הבהלה לזהב מודל 2016: המחיר מזנק - והסוחרים מסתערים

העליות החדות של השנים האחרונות בשווקים הורידו את הזהב מ-1,882 דולר בשיא ל-1,057 דולר לקראת סוף 2015 ■ אבל בעקבות האי-ודאות הגוברת לאחרונה עלה ערכו מתחילת השנה בכ-20%, והחלה הבהלה לזהב של העת הנוכחית

מטיל זהב / צילום: רויטרס
מטיל זהב / צילום: רויטרס

התאריך 24.1.1848 ייזכר כיום שבו החלה תקופה של כעשור, המכונה ה"בהלה לזהב". ביום זה נמצא בקליפורניה זהב על-ידי ג'יימס ו' מרשל, אשר ניסה תחילה לשמור בסוד על התגלית, אך כמובן שבמהרה נפוצה השמועה. החלוצים הראשונים שהגיעו לשדות הזהב כונו ה"פורטי ניינרס" (לימים תיקרא על שמם קבוצת הפוטבול האגדית, סן פרנסיסקו פורטי ניינרס).

במהרה הצטרפו אליהם כ-300 אלף איש מכל רחבי ארה"ב ומחוצה לה, אשר עזבו את כל מה שהיה ברשותם וקיוו להתעשר. למרות שעושר מופלג השיגו רק מעטים, רבים אחרים הפיקו רווחים נאים מהזהב. במרוצת השנים הפך הביטוי ה"בהלה לזהב", למשקף התלהבות חסרת מעצורים מהזדמנות להתעשר ממשהו חדש שנראה קל להפליא.

השפעות ה"בהלה לזהב" היו אדירות, סן פרנסיסקו הפכה מיישוב קטן של כ-1,000 תושבים בשנת 1848, ליישוב שמנה כ-25 אלף תושבים בשנת 1850. העיר התפתחה על-ידי סלילת רשתות כבישים, הקמת כנסיות ובתי ספר. בשנת 1850 קליפורניה אף התקבלה להיות חלק מהאיחוד ("UNION"), ולמעשה זו שנת ייסודה הרשמי. תקופה זו לא היתה נטולת השפעות שליליות. במהלכה סולקו אינדיאנים רבים משטחי המחיה שלהם, וחלקם אף נטבחו. נוסף על כך, פעולות הכרייה הספורדיות גרמו לנזק סביבתי חסר תקדים.

במתכונתה הנוכחית, ה"בהלה לזהב" שונה באופן המעשי, אך זהה באופן הרעיוני. הזהב נחשב לאחד מ"נכסי המקלט" - נכסים שהוכיחו בעבר כי הם נוטים לשמור על ערכם ואף להתחזק בזמנים של אי-ודאות וזעזועים. נוסף על כך נחשב הזהב ככלי גידור אולטימטיבי להגנה מפני התפרצות אינפלציונית.

דוגמה נוספת לנכסי מקלט הם הדולר האמריקאי והאג"ח הממשלתיות, במיוחד אלו של מדינות מפותחות ויציבות מבחינה כלכלית ופוליטית.

מאז אוגוסט 2015: זעזוע ואי-ודאות

החל מחודש אוגוסט אשתקד, שוקי ההון בעולם נמצאים במצב של זעזוע ואי-ודאות. האטה כלכלית בסין - מכונת הייצור העולמית, משבר בשוק האנרגיה והחשש כי יוביל למשבר פיננסי, הורדת צפי הצמיחה לכלכלה העולמית ואולי סתם "פחד גבהים", הובילו לירידות בשווקים.

לאחר כשבע שנים של עליות חדות, שבמהלכן וול סטריט אף כונתה "גן העדן החדש", אנו עדים לזעזוע בשווקים. זעזוע זה הוביל מנהלי תיקים ומשקיעים מכל רחבי העולם לתור אחר נכסים שישמרו על ערכם גם במצב של ירידות מתמשכות.

אג"ח ממשלתית ל-10 שנים בארה"ב לדוגמה, ירדה לתשואה של 1.63% בלבד, שפל של כל הזמנים. תשואות האג"ח של ממשלת גרמניה לאותה תקופה ירדו אף הן, והגיעו בשפל ל-0.1% בלבד.

מסופקני אם התשואות באג"ח הממשלתיות של המדינות המפותחות יכולות עוד לרדת, כלומר, לא בטוח שיוכלו לשמור עוד על ערכן ומחירן יירד. נוספים לכך דבריו של הנגיד האירופי מריו דראגי, "כי אין לבנק המרכזי תוכניות נוספות להורדת ריבית", זאת במסיבת העיתונאים המסורתית שקיים לאחר החלטת הריבית האחרונה, שבה הרחיב עוד יותר את תוכנית ההקלה הכמותית והוריד את הריבית באירופה ל-0%, הרמה הנמוכה מאז ומעולם.

נראה כי דראגי למעשה רמז שאוזלים הכלים של הבנק המרכזי לטיפול במשבר שפוקד את כלכלת אירופה זה מספר שנים, וכעת על הכלכלה הריאלית "לדבר".

נוסף על כך, אולי בקריצה, שלח הנגיד האירופי רמז לנגידים נוספים בעולם, כי יש לצאת להפסקת אש במלחמת המטבעות העולמית.

העלייה החלה במתינות והפכה חדה

ובחזרה לזהב: תקופה הפכפכה זו בשווקים הובילה לעדנה מחודשת עבור הזהב. במהלך השנים האחרונות שבהן השווקים עלו בחדות, ונראה היה כי שוויו של כל נכס שיירכש יעלה בעתיד, מחיר הזהב ירד מ-1,882 בשיא ל-1,057 לקראת סוף שנת 2015.

החל מתחילת השנה עלה ערכו בכ-20%, והחלה "הבהלה לזהב" של העת הנוכחית. תחילה העלייה הייתה מתונה, אבל אז נפוצה השמועה, ומחירו התחיל לעלות בחדות עד ל-1,270 כיום.

מעבר לאי-ודאות הגוברת לאחרונה בשווקים, סיבה נוספת אפשרית לעלייה במחירו עשויה להיות ציפיות האינפלציה הנמוכות השוררות במדינות העולם, אולי נמוכות מדי, והחשש כי יעלו בעתיד.

למעוניינים להצטרף, ניתן להשקיע ישירות בזהב על-ידי רכישת חוזים עתידיים או באמצעות ה-ETF (SPDR Gold Shares GLD). דרך נוספת להשקעה בזהב היא דרך רכישת מניות של חברות כריית זהב באמצעות (Market Vectors Gold Miners ETF GDX). מניה בולטת בתחום זה היא (Barrick Gold Corporation (ABX.TO, שנסחרת בבורסה בטורונטו, והיא בעלת שווי שוק של 21.45 מיליארד דולר. מתחילת השנה עלה שוויה של המניה ב-80.2%.

הכותב הנו מנהל השקעות בבית ההשקעות אינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

מחיר הזהב בשנה האחרונה
 מחיר הזהב בשנה האחרונה