ביהמ"ש: יו.אס.ג'י קפיטל תוכל לספק אלגו-טריידינג ללא רישיון ניהול תיקים

עם זאת, בהחלטה נקבעו תנאים מגבילים: 1. איסור על מתן הדרכה ללקוחות בנוגע לתוכנת המסחר 2. החברה לא תוכל לפרסם מראש שמות של אתרים בהם ניתן לרכוש תוכנות למסחר אלגוריתמי ■ מנכ"ל יו.אס.ג'י קפיטל: "בסיס לאסדרה"

מניות (2) / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מניות (2) / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

המאבק השתלם: חברת יו.אס.ג'י קפיטל יכולה להמשיך לספק שירותי מסחר אלגוריתמי בזירת האלגו-טריידינג - כך קבעה שופטת בית המשפט הכלכלי בתל-אביב, רות רונן, שנעתרה לבקשתה של יו.אס.ג'י קפיטל לבטל את החלטת רשות ניירות ערך להקפיא את פעילות החברה בתחום המסחר האלגוריתמי, בטענה כי היא פועלת ללא רישיון.

עם זאת, בהחלטה נקבעו תנאים מגבילים להמשך פעילות החברה בזירת המסחר, כאשר המגבלה המרכזית שנקבעה היא כי לחברה לא יותר לתת הדרכה ללקוחות בנוגע לתוכנת המסחר שבה הם עתידים להשתמש.

רשות ניירות ערך טענה כי מתן הדרכה אינו מתיישב עם היותו של השירות שירות עצמי, וכי על החברה להימנע מכל אינטראקציה עם הלקוח בנושא השימוש בתוכנת המסחר האלגוריתמי, למעט מתן תמיכה טכנית ביחס לחיבור התוכנה למערכת המסחר.

בית המשפט קיבל עמדה זו וקבע כי ההדרכה אותה מבקשים בחברה לאשר, שנוגעת לתשואה על נכס מסוים על פני תשואה מקובלת וכדומה, עלולה "לזלוג" לנושאים של ייעוץ השקעות, ולכן אין מקום להתיר אותה. השופטת רונן קבעה כי "החברה תהיה רשאית לתת ללקוח תמיכה טכנית ביחס לחיבור התוכנה למערכת המסחר בלבד - ולא לקיים איתו אינטראקציה ביחס לנושאים נוספים מעבר לכך".

תנאי נוסף שנקבע להמשך פעילות החברה בזירת האלגו-טריידיניג, הוא כי חברת יו.אס.ג'י קפיטל לא תוכל לפרסם מראש שמות של אתרים בהם ניתן לרכוש תוכנות למסחר אלגוריתמי הקיימות בשוק, אך רשאית לספר ללקוח המבקש ממנה באופן פרטני, מיוזמתו, את המידע הזה.

כן התירה השופטת לחברה לפרסם את שירותיה באמצעי מדיה כלליים ולא רק באתר החברה, זאת בניגוד לעמדת רשות ניירות ערך.

 

מדובר בהחלטה תקדימית ראשונה מסוגה, הנוגעת לשאלה האם הענקת שירותי מסחר בזירת האלגו-טריידינג דורשת רישיון. זירת האלגו-טריידינג, הזירה הרובוטית, מספקת בתקופה האחרונה כותרות רבות, בין היתר סביב פרשת קריסת חברת יוטרייד בבעלות אביב טלמור, וכן לאור הגשתן של כמה תביעות משקיעים בעת האחרונה נגד בתי השקעות שונים, ולאור פעילותה האינטנסיבית של רשות ניירות ערך נגד בתי ההשקעות הפועלים בזירה זו ללא רישיון.

בין היתר פנתה הרשות בחודשים האחרונים לחברות שונות הפועלות בזירת האלגו-טריידינג, בהן חברות הפורקס מט"ח 24 ויו.אס.ג'י קפיטל - והודיעה להן כי אם הן עוסקות במסחר באמצעות אלגוריתם ממוחשב, הן נדרשות להפסיק לאלתר את פעילותן, כיוון שזו מהווה ניהול תיק השקעות מבלי שהחברה היא בעלת רישיון לניהול תיקים, כנדרש בחוק.

הגם שהחלטת בית המשפט היום ניתנה במסגרת צו זמני, ולא כפסק דין סופי, עולה ממנה כי בהתקיים תנאים מסוימים חברות הפועלות בזירת האלגו-טריידינג לא יידרשו להוציא רישיון סוחר. זאת - בניגוד לעמדתה המוצהרת של רשות ניירות ערך, לפיה מי שמבקש לנהל כספי אחרים באמצעות שימוש בתוכנה חייב ברישיון ניהול תיקים.

