ביהמ"ש נתן אור ירוק ל-1,400 דירות חדשות במרכז ת"א

דחה את עתירת תושבי שיכון הקצינים כנגד פרויקט פינוי-בינוי הענק המתוכנן במתחם דפנה, בין הרחובות ארלוזורוב, דרך נמיר דפנה והנרייטה סולד ■ במקום 471 דירות ייבנו 1,400 דירות חדשות

מתחם דפנה. "התחדשוות עירונית היא צו השעה. ישראל אינה משופעת בקרקעות" / צילום: תמר מצפי
מתחם דפנה. "התחדשוות עירונית היא צו השעה. ישראל אינה משופעת בקרקעות" / צילום: תמר מצפי

הפסד לבעלי הווילות בשיכון הקצינים בתל-אביב: בית המשפט המחוזי דחה את העתירה שהגישו נגד הוועדה המחוזית נגד תוכנית פינוי-בינוי גדולה בסמוך להם. בכך נתן בית המשפט אור ירוק להתנעת הפרויקט, שבו ייהרסו 471 הדירות הקיימות במתחם לטובת כ-1,400 דירות חדשות.

בפברואר 2015 אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב את תוכנית הפינוי-בינוי הגדולה בתל-אביב ודחתה את ההתנגדויות שהוגשו לה. מדובר בתוכנית במתחם דפנה שנמצא בין הרחובות ארלוזורוב בצפון, דרך נמיר ממזרח ומדרום, דפנה והנרייטה סולד ממערב. במסגרת התוכנית ייהרסו 471 דירות שנבנו ב-21 בניינים משנות ב-50, ובמקומן יוקמו 1,434 דירות חדשות במגדלים בני 25-30 קומות.

בין המתנגדים לתוכנית היו תושבי שיכון הקצינים, שכונה של צמודי קרקע יוקרתיים הממוקמים בצמוד למתחם דפנה, ושבהם מתגוררים בכירי המשק ביניהם ח"כ לשעבר אבישי ברוורמן, האדריכל טומי לייטרסדורף ועו"ד דוד גילת.

תושבי השכונה הגישו לוועדה המחוזית ב-2014 התנגדות לתוכנית, בה טענו כי אם הפרויקט ייצא אל הפועל, הם יהפכו ל"ליליפוט בארץ הענקים".

הוועדה המחוזית דחתה את התנגדותם והחליטה כאמור לתת תוקף לתוכנית. המתנגדים הגישו בקשה לערעור על ההחלטה למועצה הארצית, ובקשתם נדחתה. המתנגדים לא ויתרו והגישו עתירה לבית המשפט המחוזי כנגד הוועדה המחוזית.

בעתירה טענו תושבי השכונה כי גורדי השחקים המתוכננים יכתרו את שיכון הקצינים ויפגעו באופן קשה ובלתי מידתי באיכות חייהם. לטענתם, פרמטרים תכנוניים, סביבתיים תחבורתיים ואחרים לא נבדקו ולא נבחנו כראוי טרם אישור התוכנית.

המשיבים לעתירה, בהם ועדות התכנון, החברה היזמית נווה ותושבי מתחם דפנה, טענו בתגובה כי לא מדובר בתוכנית החלה על שטח פסטורלי באזור כפרי, אלא בתוכנית אשר ממוקמת בלב תל-אביב סמוך למרכז העסקים הראשי של העיר, אשר בו אושרה בנייה לגובה רב, וניתנו בו זכויות בנייה מפליגות גם במסגרת תוכנית המתאר החדשה של תל-אביב שאושרה לאחרונה.

השופטת יהודית שטופמן דחתה את העתירה ופסקה כי טענות העותרים כנגד הקביעות התכנוניות נדונו בהרחבה על-ידי הוועדה המחוזית, ולכן הן אינן מצריכות דיון נוסף במועצה הארצית.

בשלב זה פועלים ששת המתחמים במתחם דפנה אל מול חברות יזמיות גדולות ומנהלים עמן משא-ומתן במטרה לבחור חברה יזמית אשר תבצע את הפרויקט.

"אני מקווה שפסק הדין יסתום את הגולל על ההתנגדות רבת-השנים של תושבי שיכון הקצינים לקידום ההתחדשות במתחם דפנה", אמרה עו"ד ענת בירן, המייצגת יחד עם עוה"ד דפנה תמיר ואור מור ממשרדה את חברת נווה שהתקשרה עם למעלה מ-280 בעלי דירות במתחם דפנה על הסכם לפינוי-בינוי.

לדבריה, "נראה כי תושבי השיכון מיצו את ההליכים המשפטיים לעצירת התוכנית. הטיפול בתוכנית נמשך כבר למעלה מעשור, והגיעה העת שבעלי הדירות המתפוררות יזכו לתנאי מגורים הולמים. התחדשות עירונית היא צו השעה, ישראל אינה משופעת בקרקעות פנויות בעיקר במרכז הארץ, וניצול ראוי של משאבי הקרקע מחייב ציפוף של הערים על-ידי בנייה לגובה".

עו"ד יצחק מירון ממשרד מירון, בן ציון ופריבס, אשר ייצג קבוצת תושבים במתחם בהליך המשפטי, מסר: "הפרויקט מתקדם כעת לשלב המעשי, ובו חשובה מאוד היכולת של בעלי הדירות והיזמים המעוניינים לבנות בפרויקט לפעול בצורה מקצועית ובחכמה לאור האתגרים המורכבים. מדובר בפרויקט שהוצאתו לפועל מסובכת ביותר, והשאלה האם הפרויקט יצא לפועל, ובעיקר מתי, תלויה בהתנהגות התושבים".