דוח חמור על רמת השרון: אין אכיפת עבירות בנייה ואין פיקוח יזום

על פי הדוח שהציגה ועדת הביקורת של העירייה למועצת העיר, במחלקת הפיקוח מועסקים שלושה פקחים בלבד, אין פיקוח כשמתקבלות תלונות על עבירות בנייה ולא מתבצעים צווי הריסה ■ ראש העירייה החדש אבי גרובר: "זה לא עולה בקנה אחד עם מינהל תקין ושלטון חוק"

 אבי גרובר ראש עיריית רמת-השרון / צילום: אוסנת קרסנטי
אבי גרובר ראש עיריית רמת-השרון / צילום: אוסנת קרסנטי

אתגר מורכב לראש עיריית רמת השרון הטרי אבי גרובר, שהחל לכהן בתפקידו רק בשבועות האחרונים לאחר פרישתו של ראש העירייה הקודם יצחק רוכברגר: בדוח ועדת הביקורת לשנת 2014 שהוצג ביום ראשון השבוע למליאת מועצת העיר, עולים ממצאים חמורים ומדאיגים על פעילות מחלקת הפיקוח על הבנייה בעירייה. "בפועל אין (כמעט) אכיפה בעיר, אין פיקוח כשיש תלונה, אין פיקוח יזום ומתוכנן או תצלומי אוויר, אין פיקוח על בנייה חדשה, אין סנכרון בין דיווח על עבירות בנייה לוועדת היתרים, אין סנכרון מספק בין מחלקת הפיקוח על הבנייה למחלקה המשפטית, יש מקרים לא מעטים של אכיפה סלקטיבית, קיימים צווי הריסה שלא מתבצעים וכך יש לנו מפגע בנייה בן 28 שנה שלא נאכף", קובע הדוח.

לא זאת בלבד, הדוח אף קובע כי בפועל אין תוכנית עבודה מסודרת למחלקת הפיקוח, אין חלוקת עבודה של פיקוח יזום מול פיקוח מלווה על בנייה חדשה ופיקוח על בסיס תלונות. וועדת הביקורת הוסיפה בדוח, כי המענה היחיד שהתקבל מהמבוקר הוא היעדר כוח אדם: עומס רב מול כוח אדם מועט מדי ועומד על שלושה פקחים בלבד. דוח הביקורת הדגיש, כי חסרונם של קונסטרוקטור ומהנדס בטיחות פוגע אף הוא בעבודת הפיקוח על הבנייה והשלמת חסרון זה בכוח אדם מקצועי יכול היה לסייע בעבודת הפיקוח.

בהמלצות ועדת הביקורת צוין: "עיר בסדר גודל של רמת השרון אינה יכולה להסתפק במחלקת פיקוח של שלשה פקחים. המסר העובר לתושב הוא שהנושא אינו עומד בסדר עדיפויות של העירייה על כל המשתמע מכך. בתהליך פנימי, חייבת מחלקת הפיקוח לעבוד על פי תוכנית עבודה מסודרת, הוכח בעליל כי תוכנית עבודה בה "כולם עושים הכל" - לא עובדת. יחסי הגומלין בין המחלקה המשפטית למחלקת הפיקוח חייבים להיות צמודים ומתואמים יותר עם הגדרת אחריות ברורה. מערכות המחשוב של המחלקה המשפטית ומחלקת הפיקוח אינן מתואמות ובודאי לא עם המחלקה המאשרת והמנפיקה היתרים".

ראש עיריית רמת השרון אבי גרובר מסר ל"גלובס" כי היה מזועזע נוכח הממצאים שהוצגו בדוח: "כל מי ששלטון החוק עומד לנגד עיניו אינו יכול לעבור לסדר היום לאור שערוריית הממצאים החמורים, כפי שהוצגו לי ולחברי מועצת העיר", אמר גרובר. "פעילות של מחלקת הפיקוח על הבנייה אינה עולה בקנה אחד עם מינהל תקין ועם שלטון החוק. אפעל בכל הכלים העומדים לרשותי 'לנקות את האורוות' ולדאוג שפעילות מחלקת הפיקוח על הבנייה, תעשה ע"פ חוק, בשקיפות ובמקצועיות למען תושבי העיר".