מערכת בתי המשפט מימנה את שהיית נאור בכנס הלשכה באילת

שלא כשופטים אחרים, ההוצאות של נשיאת ביהמ"ש העליון בכנס לא מומנו ע"י לשכת עורכי הדין

מרים נאור בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב
מרים נאור בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב

בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי הוצאות הטיסה והלינה של עשרות שופטים שהשתתפו בכנס לשכת עורכי הדין באילת, מומנו על-ידי לשכת עורכי הדין. זמן קצר לאחר הפרסום פנתה דוברות הנהלת בתי המשפט וביקשה לפרסם הבהרה, שלפיה הוצאות נסיעתה של נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, ושל מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, מומנו על-ידי מערכת בתי המשפט.

האם מישהו בירושלים חש שלא בנוח עם הרושם שלפיו הלשכה נושאת בהוצאת נשיאת העליון? אם כן - מה מבדיל בין הנשיאה לבין עשרות שופטים אחרים, בהם שופטי עליון, שהלשכה דווקא כן נשאה בהוצאותיהם?

בין השופטים שזכו למימון הוצאות במסגרת כנס לשכת עורכי הדין - המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט אליקים רובינשטיין; והשופטים דפנה ברק-ארז, אורי שוהם, אסתר חיות, יורם דנציגר, נעם סולברג, חנן מלצר וניל הנדל.

עוד בין השופטים המוכרים, שופטי המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב - חאלד כבוב ורות רונן. עוד טסו ולנו על חשבון הגילדה של עורכי הדין, שופטי בתי המשפט המחוזיים בתל-אביב, ירושלים, חיפה, באר-שבע ונצרת; וכן שופטי שלום, משפחה ובתי משפט לנוער.

מבוכה נוכח הפרסום

אף שמימון הטיסה והלינה לשופטים - שחלקם אולי יידרשו עוד לדון בתיקים שבהם הלשכה היא בעל-דין, או שבכירי הלשכה עשויים לייצג בהם - אינה רצויה בעיני רבים; ואף שנדמה שגם בגבעת רם שררה מבוכה נוכח החשש לדימויה הציבורי של מערכת המשפט בעקבות פרסום הפרטים, מסתבר כי מימון הוצאותיהם של שופטים הדבר חוקי ומותר על-פי הנהלים.

ממערכת בתי המשפט נמסר בתחילה כי "השתתפות בכנסים מקצועיים במימון גורמים ציבוריים בלבד מתאפשרת לפי קריטריונים שנקבעו מראש, ובאישור היועץ המשפטי בהנהלת בתי המשפט. מערכת המשפט רואה חשיבות רבה בהשתתפות של שופטים בכנס ובשיתוף-הפעולה עם לשכת עורכי הדין.

"זהות השופטים המרצים בכנס מתואמת עם הנהלת בתי המשפט. הדבר מתאפשר מכוח כללי האתיקה החלים על השופטים. ככל שמתעוררת שאלה של מניעות מלשבת בדין, בשל עניין כזה או אחר, ללא כל קשר לכנס לשכת עורכי הדין באילת - ניתן לה פתרון בדין, והחלטות השופטים בהקשר זה נתונות לערעור".

עורכי הדין לא מומנו

גם בתגובתה לידיעה הראשונה, ניכרה חוסר הנוחות של מערכת בתי המשפט מפרסום הפרטים, שם הקפידו להבהיר כי "מרבית השופטים שמרצים לא לנים באילת, ושבים עוד באותו היום לבתיהם" (במערכת בתי המשפט סירבו למסור פירוט מי מהשופטים חזר באותו היום).

לשכת עורכי הדין הסבירה כי מאחר שהשופטים מרצים בכנס, הלשכה נושאת בהוצאותיהם. ואולם, כפי שפרסמנו, הלשכה סירבה לבקשת עורכי דין פרטיים המרצים בכנס, לשאת בהוצאותיהם. זאת חרף העובדה שלעתים מדובר במרצים המשתתפים יחד, באותו פאנל בדיוק כמו השופטים. בנוסף, בהתאם למדיניותה, הלשכה נושאת גם בהוצאותיהם של עשרות עיתונאים וחברי כנסת שהשתתפו בכנס.

מהלשכה נמסר בתגובה כי "'גלובס' נוקט מסע רדיפה מיותר נגד לשכת עורכי הדין, על רקע שתי תביעות דיבה שהוגשו על-ידי הלשכה נגד העיתון. מאז היווסד כנס הלשכה מזמינה הלשכה שופטים, אישי ציבור ואנשי רשות להרצות בפאנלים, ומממנת להם טיסה ושהות ללילה אחד. מאז ומתמיד עורכי הדין הפרטיים המשתתפים בפאנלים אינם זכאים להשתתפות הלשכה בהוצאות האירוח, וזאת בין היתר משום שזוהי הוצאה מוכרת במס עבורם".

מערכת בתי המשפט מסרה שורה של הבהרות נוספות בעקבות הפרסום ב"גלובס". בין היתר היא הבהירה כי הוצאה הנחיה ספציפית וקפדנית להשתתפות בכנס, לפיה השופטים יקבלו מן הלשכה מימון לינה ללילה אחד, וככל שיצטרפו אליהם בני ובנות זוגם לנסיעה - השופטים יישאו בעלות העודפת של הוספת בן הזוג לחדר המלון.

השופטים הורשו, לפי אותו נוהל, גם להתארח בטרקליני העסקים היוקרתיים שבמלונות שאירחו את הכנס, וגם ליהנות ממופעי בידור במסגרת הכנס, ככל שהכניסה לאלה ניתנה ללא תשלום לבאי הכנס.

בפרט נמסר כי "הוצאות הטיסה והלינה של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, של מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, וכן של המאבטחים שליוו אותם במהלך שהותם בכנס הן מתקציב מערכת בתי המשפט, לפי סיכום מראש עם לשכת עורכי הדין. הוצאות בני ובנות זוגם של נשיאת בית המשפט העליון ומנהל בתי המשפט מומנו מכיסם הפרטי".

כעת נותר רק לתמוה מדוע לא מימנה מערכת בתי המשפט את הוצאותיהם של יתר עשרות השופטים, והאם התגובה המאוחרת שנמסרה לא מעידה שגם בראש המערכת יש מי שסבור כי במימון הוצאותיהם של שופטים יש טעם לפגם?