מה חושב האיש שמכר טלוויזיה או מקרר לכל בית בישראל?

אז מי יצרן המקררים העולמי הכי אהוב עליו, שגורם לו לדמוע גם כיום? צביקה גיור, בעל השליטה ומנכ"ל ניופאן, מסכם את 30 השנה שחלפו מאז שהחל לייצר רמקולים בנגרייה של אביו ■ ראיון נדיר

צביקה גיור   / צילום:יונתן בלום
צביקה גיור / צילום:יונתן בלום

צביקה גיור, הבעלים והמנכ"ל של יבואנית מוצרי החשמל ניופאן, אומר שאינו נותן יחס מועדף לאף אחד מיותר מ-20 המותגים שהוא מייבא לישראל: בדירת-הגג החדשה שלו ברמת-אביב יש ייצוג הולם לרובם.

אבל אם ילחצו אותו לקיר, הוא בכל זאת יודה שיש לו פייבוריט: המותג הסיני האייר (Haier), שאותו בנה בישראל מההתחלה. "זה סיפור אהבה אצלי", הוא נמס, עיניו בורקות, ומפרט: "התחלנו לפני כ-10 שנים לעבוד איתם. האייר הם יצרן המקררים הכי גדול בעולם ובפער עצום - לפחות כפול מהבא ברשימה. לפני חודשיים הם קנו את GE ב-5.4 מיליארד דולר (הכוונה לחטיבת מוצרי החשמל של ג'נרל אלקטריק, ה' מ'), בעצמה ענקית בתחום, מה שהפך אותם לעוד יותר גדולים.

"יש לי קשר אישי חזק עם ההנהלה הבכירה בהאייר. בכלל, הסינים אוהדים אותנו ומעריכים מאוד את ישראל. למייסד, שהוא היו"ר, ארגנתי פגישה עם שמעון פרס (שולף תמונה, ה' מ'). גם נשיא האייר היה בישראל, וכשבנימין נתניהו היה בסין, הוא נפגש עם ההנהלה של האייר. יש קשר מצוין עם ישראל - הם גם שותפים עם שטראוס במיזם של מטהרי מים. בכלל, האייר לקחו את ישראל כפרויקט שוק אסטרטגי ומשקיעים הרבה".

- מה יש להם לחפש פה? זה שוק קטן.

"קודם כל, אנחנו והסינים יחד זה מעל מיליארד וחצי בני אדם", צוחק גיור, וממשיך ברצינות: "בסין הם מזמן מובילים, אבל המייסד הסביר לי ש'אם אני לא אהיה מסוגל להתחרות במדינות מערביות, לא אוכל להמשיך להוביל בסין'. יבלעו אותו. בשביל ללמוד להתחרות במדינות כמו גרמניה, צרפת וארצות-הברית, צריך הרבה ניסיון, ופה יש לו 'מעבדה' עם שותף חזק שהוא סומך עליו וצרכן מתקדם שמסתגל מהר לשינויים. ובכלל, בגלל שזה שוק קטן, הוא לא מפסיד הרבה; הנה, לדוגמה, הם הוציאו עכשיו ליין חדש של מקררים ועשו מאמץ גדול להתאים אותם לדרישות התקן הישראלי".

- יכול להיות שעכשיו האייר הוא מותג מיינסטרים מוכר, אבל בהתחלה אנשים העדיפו לקנות מותגים מוכרים ולא סיניים.

"נכון, לציבור היה קשה בהתחלה להתחבר ופחדו לקנות מותג שאינו יפני. אבל אם את מסתכלת לאורך זמן, יש במותגים אבולוציה; תראי מה שקרה למשל אחרי שלנובו הסינית קנו את חטיבת המחשבים הניידים של IBM. היום לנובו זה מותג מוביל וחזק מאוד. הצרכן חכם, והוא מסתכל יותר על מה שהוא קונה מאשר על הלוגו".

- אז איך פרצתם את מחסום המותג שהיה בעבר?

"הזמן עובד לטובתנו, וזה מה שקרה עם האייר. הצרכן לא קונה חתול בשק: הוא נכנס לרשת, קורא ביקורות וחוות-דעת ויודע מה הוא מקבל. היום האייר הוא כבר מותג פופולרי. לא חברה שהיא 'מי טו', אלא חברה מובילה. נכון שיש לנו עוד כברת דרך לעשות עם המותג, אבל הוא בהחלט מוצר לגיטימי ומבוקש, והיעד שלנו הוא להיות בין שלושת מותגי החשמל המובילים בישראל. בכלל, אנחנו בפתחה של תקופה שבה הצרכן הישראלי ישלם פרמיה כדי לקנות מותג סיני. להערכתי, עוד שנה-שנתיים יהיו מוצרי פרימיום של מותגים סיניים".