"גישה פטרנליסטית"

בפנייתה לבית המשפט טענה יו.אס.ג'י קפיטל כי רשות ניירות ערך מנסה למגר את המסחר האלגוריתמי תוך יישום גישה פטרנליסטית, אולטרה-מרחיבה, החסרה עיגון בחוק. בנוסף, החברה טענה לאכיפה בררנית, כאשר לעמדתה הרשות מפלה אותה ביחס לחברות רבות אחרות הממשיכות לפעול בזירת האלגו-טריידניג באין-מפריע.

באמצעות עורכי הדין רנאטו יאראק, אוהד יאראק ועודד אופק ממשרד מ. פירון ושות' ועו"ד יורם גרוס, טענה יו.אס.ג'י קפיטל כי פעילות אלגו-טריידינג (קרי מסחר באמצעות אלגוריתמים) אינה הופכת אותה למי שמנהלת תיקים ללא רישיון.

בבקשה נטען, בין היתר, כי לא קיים איסור על מסחר אלגוריתמי, ולרשות אין הסמכה לאסורו, וכי אין לראות בפעילות במסחר האלגוריתמי של לקוח על גבי זירת המסחר בגדר ניהול תיקים על-ידי זירת הסוחר. זאת משום שניהול תיקים הוא פעילות לפי שיקול-דעת בחשבונם של אחרים, ואולם יו.אס.ג'י קפיטל לא תכנתה את האלגוריתם, אינה יודעת מה כלול בו ואינה מפעילה אותו. לטענתה, היא רק מאפשרת ללקוח, לפי הוראותיו שלו, להתחבר לאלגוריתם ולהתנתק ממנו.

עוד טענה החברה כי מדובר במסחר שהוא אופציונלי וולונטרי, וכי יו.אס.ג'י קפיטל לא חייבה את לקוחותיה לסחור על גבי זירת הסוחר שלה בדרך של אלגו-טריידינג, ולקוח הסוחר באופן זה יכול לחדול מכך בכל עת.

בתגובתה לבית המשפט טענה רשות ני ירות ערך כי "החברה מנהלת עבור עשרות רבות של לקוחות - ללא רישיון ניהול תיקים ותוך הפרת הדין - סכומים של מיליוני שקלים". 

עוד טענה הרשות כי טענת החברה שהיא מנהלת את כספי הלקוחות בתוכנת מחשב - אינה עוקפת את הצורך ברישיון. "החלפת שיקול-הדעת האנושי בשיקול-דעת ממחושב אינו מוציא את פעילות המבקשת מהגדרת ניהול תיקים", נכתב בבקשה.

במהלך הדיונים ביניהן בבקשה למתן הצו הזמני, צמצמו רשות ניירות ערך ויו.אס.ג'י קפיטל את המחלוקת ביניהן לכמה שאלות בלבד, ובהן:

1. האם מותר לחברה לפרסם את עצמה במדיות שונות, מלבד אתר האינטרנט שלה? (כאמור, בית המשפט קבע שכן).

2. האם מותר לחברה לפרסם מראש שמות של אתרים בהם ניתן לרכוש תוכנות למסחר אלגוריתמי הקיימות בשוק? (בית המשפט קבע שלא). 

3. האם רשאית החברה להעניק הדרכה ללקוחות בנוגע לתוכנת המסחר שבה הם עתידים להשתמש? (בית המשפט קבע שלא). 

משה שלום, מנכ"ל יו.אס.ג'י קפיטל, בירך על ההחלטה ואמר כי "החלטה זו מהווה בסיס לאסדרה עתידית של תחום המסחר האלגוריתמי ומהווה בשורה ללקוחות".

רשות ניירות ערך: "מפנה את הציבור לאזהרות"

רשות ניירות ערך מסרה בתגובה: "ביום חמישי האחרון, 14 באפריל 2016, נדחתה בקשת יו. אס. ג'י. קפיטל להמשיך לפעול כפי שפעלה בעבר. החלטת בית המשפט מבוססת על התנאים שהציגה רשות ניירות ערך בשאלה מתי מסחר אלגוריתמי נעשה באופן עצמאי על-ידי משקיעים, להבדיל מביצועו על-ידי הזירה עבור לקוחותיה. בהתאם להחלטה זו, יו. אס. ג'י. קפיטל אינה רשאית להמשיך בפעילות במתכונת בה פעלה לפני התערבות הרשות, והיא נדרשת לשנות אותה באופן המתיישב עם עמדת הרשות בדבר פעילות אסורה של ניהול תיקים באמצעות תוכנת מחשב.

"הרשות מבקשת להבהיר כי יו. אס. ג'י. קפיטל אינה גורם מפוקח על-ידה, והיא מפנה את ציבור המשקיעים לאזהרות שפרסמה בעבר בדבר השקעה בגורמים שאינם מפוקחים. אזהרה זו תקפה גם לאחר המגבלות המשמעותיות שהוטלו על-ידי בית המשפט בנוגע לפעילות יו. אס. ג'י. קפיטל".