמוך לעפולה וקליטת יחידות צבאיות מהמחנות המתפנים